Vraag van de week: 4 vragen over bloggen

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week

Als het om bloggen gaat dan zijn er verschillende vragen die altijd terug komen. Op mijn zakelijke Facebookpagina beantwoord ik elke maandag een vraag van de week. Niet iedereen zit op Facebook en daarom bundel ik ze 1x per maand in een blogartikel. Deze keer komen de volgende 4 vragen aan de orde:

  • Hoe weet ik op de juiste mensen mijn artikelen lezen?
  • Hoe schrijf ik actief?
  • Hoe hou ik het vol?
  • Werk uitbesteden, hoe zit dit bij bloggen?

Heb jij een vraag? Laat dit weten als reactie onder dit artikel, stuur een persoonlijk bericht op Facebook of stuur mij een mail. Dan neem ik hem graag op in het overzicht.

Wil jij ook slim omgaan met de content die je maakt? Lees dan vooral verder.

Volg mij vooral ook op mijn Facebookpagina voor meer leuke tips en inspiratie.

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 1 (van 4): “Hoe weet ik of de juiste mensen mijn artikelen lezen?”

Echt zien, dat gaat helaas niet. In Google Analytics zie je veel maar dat moet wel allemaal anoniem. Wat wel interessant is, is om te zien waar je publiek vandaan komt. Dat is een teken: via een directe link, social media, nieuwsbrief, externe links, e.d.. Dat zie je terug in Google Analytics.

Een ander teken zijn reacties die je krijgt (op diverse manieren) of het aantal keren dat een artikel gedeeld wordt. Dat is ook een teken. Maar ook weer niet doorslaggevend omdat veel mensen iets wel zien en lezen maar niets achter laten (de zogenaamde lurkers).

Je artikel kan ook opgenomen worden in een ander blog, social media bericht of website zonder dat je daar erg in hebt. Dat zie je ook weer terug in je statistieken.

Tot slot is het heel goed mogelijk dat je offline hoort dat mensen je artikelen lezen. Dan krijg je op die manier feedback. Echt waar, dat gebeurd mij regelmatig. Dat is gelijk een leuke reden om verder te praten en te horen wat aanspreekt en wat ze er aan hebben.

Het bovenstaande laat zien dat je op diverse manieren er achter kunt komen of je artikelen door de juiste mensen gelezen worden. Het begint er echter mee dat je de juiste onderwerpen kiest. Waar jouw ideale bezoeker echt behoefte aan heeft. Als je dat consequent voortzet dan weet die jou heus wel te vinden (direct en/of via Google, lees SEO) en blijft hij je volgen.

Breng ook op de juiste manier je artikel onder de aandacht bij jouw doelgroep op bijvoorbeeld social media. Denk aan de juiste Facebook groepen, je Linkedin netwerk, Twitter, e.d.

Tot slot: speel met verschillende presentatievormen. Hierdoor verspreid je je kansen en bereik je een grotere groep mensen binnen je doelgroep.

Kortom, je hebt genoeg mogelijkheden om te zorgen dat de juiste mensen jouw artikelen lezen. Je moet er alleen zelf actief iets aan doen want aannemen dat het vanzelf gaat is niet slim.

Op welke manier krijg jij feedback terug van jouw bezoekers?

PS. Kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur mij dan vooral een persoonlijk bericht, dan kijk en denk ik met je mee.

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 2 (van 4): “Hoe schrijf ik actief?”

* Stroperig teksten, niet doorheen te komen.
* Te lange zinnen met veel onnodige woorden.
* Wollige taal of soms oudbollig taalgebruik.
Allemaal tekenen dat een tekst passief is, dat leest niet lekker weg.

Maar eerst even dit …
Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen Neerlandicus ben, ik heb geen journalistieke achtergrond en ik ben geen tekstschrijver. Waarom ik mij dan met Succesvol Bloggen bezighoudt? Omdat het een contentvorm is, net zoals video, fotografie, een infographic, een interactieve afbeelding, e.d. dat ook zijn. Door iets veel te doen krijg je er handigheid in, krijg je het steeds meer in je vingers, leer je elke keer weer bij doordat je je blijft verdiepen.

Wat ik belangrijk vind is de boodschap die je als ondernemer te vertellen hebt, dat die overkomt. Dat die jouw ideale klant raakt en dat hij zich aangesproken voelt. Een van de grootse belemmeringen om niet te gaan bloggen (in tekst) is de angst voor taalfouten. NIET. BANG. VOOR. ZIJN.

Ook ik krijg soms zure reacties als ik ergens een taalfout maak. Jammer. Ik bedank de persoon in kwestie, pas mijn tekst aan en ik leer ervan. Wil dat zeggen dat ik dan niet heel goed oplet of ik geen fouten maak? Natuurlijk wel, ik doe mijn uiterste best, maar alles voorkomen KAN. NIET.

Zo, nu terug naar de vraag van de week: Hoe schrijf je actief? De tip die ik geef is om te kijken naar deze 3 werkwoorden in je tekst: hebben, worden en zijn. In Word kun je die zo opzoeken. Als je die in een zin gebruikt dan is het vaak een passieve vorm.

Een voorbeeld.

👉Passief:

Ze hebben de mogelijkheid op het behalen van het kampioenschap.

👉Actief:

De kans bestaat dat ze kampioen worden. Stuk korter, minder formeel en het leest lekkerder weg.

Nog een tip om je tekst actief te maken: lees hem hardop voor. Vaak spreek je een zin vanzelf al anders uit dan dat je hem geschreven hebt. Of je hoort dat hij niet lekker loopt.

Laatste tip: schrijf zoals je spreekt. Geen formele zinnen terwijl je met je klanten heel informeel omgaat. Dan klopt het niet.

Meer weten? Lees dan dit blogartikel: Actieve zinnen schrijven.

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 3 (van 4): “Hoe hou ik het vol?”

“Hoe hou ik het vol?” Deze vraag klinkt wel heel zwaar. Enerzijds zie je het belang in van het feit dat je iets moet doen aan je online zichtbaarheid, door bijvoorbeeld te bloggen. Anderzijds voelt het als een moeten. En als iets moet dan is het lastig.

Net zoals met alles dat je „moet” moet je zorgen dat je er plezier in krijgt. Een manier vinden waarop het voor jou wél werkt. Want als je iets met plezier doet dan ervaar je het niet als moeten maar doe je het uit vrij wil.

Wat heel erg helpt is om jezelf een doel te stellen. Bijvoorbeeld je stelt jezelf als doel dat je met je artikelen meer bekendheid wilt krijgen als expert. Hoe zorg je daar voor? Door jezelf te laten zien op bijvoorbeeld social media en, het belangrijkste, interactie aan te gaan. Wat betekent dit?

  • Je maakt waardevolle artikelen waarin je laat zien dat jij de expert bent: jij hebt de kennis in huis en snapt waar je bezoeker behoefte aan heeft.
  • Je deelt je artikelen op diverse kanalen om je kansen te verspreiden.
  • Je geeft antwoordt op vragen die gesteld worden waardoor je ook hier laat zien dat jij de expert bent.

Dat kost tijd, ik hoor het je al denken. Maar voor niets gaat de zon op, je moet er aan werken. Waar zit het plezier dan in?

  • In het feit dat je met je vak bezig bent en waardevolle artikelen maakt. Waarvan je weet dat je mensen raakt omdat het een antwoord geeft waar ze op zitten te wachten.
  • Doordat je je artikelen verspreid via diverse kanalen komen ze onder de aandacht bij een grote groep en willen mensen je graag volgen. Want jij hebt de kennis in huis en je deelt het ook nog eens.
  • De interactie die je krijgt met je doelgroep. Hoe leuk is niet als je positieve reacties krijgt? Daar wil je meer van.

Op de vraag „Hoe hou ik het vol” zijn er twee antwoorden:

  • Zorg voor een manier waarop je er met plezier aan werkt, hierdoor buig je het „moeten” om naar iets dat je graag doet.
  • Stel jezelf een concreet en realistisch doel. Deel het op in kleine stappen en vergeet niet elke behaalde stap te vieren.

Zo hou je het vol.

Wil je wel aan je online zichtbaarheid werken maar weet je niet de juiste aanpak? Daar help ik je bij, op diverse manieren. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik begeleid je om het pad te kiezen dat bij jou past, zodat je er plezier in krijgt. Het allerbelangrijkste: dat je het resultaat krijgt waar jij van droomt.

Stuur mij een persoonlijk bericht als je actie wilt ondernemen. Om te onderzoeken waar jouw kansen en mogelijkheden liggen. Want mopperen dat iets niet werkt is makkelijk, het vergt moed om actie te ondernemen.

Heb jij die moed?

 

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week 4 (van 4): “Werk uitbesteden, hoe zit dit bij bloggen?”

Werk uitbesteden doe je om meer tijd over te houden voor de werkzaamheden die je belangrijk vindt. Maar ook omdat je geen werk wilt doen dat je niet leuk vindt of waar je niet goed in bent. Alles valt uit te besteden. Bedenk wát en vooral ook waarom je het wilt uit besteden. Ik geef je een aantal voorbeelden:

  • Je bent onzeker over je schrijfstijl en voor fouten. Jouw doelgroep vergeeft je dit niet. Laat je artikel dan extern redigeren.
  • Je wilt wel zelf het artikel schrijven maar alleen in een de ruwe versie. De definitieve uitwerking, de opmaak en het maken van een afbeelding laat je liever door iemand anders doen.
  • Je wilt de SEO uitbesteden omdat je daar geen kaas van gegeten hebt. Goed vindbaar zijn in Google is belangrijk. Dit gedeelte besteed je uit aan een expert. Vooraf bepaal je samen het belangrijkste kernwoord voor het artikel.
  • Je wilt een planning met daarin blogonderwerpen voor de komende 3 tot 6 maanden die leiden naar een bepaald resultaat. Geen HapSnap werk maar gericht artikelen maken die samen een geheel vormen en iets opleveren.
  • Je wilt naast je tekst ook een infographic of een video bij het artikel, dit wil je alleen niet zelf maken. Dit besteed je uit.
  • Je wilt wel zelf bloggen maar niet de promotieberichten maken. Je laat iemand anders dit doen en laat dit ook inplannen zodat jij er geen omkijken meer naar hebt.

Dit zijn zomaar een paar mogelijkheden, er is nog meer mogelijk. Wil je meer lezen en ook weten wat de globale kosten zijn? Lees dan het artikel “Blog uitbesteden, geheel of gedeeltelijk?

Een grote belemmering bij het uitbesteden van werk is de gedachte dat het geld kost. Wat gemakshalve vergeten wordt is dat als je het werk zelf doet het ook tijd en dus geld kost. Daarnaast beschik jij niet over de kennis die een specialist heeft. Neem dit mee in je overweging bij het uitbesteden van werk.

Wil jij werk uitbesteden maar heb je nog geen goed idee wat en door wie? Stuur mij dan een persoonlijk bericht, dan denk ik met je mee. Mijn netwerk is groot en daar zit altijd wel iemand bij die jou perfect kan helpen. Wie weet ben ik dat zelf wel.

Besteed jij wel eens werk uit?

 

Meer Doen Met Minder

Meer Doen Met Minder, daar ben ik grote fan van. Want nieuw is niet altijd beter.
In dit artikel heb ik 4 Facebookberichten gebundeld tot één blogartikel. Want niet iedereen zit op Facebook.

Op elk kanaal wil ik waardevolle informatie delen, daar stop ik tijd in. Geen flutberichten. Geen opvulsel. Geen zaken die niets met mij of mijn bedrijf te maken hebben. Dat kost uiteraard de nodige tijd. Door hier slim mee om te gaan bespaar ik ook weer tijd. Zoals dit artikel. Vooraf weet ik waar ik het voor doe. De tijd en energie die het mij kost krijgt hierdoor een geheel andere lading. Daarnaast is de verspreiding ook groter, het beperkt zich niet alleen meer tot Facebook. Dat sluit heel mooi aan bij het antwoord op de eerste vraag “Moet ik een website hebben”.

 

Wil jij weten hoe je meer met social media doet op je blog?

Wil jij weten wat je voor content moet maken? Weten waar, wanneer, waarom en hoe je de juiste content maakt voor jouw ideale klant? Wil je ook weten hoe je slim omgaat met alle content die je maakt? Waardoor je veel efficiënter werkt, meer tijd overhoudt en meer resultaat krijgt?
Daar help ik jou graag bij. Stuur mij een persoonlijk bericht via de mail of bel gerust eens: 06 41 38 74 86. Kijk ook eens bij het aanbod. Zit er niet bij wat je zoekt? Geen probleem, ik maak graag een voorstel voor jou die wel helemaal past.

Niemand is hetzelfde, elk persoon en bedrijf is uniek. Dat vraagt ook om een eigen aanpak. Door mijn jarenlange ervaring weet ik precies wat wel en niet werkt. Je leert dan ook de juiste stappen te zetten die voor jou noodzakelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *