Blog uitbesteden: geheel of gedeeltelijk?

blog uitbesteden

Bloggen kost tijd, hoe slim en efficient je het ook aanpakt. Je blog uitbesteden is een optie. Als ondernemer is de grootste “fout” alles zelf te willen doen:

  • Omdat het anders niet (genoeg) goed is.
  • Omdat niemand precies snapt wat jij bedoelt.
  • Omdat het je geld kost.

Misschien denk je dat je blog uitbesteden alleen is weg gelegd  voor grotere bedrijven. Omdat je de mogelijkheden niet kent wát je precies kunt uitbesteden. Daar is dit artikel voor. Je inzicht te geven qua werkzaamheden, voor- en nadelen en globale indicatie van de kosten. Zodat je op basis hiervan een goede beslissing maakt. Want alles zelf doen is niet nodig als je dit niet wilt (of kunt).

 

Voorbereidend werk

Wat je ook gaat doen zorg dat je goed voorbereid bent:

  • Wat verwacht je van de ander? De samenwerking.
    Qua werkzaamheden maar ook qua inhoud. Moet iemand proactief met je meedenken? Werkzaamheden oppakken zonder dat jij daarom hoeft te vragen (binnen budget)? Zelfstandig werken of alleen na akkoord van jou?
    Spreek je vaste tijdstippen af of laat je dit over aan de ander?
  • Maak een goede briefing wat je wel en niet wilt. Inhoudelijk.
    Vertel wat jouw standpunten zijn, hoe je tegen zaken aan kijkt, wat jouw specifieke (werk)methode is, wat je wel en niet doet. Maar ook wat je verwacht van een blog. Welk resultaat je wilt krijgen. Wat je doel is. Wat je call tot action is.
    Vaak zal iemand je van te voren al een vragenlijst opsturen maar kijk ook naar zaken die er misschien nog niet opstaan en die voor jou wel belangrijk zijn.
  • Verzamel informatie.
    Alles wat jij waardevol vindt voor jouw doelgroep en je wilt delen in je artikelen. Maar ook dat iemand snapt waar jij en je doelgroep zich mee bezig houden.

 

Hoe beter je voorbereid bent hoe makkelijker je het jezelf maakt. Het kost dus wel even wat tijd voordat je iets kunt uitbesteden maar daar heb je later alleen maar profijt van.

 

Alles uitbesteden

Ga om tafel zitten met een goede tekstschrijver en bespreek alles wat noodzakelijk is: inhoud, tone-of-voice, call to action, links, opmaak seo, e.d. Meestal heeft de tekstschrijver zelf een vragenlijst van waaruit hij werkt. Een proefblogartikel is gangbaar. Een proefperiode ook, want je moet elkaar langzaam leren kennen. Dat heeft even wat tijd nodig.

Op een website als Hoofdkraan staan vele freelancers.
Makkelijker is om aanbevelingen te vragen uit je eigen netwerk.

Daarnaast laat je ook de blogpromotie verzorgen. Berichten die zo geplaatst worden op de social media kanalen die jij hebt uitgekozen. Deze worden verwerkt in een planningstool.

Bij het geheel uitbesteden maak je samen een plan voor korte en lange termijn waarin je vastlegt wat voor jou noodzakelijk is.
Daarnaast is het goed mogelijk dat niet alles uitgevoerd wordt door één persoon maar door een team, waarbij ieder zijn specifieke taak heeft. Jij hebt 1 aanspreekpunt die ervoor zorgt dat alles op rolletjes loopt.

Voordelen van alles uitbesteden:

  • Altijd nieuwe content van een goed niveau.
  • De inhoud is scherper en krachtiger geformuleerd dan dat jij dit zelf kunt doen.
  • Er is een vaste continuïteit in je publicatie van nieuwe artikelen.
  • De SEO is op orde wat er toe bijdraagt dat je beter online vindbaar bent.
  • Jij hebt tijd over om je te richten op andere werkzaamheden.

Nadelen:

  • Het duurt even voordat de juiste match er is.
  • Het vraagt commitment van beide partijen.
  • Het kost geld.

Globale kosten

Dit is afhankelijk van het aantal blogartikelen per maand. Als je uitgaat van 1 artikel per week reken dan op een bedrag tussen de 500 en 700 euro per maand. Dan heb je 4 artikelen, blogpromotieberichten (bijvoorbeeld FB, Li, Twitter, Pinterest) en het verwerken in een planningstool.

 

Gedeeltelijk uitbesteden

Een andere mogelijkheid is het gedeeltelijk uitbesteden van je blog.  Het deel dat je doet doe je omdat je dit leuk vindt.
Bijvoorbeeld:

  • Onderwerpen van je artikelen bedenken.
  • Ruwe opzet schrijven / maken.
  • Beeldmateriaal maken.

Dit besteed je bijvoorbeeld uit:

  • Redigeren.
  • SEO.
  • Opmaak.
  • Relevante interne en externe links erbij plaatsen.
  • Planning van je artikelen en de social media berichten op verschillende kanalen.
    Dit bespreek je van tijd tot tijd of jullie nog op de juist weg zitten.

Voordelen van gedeeltelijk uitbesteden:

  • Jij doet met name het inhoudelijke gedeelte. Alles wat er omheen gebeurt, besteed je uit. Zo blijft je vakkennis op peil.
  • Je weet zeker dat je artikelen goed gevonden worden door zowel je doelgroep als door zoekmachines doordat een expert dit voor je doet.
  • Flexibiliteit (dit kan tevens ook een valkuil zijn).

Nadelen:

  • Er is meer onderlinge communicatie en afstemming nodig.
  • Flexibiliteit, je besteed toch meer uit dan je denkt omdat het op dat moment beter uit komt.
  • Het kost geld.

Globale kosten:

Dit hangt helemaal af wat je precies uitbesteed. Je kunt werken met een budget waarbinnen bepaalde zaken uitgevoerd worden. Reken op een bedrag tussen de 150 en 300 euro per maand.

 

Stukje uitbesteden

 Je vindt bloggen leuk. Je hebt alleen helemaal niets met social media. Het kost je teveel tijd en je hebt er geen zin in. Maar … je weet dat dit wel moet. Dan kun je dit stukje uitbesteden.

Of

  • Je wilt je artikelen laten redigeren op taalfouten.
  • Je wilt een goede SEO.
  • Je wilt speciaal beeldmateriaal dat perfect aansluit (bijvoorbeeld illustraties o.i.d.)

Je besteed een heel specifiek stukje uit, hier zoek je een expert voor.

Voordeel

  • Je schakelt een expert in voor een specifiek onderdeel en krijgt daarmee het allerbeste.

Nadeel

  • Het smaakt naar meer ….

Globale kosten

Hangt helemaal af van hetgeen jij wilt uitbesteden. Een tekst redigeren gaat sneller dan het maken van een illustratie.
Redigeren van een tekst van rond de 400 woorden kost ongeveer 40 euro.

 

 

Anders Bloggen

Het bovenstaande is alleen gericht op tekst. Dat is natuurlijk niet de enige vorm van bloggen. Misschien heb je daar zelf geen tijd of zin in, om wat voor een reden dan ook. Dan heb je de mogelijkheid om dit uit te besteden. De informatie heb je immers al staan in je geschreven artikel.

Bijvoorbeeld:

Wie laat je dit alles doen?

Er zijn vele Virtuele Assistenten die dit werk uit handen nemen. Op de website van Regelhelden staan vele VA’s met hun specialisme.

 

Blogpromotie

Met alleen de artikelen, met of zonder tekst, ben je er nog niet. De promotie ervan kun je ook uitbesteden. Door berichten te laten maken van artikelen die je hebt:

  • Dit kan per artikel.
    Verschillende berichten voor diverse kanalen. Zoals Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, ed.
  • Dit kan per batch van artikelen.
    Bijvoorbeeld 1 keer per maand worden er promotieberichten gemaakt en ingepland.
  • Laten inplannen in online tools zoals Hootsuite, Buffer, e.d. voor de korte en lange termijn.
    Jij hebt zelf het account maar geeft toegang aan een externe partij. Jij daagt zelf de zorg voor reacties e.d.

Heb je niets met een specifiek kanaal maar zit je doelgroep daar wel? Dan is het heel fijn dat je toch aanwezig bent maar dit werk uitbesteed.

 

Blog uitbesteden kost geld

Ja, je blog uitbesteden kost geld. Of het nu in zijn geheel, gedeeltelijk of slechts een klein stukje is.
Wat is het je waard? Wat is jouw tijd waard? Wat is jouw energie waard? Wat is jouw goede humeur waard?
Ben je op een gegeven moment in de positie dat je werk kunt uitbesteden denk dan na welke taken je echt blij maken. Zoals je ziet is er veel mogelijk om iets uit te besteden. Niets moet. Trouwens, kosten maken is voor de belasting ook weer goed. Het is fijn dat je nu weet wat de mogelijkheden zijn.

Wat zou jij willen uitbesteden?

Tags from the story
, ,

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *