Meer met Minder doen: nieuw is niet altijd beter

meer met minder doen

De uitspraak “ Meer met Minder doen ” is ontstaan vanuit mijn eigen grote valkuil. Namelijk altijd maar iets nieuws ontwikkelen. Omdat het groter, mooier en beter kan. Het ene idee is nog niet uitgewerkt en klaar of het volgende dient zich alweer aan.
Kijk maar eens naar de Freebies die ik aanbied, het zijn er maar liefst 6!
Omdat dit heel waardevol is” denk ik dan, “Het moet echt”.
Wat er al ligt en hoe ik daar volop profijt van kan hebben vergeet ik gemakshalve. Over deze valkuil en hoe jij Meer met Minder gaat doen, daarover gaat dit artikel. Met twee tips hoe jij zelf kunt beginnen meer met minder te doen.

“ Meer met Minder doen” vormt, samen met “Omdenken” en “Anders Kijken”, mijn kernwaarde. Zijn de rode draad in mijn denkwijze en werk. Graag laat ik jou er kennis mee maken in een drietal artikelen.

 

De valkuil van altijd iets nieuws “moeten” maken

Mijn valkuil, altijd iets nieuws willen maken, komt voort uit de passie voor mijn vak. Dat wil ik heel graag delen. Daarbij geloof ik ook echt in het idee van kennis weggeven. Want kennis is één ding maar mijn gedachten, inspiratie en creativiteit zijn een ander ding. Die krijg je alleen als je met mijn samenwerkt. Dát is mijn toegevoegde waarde.

De mensen met wie ik samenwerk herkennen zich hierin. De focus op iets nieuws maken is groot. Terwijl er niet gekeken wordt naar de potentie van hetgeen er al ligt. Daar is een frisse blik van iemand anders voor nodig.

Dat was ook bij mij het geval. Zo moest ik een keer in kaart brengen wat ik kon aanbieden aan mensen die zich voor de eerste keer op mijn lijst inschrijven. Je kent het wel: de e-mailfunnel na het downloaden van een freebie. Ik maakte een globale inventarisatie. Aan de andere kant waren ze vol verbazing dat ik zoveel had en daar niets mee deed! (misschien heb je een freebie aangevraagd en zie je dat ik nog steeds geen e-mail funnel heb …. daar heb ik een beetje moeite mee maar dat is een ander verhaal).

Het steeds iets nieuws willen maken komt ook voort uit een soort onrust. De dynamiek van iets nieuws maken is groot, spannend en vooral ontzettend leuk. Doorgaan op het oude is “saai”. Wat alleen vergeten wordt is dat wat er dan is nooit de mogelijkheid krijgt om te groeien. Maar er is nog een andere belangrijke redenen om stil te staan bij hetgeen je al hebt.

 

meer met minder doen
Houdt bij wat je maakt. Op papier of digitaal dat maakt niet uit.

 

Waarom iets nieuws maken niet persé altijd goed is

Er zijn 2 belangrijke redenen waarom iets nieuws maken niet altijd goed is.

De eerste reden is dat wat je hebt liggen nooit de mogelijkheid krijgt om te groeien. Om te zien wat het doet bij de mensen waarvoor je het gemaakt hebt. Daarvoor is echt tijd nodig. Als je dat jezelf gunt dan kun je het ook verbeteren, zodat het nóg veel beter aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Waardoor het je meer oplevert, in heel veel opzichten: waarde, reacties en echte connectie met je (potentieel nieuwe) klant.

De tweede reden is dat iets nieuws maken tijd en energie kost. Ik kan mij bijvoorbeeld volledig verliezen in het maken van nieuwe content. Ben altijd op zoek naar mooie nieuwe presentatievormen, vind het heerlijk om artikelen te schrijven of om video’s te maken. Maar dit is allemaal tijd die ik ook kan besteden aan andere zaken, belangrijker zaken.

Dat geldt voor jou net zo goed. Als je weet hoe je op een goede wijze Meer kunt doen met Minder en daar méér resultaat mee behaald, dan ben je gek als je dat niet doet.

De frisse blik die ik geef op hetgeen jij doet en maakt, zorgt ervoor dat je veel meer lucht krijgt. De potentie omarmt en vooral ook de rust krijgt. Want het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Hoeft allemaal niet niéuw te zijn.

 

meer met minder doen
Kijk af en toe terug wat je gemaakt heb. Waar ben je heel tevreden over?

 

 

“ Meer met Minder doen ” is geen doel maar een middel

Je wilt waardevolle content leveren voor jouw doelgroep. Dat is het aller, allerbelangrijkste. Herhalen om het herhalen is geen “moeten” maar een manier waarop het óók kan. Om je verhaal op verschillende manieren te vertellen maakt het prikkelend. Niet alleen bij je lezer maar ook bij jou! Want je vertelt het toch elke keer nét iets anders, de “klemtoon” is anders (ook als je een andere presentatievorm dan tekst gebruikt).

De kracht van herhaling is niet iets nieuws. Want je kunt een boodschap ontelbaar keer gezien hebben, het kwartje valt pas als de tijd rijp is. Dan komt de boodschap opeens precies op het juiste moment.

“Meer met Minder doen” is een manier van kijken, een frisse blik.
Het vergt ook een iets andere aanpak. Want als je een blogartikel gaat schrijven dan heb je in je achterhoofd ook al het idee wat je er nog meer mee wilt doen.  Zo kun je van een blogartikel ook een infographic, podcast, prentenboek, plog of zelfs een interactieve afbeelding maken. Niet omdat het moet maar omdat het kan (die heb je vast eerder gehoord).

Bang zijn dat ”iedereen” het je artikel de eerste keer al gezien heeft hoef je niet te zijn. Zelfs niet als je bijvoorbeeld een blogartikel onder de aandacht brengt via een persoonlijk mailtje. Want niet iedereen leest alles én onthoudt alles.

Daarbij komt ook dat niet iedereen dezelfde voorkeur heeft. De ene persoon houdt van lezen, de ander van kijken (video, infographic, e.d.) en weer een ander van luisteren (denk aan podcast). En dit hangt ook weer af van de situatie waarin iemand zich bevindt.
Je kunt van lezen houden maar als je aan het hardlopen bent is het heel fijn om bijvoorbeeld een podcast te luisteren.
Door hier op in te spelen bereik je dus meer mensen uit jouw doelgroep.

Is dit dan overal voor geschikt? Nee.
Het hoeft ook niet altijd. Maar als de mogelijkheid er wel is, is het zonde om het niet te gebruiken.

Meer met Minder doen, ontstaan om mijn eigen valkuil te voorkomen.
Het is nu een krachtig middel voor jou om te gebruiken. Bloggen Zonder Tekst is hier bijvoorbeeld een uitvloeisel van, maar ook met tekstuele artikelen kun je véél meer doen dan je denkt.

 

meer met minder doen
Wat was succesvol en waar wil je meer mee doen?

 

Wat kun jij doen met “oude”blogartikelen?

Hoe kun jij nu zelf starten, daarvoor geef ik je twee tips.

  • Tip 1:
    Kijk eens naar Google Anayltics en bekijk welke oude artikelen het nog steeds goed doen. Het meest eenvoudige dat je kunt doen is een artikel een goede update geven: geoptimaliseerd, aangevuld of juist geschrapt. Dit artikel publiceer je dan weer opnieuw.
  • Tip 2:
    Bedenk wat je nog meer met dit artikel kunt doen. Een andere presentatievorm? Bundelen met andere artikelen? Een stappenplan?
    Begin eens met 1 andere vorm en zie wat het doet. Met jou en bij je doelgroep.

 

Een heel mooi voorbeeld dat ik je tot slot wil laten zien is de blog van een van mijn klanten. Cheryl Porcelijn is grafisch ontwerpster en heeft een design blog. Maandelijks heeft ze een artikel over een specifieke kleur. Een aantal van deze artikelen heeft ze gebundeld in een prachtig e-book dat je kunt downloaden. Dit e-book wordt aan het einde van het jaar weer flink uitgebreid met nieuwe artikelen.

 

Wil je meer?

Nieuwsgierig op welke manier jij Meer met Minder doet halen uit hetgeen je al doet?
Niet persé met je blogartikelen maar met alles wat je doet?
Hoe jij bijvoorbeeld de trainingen of sessies die je geeft kunt vertalen naar een verhaal?

Stuur mij eens, vrijblijvend, een bericht (yolanda@succesvol-bloggen). Dan denk ik graag met je mee.
Durf je dat?

 

 

Het Juiste Artikel op het Juiste Moment

Gratis Handleiding, Download hem hier >>

Zelf aan de slag maar met een beetje hulp?

  • Wil je beginnen met bloggen of juist je blog nieuw leven inblazen?
    Geen idee wat er allemaal bij het bloggen komt kijken?
    Dan is de workshop “In 9 stappen een succesvolle blog iets voor jou.
    In één ochtend weet je precies wat jouw pad wordt en ga je naar huis met een werkboek met verdiepende opdrachten.
    .
  • Wil je weten hoe je een inhoudelijke goed blogartikel maakt? Zowel voor je lezer als voor zoekmachines
    Dan is de training “Een goede basis voor een geslaagd blogartikel” wat voor jou.
    .
  • Wil je leren hoe je op een andere manier blogt?
    Bloggen Zonder Tekst, zoals bijvoorbeeld een podcast, video of infographic?
    Dan is de training Leer Bloggen Met en Zonder Tekst wat voor jou.
    .
  • Voor overige trainingen, in groep of 1-op-1, kijk het overzicht “Trainingen“.

2 Comments

  • Bedankt voor de reminder. Ik las hier onlangs een goed artikel over. Ik heb een sh*tload aan blogs liggen die best geüpdate kunnen worden. Scheelt meer werk dan continu weer nieuw materiaal produceren.
    Ik ga zo’n moment maar eens inplannen.

    • Zeker doen! Een goede upgrade van een ouder blogartikel werkt erg goed. Kijk ook of je er niet nog meer mee kunt doen, een andere presentatie vorm bijvoorbeeld,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *