Hoe je met Eye Tracking de gebruiksvriendelijkheid van je website verbetert

[vc_row][vc_column][vc_column_text].

Op dit moment ben ik een Interactie Ontwerp aan het bedenken en realiseren voor een nieuwe website. De huidige website van mijn klant heb ik zo’n 5 jaar geleden bedacht.
Op allerlei vlakken (interactie, design, techniek en inhoud) zijn verbeterpunten te bedenken.
De vooruitgang heeft ons aan alle kanten ingehaald.

Zelf heb ik een goed beeld waar de zwakke plekken liggen. Welke aanpassingen ik wil aanbrengen voor een veel beter resultaat. Dat zijn echter aannames. Zeker weten doe ik het pas als ik zie hoe gebruikers door de huidige website navigeren.

Mijn klant en ik besluiten om te gaan testen met behulp van Eye Tracking.
Ik geef ook jou hier graag informatie over. Het is een nuttige en relatief snelle manier om een evaluatie van jouw website te krijgen.

Onderstaande filmpje geeft je een impressie van Eye Tracking.

Wat is Eye Tracking?

Met Eye Tracking bekijk je de website door de ogen van de bezoeker. Je registreert de oogbewegingen van de testpersoon terwijl hij / zij je website bezoekt. Met Eye Tracking krijg je inzicht in de weg die de ogen van deze testpersoon afleggen voordat hij op “iets” klikt.

Zo kom je te weten of hij / zij wel kijkt naar de belangrijkste punten op je website. Is de navigatie helder genoeg? Wordt die ene belangrijke button wel gezien? Is het formulier logisch ingedeeld? Welke elementen zorgen voor afleiding? Waar haakt de testpersoon af?

Hoe werkt Eye Tracking?

Helaas is het niet iets wat je thuis vanachter je computer kunt uitvoeren. Je hebt speciale apparatuur en software nodig. Hiervoor werk ik met partijen waarmee ik dit samen uitvoer.

De website die je wilt laten testen kan zowel op een computer als op een mobile device (zoals een tablet) uitgevoerd worden.

Voordat de test begint worden de oogbewegingen eerst gekalibreerd zodat we zeker weten dat alles op de juiste hoogte zit. Tijdens het testen worden de oogbewegingen geregistreerd. Dit is visueel zichtbaar door middel van een groot gekleurd rondje. Waar de oogbewegingen naar toe gaan, daar gaat het gekleurde rondje heen. Je ziet dus precies waar de testpersoon lang op focust. Maar ook waar ze helemaal niet naar kijken.

Als klant kun je meekijken. In een aparte ruimte hangt een scherm. Hierop zie je niet alleen de testpersoon in beeld maar dus ook de manier waarop hij de website bekijkt met zijn oogbewegingen. Daarnaast heeft de testpersoon ook de opdracht gekregen om hardop te praten, om zijn denkpatroon te volgen. Al deze gegevens bij elkaar zijn zeer waardevol.

Hoe gaat de test?

Vooraf zijn er door ons diverse opdrachten gedefinieerd die een testpersoon gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld om bepaalde informatie te vinden, een product te zoeken en te bestellen of het doorlopen van een formulier. Op deze manier hou je de focus op de belangrijkste onderdelen van je website. Alles wat hier uitkomt is te optimaliseren.

Hoeveel testpersonen zijn nodig?

In mijn specifieke geval hebben we gewerkt met 5 testpersonen. Een dwarsdoorsnede van de gebruikersgroep van de website. Dit geeft een goed beeld van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

We hebben hierbij gekeken naar :

  • Functie van een testpersoon.
    Een manager kijkt er anders tegen aan dan bijvoorbeeld een leerkracht.
  • Dit is van invloed op gebruik van interactiviteit, focus op content, logische verbanden zien, oplossend vermogen, e.d.
  • Al dan niet bekend zijn met het onderwerp.
    Ben je onbekend met het onderwerp dan let je op andere zaken dan wanneer je er bekend mee bent.

Andere factoren waar je ook nog naar kunt kijken zijn: geslacht, opleidingsniveau, woonplaats, e.d.

Actiepunten die volgen uit de Eye Tracking test

Na de test, die in totaal 1 dag duurt, wordt er een rapport met bevindingen opgesteld. Hierbij is er een onderscheid gemaakt tussen algemene en specifieke bevindingen. Bij specifieke bevindingen wordt er verwezen naar een scherm waar de testpersoon een opdracht moest uitvoeren.

Bevindingen zijn onder te verdelen in verschillende categorieën: van matig tot hoog.
Daarnaast worden er ook suggesties en aanbevelingen gegeven.

Mijn nieuwe interactie ontwerp

Het rapport met bevindingen gebruik ik als leidraad in mijn nieuw te maken interactie ontwerp. Ik zorg ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid van de website zo optimaal mogelijk is.

Omdat ik in de loop der jaren veel verschillende soorten websites heb ontworpen, is mijn gevoel voor wat wel en niet werkt goed ontwikkeld. Toch geeft een test als deze soms ook verrassende uitkomsten. Het kan ook dienen als bevestiging wat we reeds wisten, dan weten we zeker dat we op de goede weg zitten.

Wil je een nieuwe website ontwikkelen dan is de Eye Tracking test zeker het overwegen waard. Deze kan op verschillende manieren ingezet worden. Ik adviseer je hier graag over.

Toekomst voor Eye Tracking

Eye Tracking hoef je niet alleen te gebruiken voor het testen van gebruiksvriendelijkheid van je website.
Er zijn ook al toepassingen bedacht om software mee te bedienen.
Bekijk hiervoor het onderstaande filmpje.

 

.[/vc_column_text][vc_button title=”blogartikelen in je mailbox? schrijf je hier in” target=”_self” size=”large” style=”color” align=”left” href=”http://eepurl.com/bjooc1″][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *