Meer met Minder doen: nieuw is niet altijd beter

meer met minder doen

De uitspraak “ Meer met Minder doen ” is ontstaan vanuit mijn eigen grote valkuil. Namelijk altijd maar iets nieuws ontwikkelen. Omdat het groter, mooier en beter kan. Het ene idee is nog niet uitgewerkt en klaar of het volgende dient zich alweer aan. Herkenbaar?

Over deze valkuil en hoe jij Meer met Minder gaat doen, gaat dit artikel. Met tips voor:

  • je artikelen;
  • video’s;
  • en óók voor social media.

Download daarvoor het gratis werkboek dat verderop in het artikel wordt aangeboden.
Aan de slag!

PS. Dit artikel is eerder verschenen op 20 april 2018, hij is geoptimaliseerd en aangevuld waardoor het de moeite waard is om het opnieuw te publiceren. Meer Met Minder doen, een mooi voorbeeld. Kun jij ook doen.

Wil jij ook weten hoe je oude artikelen het beste kunt optimaliseren? Bekijk en gebruik dan deze Checklist met 11 concrete stappen.

 

De valkuil van altijd iets nieuws “moeten” maken

Mijn valkuil, altijd iets nieuws willen maken, komt voort uit de passie voor mijn vak. Dat wil ik heel graag delen. Daarbij geloof ik ook echt in het idee van kennis weggeven. Want kennis is één ding maar mijn gedachten, inspiratie en creativiteit zijn een ander ding. Die krijg je alleen als je met mijn samenwerkt. Dát is mijn toegevoegde waarde.

De mensen met wie ik samenwerk herkennen zich hierin. De focus op iets nieuws maken is groot. Terwijl er niet gekeken wordt naar de potentie van hetgeen er al ligt. Daar is een frisse blik van iemand anders voor nodig.

Het steeds iets nieuws willen maken komt ook voort uit een soort onrust. De dynamiek van iets nieuws maken is groot, spannend en vooral ontzettend leuk. Doorgaan op het oude is “saai”. Wat alleen vergeten wordt is dat wat er dan is nooit de mogelijkheid krijgt om te groeien. Maar er is nog een andere belangrijke redenen om stil te staan bij hetgeen je al hebt.

 

meer met minder doen
Houdt bij wat je maakt. Op papier of digitaal dat maakt niet uit.

 

Waarom iets nieuws maken niet persé altijd goed is

Er zijn 2 belangrijke redenen waarom iets nieuws maken niet altijd goed is.

De eerste reden is dat wat je hebt liggen nooit de mogelijkheid krijgt om te groeien. Om te zien wat het doet bij de mensen waarvoor je het gemaakt hebt. Daarvoor is echt tijd nodig. Als je dat jezelf gunt dan kun je het ook verbeteren, zodat het nóg veel beter aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Waardoor het je meer oplevert, in heel veel opzichten: waarde, reacties en echte connectie met je (potentieel nieuwe) klant.

De tweede reden is dat iets nieuws maken tijd en energie kost. Ik kan mij bijvoorbeeld volledig verliezen in het maken van nieuwe content. Ben altijd op zoek naar mooie nieuwe presentatievormen, vind het heerlijk om artikelen te schrijven of om video’s te maken. Maar dit is allemaal tijd die ik ook kan besteden aan andere zaken, belangrijker zaken.

Dat geldt voor jou net zo goed. Als je weet hoe je op een goede wijze Meer kunt doen met Minder en daar méér resultaat mee behaald, dan ben je gek als je dat niet doet.

De frisse blik die ik geef op hetgeen jij doet en maakt, zorgt ervoor dat je veel meer lucht krijgt. De potentie omarmt en vooral ook de rust krijgt. Want het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Hoeft allemaal niet niéuw te zijn.

 

Meer doen met Minder is een beproefde methode

Een beproefde methode die in verschillende marketingtermen heeft: contentcuratie, contentmapping, contentmarketing. Ik hou het graag eenvoudig en noem het gewoon Meer doen met Minder. Komt op hetzelfde neer.

 

 

“ Meer met Minder doen ” is GEEN DOEL maar een MIDDEL

Je wilt waardevolle content leveren voor jouw doelgroep. Dat is het aller, allerbelangrijkste. Herhalen om het herhalen is geen “moeten” maar een manier waarop het óók kan. Om je verhaal op verschillende manieren te vertellen maakt het prikkelend. Niet alleen bij je lezer maar ook bij jou! Want je vertelt het toch elke keer nét iets anders, de “klemtoon” is anders (ook als je een andere presentatievorm dan tekst gebruikt).

De kracht van herhaling is niet iets nieuws. Want je kunt een boodschap ontelbaar keer gezien hebben, het kwartje valt pas als de tijd rijp is. Dan komt de boodschap opeens precies op het juiste moment.

“Meer met Minder doen” is een manier van kijken, een frisse blik.
Het vergt ook een iets andere aanpak. Want als je een blogartikel gaat schrijven dan heb je in je achterhoofd ook al het idee wat je er nog meer mee wilt doen.  Zo kun je van een blogartikel ook een infographic, podcast, prentenboek, plog of zelfs een interactieve afbeelding maken. Niet omdat het moet maar omdat het kan (die heb je vast eerder gehoord).

Bang zijn dat ”iedereen” het je artikel de eerste keer al gezien heeft hoef je niet te zijn. Zelfs niet als je bijvoorbeeld een blogartikel onder de aandacht brengt via een persoonlijk mailtje. Want niet iedereen leest alles én onthoudt alles.

Daarbij komt ook dat niet iedereen dezelfde voorkeur heeft. De ene persoon houdt van lezen, de ander van kijken (video, infographic, e.d.) en weer een ander van luisteren (denk aan podcast). En dit hangt ook weer af van de situatie waarin iemand zich bevindt.
Je kunt van lezen houden maar als je aan het hardlopen bent is het heel fijn om bijvoorbeeld een podcast te luisteren.
Door hier op in te spelen bereik je dus meer mensen uit jouw doelgroep.

 

Maak je video’s? Maak gebruik van de videomagic

Een korte video maken voor op je website, een Facebook live of een Insta story. Zo gemaakt en geplaatst.
Als je er iets meer de tijd voor neemt dan heb je veel meer materiaal dat je op diverse tijdstippen én kanalen kunt verspreiden. Meer met … ik val in herhaling maar het is gewoon zo eenvoudig.

Kijk de onderstaande korte video van Steven Geldof, hij vertelt hoe jij ook voor video magic kunt zorgen.

PS.
Een tijdje geleden was ik te gast in de 5 Tipshow van Steven, hierin ik geef ik 5 tips om te zorgen voor een goede call-to-action.

.

Wat kun jij doen met “oude”blogartikelen?

Twee tips voor een eenvoudige snelle start (Check ook de checklist “Update je oude (blog)artikelen“).

  • Tip 1:
    Kijk eens naar Google Anayltics en bekijk welke oude artikelen het nog steeds goed doen. Het meest eenvoudige dat je kunt doen is een artikel een goede update geven: geoptimaliseerd, aangevuld of juist geschrapt. Dit artikel publiceer je dan weer opnieuw.
  • Tip 2:
    Bedenk wat je nog meer met dit artikel kunt doen
    . Een andere presentatievorm? Bundelen met andere artikelen? Een stappenplan? Begin eens met één andere vorm en zie wat het doet. Met jou en bij je doelgroep.
    Wil je weten HOE je het kunt doen. download dan het onderstaande gratis werkboek.

 

 

Download het GRATIS werkboek

Wil je weten wát je moet maken aan artikelen?
Precies de juiste artikelen waar je ideale klant echt behoefte aan heeft?
Download dan het gratis werkboek.

Wil je weten op welke manier je vervolgens je artikelen gaat promoten op bijvoorbeeld social media maar ook in een nieuwsbrief?
Dat staat ook in het werkboek.

Met concrete voorbeelden en twee templates die je zo kunt gebruiken, gratis.
Doe Meer met Minder voor een groter bereik en meer effect.

 

Werkboek De Reis van je klant in beeld | Succesvol-Bloggen.nl

 

Meer Doen Met Minder met een beetje hulp

Nieuwsgierig op welke manier jij “Meer met Minder” kunt werken met hetgeen je al hebt?
Niet persé met je blogartikelen maar met alles wat je doet?
Hoe jij bijvoorbeeld de trainingen of sessies die je geeft kunt vertalen naar een verhaal?
Maar denk ook aan berichten op social media, in je nieuwsbrief, weggever, webinar, online training en meer.

Stuur mij, vrijblijvend, een bericht (yolanda@succesvol-bloggen). Dan denk ik graag met je mee.

Wil je direct aan de slag? Kijk dan vooral eens op de pagina met daarop mijn aanbod.

 

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Meer met minder doen. Nieuw is niet altijd beter. | Succesvol-Bloggen.nl | tijdbesparing | contentstrategie | contentplanning | content | blog

 

3 Comments

  • Ik ben het met je eens. Veel mensen steken te veel tijd in nieuwe content creëren. Wat niet slecht is, maar kijk inderdaad ook naar je huidige content. Waar kun je verbeteringen in brengen. Goed artikel.

  • Bedankt voor de reminder. Ik las hier onlangs een goed artikel over. Ik heb een sh*tload aan blogs liggen die best geüpdate kunnen worden. Scheelt meer werk dan continu weer nieuw materiaal produceren.
    Ik ga zo’n moment maar eens inplannen.

    • Zeker doen! Een goede upgrade van een ouder blogartikel werkt erg goed. Kijk ook of je er niet nog meer mee kunt doen, een andere presentatie vorm bijvoorbeeld,

Comments are closed.