4x vraag van de week – 01

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week – 01

Als het om bloggen gaat dan zijn er verschillende vragen die altijd terug komen. Op Facebook beantwoord ik elke maandag een vraag van de week. Niet iedereen zit op Facebook en daarom bundel ik ze 1x per maand in een blogartikel. Deze keer komen de volgende 4 vragen aan de orde:

  • Heb ik een website nodig?
  • Hoe vaak moet ik bloggen?
  • Waarom krijg ik geen reacties?
  • Geef ik niet teveel kennis (gratis) weg?

Heb jij een vraag? Laat dit weten als reactie onder dit artikel, stuur een persoonlijk bericht op Facebook of stuur mij een mail. Dan neem ik hem graag op in het overzicht.

Wil jij ook slim omgaan met de content die je maakt? Lees dan vooral verder.

Volg mij vooral ook op mijn Facebookpagina voor meer leuke tips en inspiratie.

 

Heb ik een website nodig? succesvol-bloggen.nl | onlinecommunicatie \ content

Hier staat het originele bericht op Facebook.

Vraag van de week: Heb ik een website nodig?

Een vraag die vooral gesteld wordt door beginnende ondernemers. Met de gedachte dat je je verhaal ook prima op social media kunt vertellen en dat een site eigenlijk overbodig is.

Ja, je kunt je verhaal prima vertellen op social media. Je kunt ook beginnen met de verkoop, allemaal waar. Je hoeft ook niet te wachten totdat je website klaar is. Maar een website MOET je WEL hebben.

Je kunt nog zoveel op social media zitten, de meeste bezoekers trek je echt uit zoekmachines naar je website. Social media is om je zichtbaar te maken, je verhaal te vertellen en om promotie te doen. De echte binding én verkoop met je klanten vindt plaats op je website.

Op je website komt alles bij elkaar: Know, Like Trust, Care.
Mensen leren je kennen, zien en ervaren je kennis, vertrouwen dat jij de specialist bent, zien de ervaringsverhalen van anderen, schaffen een product aan en krijgen alle zorg als klant. Allemaal bij elkaar.

Jij bent de eigenaar van je website, met jouw regels. Geen afhankelijkheid. Geen algoritme. Voor iederéén toegankelijk (dus ook als je niet op social media zit), zonder restricties.

Een voorbeeld: Wat doe je als je iets wilt aanschaffen? Bijvoorbeeld een training over zelfverzekerheid. Je zoekt op Google, vraagt om advies bij vrienden, maakt vergelijkingen, leest reviews, zet de voor-en nadelen op een rij en tot slot maak je een keuze en ga je tot aanschaf over.

Wat is de doorslaggevende factor? Uiteraard het advies van vrienden maar ook de reviews van de training van, voor jou, onbekende mensen. Daarnaast wil je álle informatie overzichtelijk bij elkaar hebben, zodat je een goede overweging kan maken.

Geloof jij iemand die geen website heeft? Die niet professioneel genoeg is om zichzelf te laten zien? Een website als online visitekaartje, of als een bron van kennis (denk aan blogartikelen) of een site voor de verkoop van producten (webshop).

Een website is nodig voor:
• Een professionele uitstraling.
• Een onuitputtelijke stroom aan bezoekers (via zoekmachines).
• De Know, Like, Trust en Care van je potentiele klanten.

Tot slot.
> Ja een website kost geld.
> Ja het maken van een website kost tijd.
> Ja je moet je website onderhouden.
Maar het is een onderdeel van het ondernemen, het hoort erbij. Je kunt prima starten zonder en social media gebruiken als eerste kennismaking. Maar als je echt professioneel bezig wilt zijn dan moet een website nog steeds.

Zie jij je website als spil in je online communicatie

 

Vraag van de week: Hoe vaak moet ik bloggen? | succesvol-bloggen.nl | onlinecommunicatie | content

Hier staat het originele bericht op Facebook.

Vraag van de week: “Hoe vaak moet ik bloggen”

Van mij moet je helemaal niets. Van je bezoeker trouwens ook niet (heb je het die al gevraagd eigenlijk?) Dat moeten leg je jezelf op. Want wat je ook doet, blijf bij je plan en houdt dat vol. Maar … ik geef je een 3-tal punten om over na te denken.

Past de gekozen frequentie bij je doelgroep
Stel je kiest ervoor om 2x per week te bloggen, heeft je doelgroep de tijd om 2x per week jouw artikelen te lezen?
Stel je kiest voor 1x per maand, is dat voldoende of verlies je daarmee de binding met je doelgroep?

Hoeveel waarde kun je leveren
Stel dat je 2x per week blogt, hebben die artikelen dan genoeg waarde voor je doelgroep? Of wordt het meer “vulsel”? Stel je blogt 1x per maand, wordt het dan gelijk een artikel waar niet “doorheen te komen” is (heel zwart-wit uitgedrukt)? Te lang, te veel diepgang en informatie?

Hoeveel tijd kun en wil jij vrij maken 
Stel je blogt 2x per week, dat is toch minimaal 4 uur. Dan reken ik de promotie en verspreiding niet mee. Heb je zoveel tijd per week? Stel je blogt 1x per maand, zit het bloggen dan in je systeem of denk je er steeds op het laatste moment aan?

Kortom, kies een frequentie die bij jou en je doelgroep past. Wat voor jou misschien heel goed werkt hoeft dat niet voor je bezoeker te zijn.

 „Hoe doe jij dit dan?”

Ooit ben ik begonnen met 1x in de drie weken, dat was heel lekker om in te komen, een ritme op te bouwen en vooral ervaring op te doen. Daarna ben ik overgegaan naar 1x in de twee weken, de ene week de ruwe versie maken en de andere week de uitwerking. Toen ik dat eenmaal goed in mijn vingers had ben ik overgegaan naar 1x in de week. Die routine zat en zit er ook goed. Maar toen … besloot ik (omdat het zo makkelijk ging) over te stappen naar 2x per week.

Na een half jaar (misschien wel langer) begon ik mij af te vragen „waarom doe ik dit”? Want nu hadden mijn bezoekers eigenlijk teveel te lezen, ik had er meer werk aan en bovenal waarom deed ik dit? Want ik ben geen professionele blogger (voor geld) maar iemand die ondernemers leert een succesvolle blog te maken. Waarom legde ik mijzelf die druk op? Ja het is nóg beter voor zoekmachines, dat is heel mooi maar die komt op plaats 2. Kortom de frequentie begon te knellen. Nu ben ik weer terug naar 1x per week en dat voelt helemaal goed.

Nog een punt van aandacht. Als je een langere tijd blogt heb je een archief opgebouwd aan artikelen. Optimaliseer deze artikelen en breng ze vooral opnieuw onder de aandacht, want een klein deel van je bezoekers heeft ze misschien gezien. Met minder moeite blijf je onder de aandacht. Dus tussen de frequentie om zichtbaar te zijn en je blogfrequentie zit een groot verschil.

Vind je het lastig om je frequentie, inhoud en promotie te bepalen? Wil je wel maar weet je niet hoe of is de drempel te hoog? Stuur mij dan gerust een PB, dan denk ik met je mee.  Een mail sturen kan altijd: yolanda@succesvol-bloggen.nl Of kijk op mijn website voor de manier waarop ik jou kan helpen: https;//succesvol-bloggen.nl

Bloggen is nog steeds eens van de beste manieren, ook in 2019, om zicht- en vindbaar te zijn. Maar doe het wel op een manier die bij jou en je doelgroep past.

Hoe vaak blog jij

 

Vraag van de week: Waarom krijg ik geen reacties? | succesvol-bloggen.nl | onlinecommunicatie | content

Lees hier het originele bericht op Facebook.

Vraag van de week: Waarom krijg ik geen reacties?

Reacties bij een blogartikel, een social media post of op je nieuwsbrief. Laat ik eerst een andere vraag aan jou stellen: hoe vaak geef jij zelf een reactie? Dan heb ik het niet over een like geven, die telt even niet mee.

Waarschijnlijk hoor jij ook bij de 80% lurkers. Een lurker is iemand die wel alles leest maar zelf niets bijdraagt.

Toch wil het helemaal niets zeggen. Want reacties kunnen onzichtbaar voor de buitenwereld gegeven worden. Zoals in een persoonlijke bericht, een directe mail of zelfs live.

Maar ook als er geen reacties komen wil dit nog niet zeggen dat je artikelen en posts niet gezien en gelezen worden. Waarschijnlijk lees jij ook waardevolle informatie, waar je veel aan hebt. Je onthoudt waar je het vandaan hebt. Als de tijd rijp is of als de situatie zich voordoet zal je hier aan terugdenken en vooral naar teruggrijpen.

Hoe kom je dan toch aan reacties
𝙄𝙠 𝙝𝙚𝙗 𝟵 𝙩𝙞𝙥𝙨 𝙤𝙥 𝙚𝙚𝙣 𝙧𝙞𝙟 𝙜𝙚𝙯𝙚𝙩 𝙤𝙢 𝙚𝙧 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙩𝙚 𝙯𝙤𝙧𝙜𝙚𝙣 𝙙𝙖𝙩 𝙟𝙚 𝙬𝙚𝙡 𝙧𝙚𝙖𝙘𝙩𝙞𝙚𝙨 𝙠𝙧𝙞𝙟𝙜𝙩, 𝙟𝙚 𝙡𝙚𝙚𝙨𝙩 𝙯𝙚 𝙝𝙞𝙚𝙧: https://succesvol-bloggen.nl/de-basis/reacties-blogartikel/

Uiteindelijk begint het bij jezelf. Als jij begint met het geven van een een reactie dan is die persoon ook veel eerder geneigd dit ook bij jou te doen. Schrijf de volgende keer eens iets bij een blogartikel of post die je leest i.p.v. alleen die like.

Doe je mee

 

Vraag van de week: Geef ik niet teveel kennis (gratis) weg? | succesvol-bloggen.nl | onlinecommunicatie | content

Hier staat het originele bericht op Facebook.

Vraag van de week: Geef ik niet teveel kennis (gratis) weg?

De onderliggende angst is dat je hiermee bang bent dat niemand meer je product koopt of je dienst/service af neemt. Waarom is dit niet het geval?

Laat ik het eerst even omdraaien.
Jij leest waarschijnlijk ook (blog)artikelen van anderen, download een gratis e-book of een stappenplan/checklist. Als deze heel waardevol is ben je daar blij mee. Het helpt je een stap verder, misschien is dit zelfs al dé oplossing voor je probleem.

Als dit laatste het geval is hoef je verder niets meer te doen, je onthoudt wel dat je door deze persoon zo goed geholpen bent. De eerst volgende keer dat je weer tegen iets dergelijks aanloopt ga je daar als eerste kijken.
Dat werkt ook zo bij jou: deze bezoeker wordt geen klant van je en dat is prima. Maar wie weet in de toekomst. Of hij zal je aanbevelen bij iemand anders omdat hij op jouw site zulke waardevolle informatie vindt, dat is helemaal mooi.

Stel dat je wél geholpen bent door dat blogartikel of de gratis download maar er toch niet uit komt, dan heb je twee mogelijkheden.
De eerste mogelijkheid is dat je verder zoekt naar nog meer gratis informatie en zo hoopt de oplossing te vinden (de “gratis shophoppers” noem ik ze). Gevolg is dat je map met gratis downloads steeds groter wordt maar dat je er uiteindelijk nog steeds niets aan hebt. Op zich geen probleem, want kennelijk voelde je geen binding en word je dus geen klant.
Dat heeft een bezoeker ook bij jou, dit is dan niet jouw potentieel nieuwe klant. Hij voelt zich niet aangesproken bij wat je maakt. Waar het om gaat is dat jouw ideale klant dat wel is, dáár doe je het voor.

De tweede mogelijkheid is als je het artikel of download heel waardevol vindt maar er zelf niet helemaal uitkomt. Je voelt wel dat dit de juiste stap voor jou is en je gaat verder onderzoeken, door meer te lezen. Bijvoorbeeld blogartikelen. Waardoor je meer te weten komt over de kennis en achtergrond van die persoon of het bedrijf en je zeker weet dat de expertise klopt. Dan is de stap om eventueel klant te worden alweer een stuk kleiner.
Dit gaat heus niet van vandaag op morgen, er zijn zeker 11 contactmomenten nodig. Een blogartikel is een van contactmomenten, net zoals social media, mail, nieuwsbrief, webinar, e.d.

Je blogartikelen zijn dus een manier om mensen te laten zien dat jij de juiste kennis in huis hebt om ze te helpen. Het is een hele goede kennismaking.

Geef je dan teveel kennis weg?
Nee, want wat je geeft is maar een tipje van de ijsberg.
Want jouw expertise komt pas echt tot uiting als je met iemand samenwerkt, dan vallen alle puzzelstukjes pas op zijn plaatst. Als je al je kennis zou willen delen in blogartikelen dan ben je een hele tijd bezig. Je bent nooit klaar, want elke dag leer jij weer bij. Deze kennis weet je op waarde te schatten en op een eigen manier te implementeren voor je klanten.

Wanneer geef je wel teveel kennis weg?
Stel je verkoopt een online training over het bakken van de perfecte appeltaart en je maakt blogartikelen die precies vertellen wat je in je online training ook vertelt. Dan is het teveel, er van uitgaande dat je geen extra waarde toevoegt in je online training (dat is iets dat je eigenlijk nooit doet, je geeft altijd meer).
Wat vertel je dan wel? Bijvoorbeeld over de verschillende soorten appels, elke appel heeft zijn eigen smaak en textuur. Want dit vertelt verder nog niets over HOE je de perfecte appeltaart maakt. Want dan heb je naast deze informatie over de appel nog te maken met veel meer zaken.

Als je mij volgt hier op Facebook en op mijn blog van Succesvol-Bloggen.nl dan weet je dat ik veel kennis weggeef. Maar mijn specialisatie en kennis gaan echt veel verder dan dat. Het is echt maar het topje van de ijsberg. Want al mijn jarenlange kennis en ervaring komen pas tot zijn recht en uiting als ik met jou ga samenwerken. Dan kijk ik alleen naar jou en je bedrijf en zie wat het beste bij jou past. Dát is wat jij nodig hebt: op maat gemaakte kennis, handvatten en actieplannen. Concreet het beste voor jou.
Stuur mij gerust een PB als je eens wilt kijken op welke manier ik jou kan helpen of kijk op de website van https://Succesvol-Bloggen.nl

Om met het antwoord op de vraag „Geef ik niet teveel kennis weg?” te eindigen: Nee, wees hier niet bang voor.

Heb jij angst om teveel kennis weg te geven

 

Meer Doen Met Minder

Meer Doen Met Minder, daar ben ik grote fan van. Want nieuw is niet altijd beter.
In dit artikel heb ik 4 Facebookberichten gebundeld tot één blogartikel. Want niet iedereen zit op Facebook.

Op elk kanaal wil ik waardevolle informatie delen, daar stop ik tijd in. Geen flutberichten. Geen opvulsel. Geen zaken die niets met mij of mijn bedrijf te maken hebben. Dat kost uiteraard de nodige tijd. Door hier slim mee om te gaan bespaar ik ook weer tijd. Zoals dit artikel. Vooraf weet ik waar ik het voor doe. De tijd en energie die het mij kost krijgt hierdoor een geheel andere lading. Daarnaast is de verspreiding ook groter, het beperkt zich niet alleen meer tot Facebook. Dat sluit heel mooi aan bij het antwoord op de eerste vraag “Moet ik een website hebben”.

 

Wil jij weten hoe je meer met social media doet op je blog?

Wil jij weten wat je voor content moet maken? Weten waar, wanneer, waarom en hoe je de juiste content maakt voor jouw ideale klant? Wil je ook weten hoe je slim omgaat met alle content die je maakt? Waardoor je veel efficiënter werkt, meer tijd overhoudt en meer resultaat krijgt?
Daar help ik jou graag bij. Stuur mij een persoonlijk bericht via de mail of bel gerust eens: 06 41 38 74 86. Kijk ook eens bij het aanbod. Zit er niet bij wat je zoekt? Geen probleem, ik maak graag een voorstel voor jou die wel helemaal past.

Niemand is hetzelfde, elk persoon en bedrijf is uniek. Dat vraagt ook om een eigen aanpak. Door mijn jarenlange ervaring weet ik precies wat wel en niet werkt. Je leert dan ook de juiste stappen te zetten die voor jou noodzakelijk zijn.