Een website maken, in principe kan iedereen dat.
Alleen dié website maken die ook echt werkt, dat is een ander verhaal.
Ik wil je laten zien wat de gedachte is achter bepaalde keuzes.
Waarom iets wel of niet werkt. De psychologie erachter.
Dat verzin ik niet zelf, daar zijn uitgebreide onderzoeken naar gedaan.
Waarom heb je een goed gevoel bij de website van aanbieder X t.o.v. aanbieder X?
Ga je tot aankoop over of blijf je alleen maar kijken?
Waarom blijf je alleen maar kijken en ga je niet over tot actie?
In de video van Human Factors vertelt Susan Weinschenk (Chief of UX Strategy) waarom dit zo is.
Dit zijn de belangrijkste punten.
.
Hoe gaat een bezoeker door je website?
Bied je een product, dienst, training, download o..i.d. aan op je website dan doorloopt jouw bezoeker idealiter deze stappen:
= “can do” =
Kun je makkelijk de gewenste informatie op de website vinden? (= gebruikersgemak)
Kun je de juiste buttons vinden die je verder helpen? (= navigatie)
= “will do” =
De gebruiker vindt de gewenste informatie maar doet hij er ook daadwerkelijk wat mee? Een artikel bekijken in een webshop is 1 ding, maar je wilt dat hij gekocht wordt. Of dat ze je e-book downloaden, een training bij je afnemen, contact opnemen …. Het gaat om de actie.
= “still do” =
Komen je bezoekers terug? Doen ze herhaalde aankopen? Zijn ze loyaal?
Om deze 3 stappen goed toe te passen zijn er 3 overtuigingen nodig die ervoor zorgen dat jouw bezoekers dit proces daadwerkelijk doorlopen. Namelijk met:
- Overtuiging
- Emotie
- Vertrouwen
Deze 3 samen verwerk je op een dusdanige manier dat de gebruiker het pad neemt dat jij wilt.
Er zijn 7 manieren die ervoor zorgen dat je een gebruiker krijgt van “Can do” naar “will do” naar “still do”
.
De 7 manieren om je website meer overtuiging te geven
-
Teveel keuzes zorgen ervoor dat je geen keuze maakt
Zet een pagina helemaal vol met aandachtsblokken, knoppen om iets te kopen of te downloaden …. Grote kans dat er op niets wordt geklikt. Je hebt geen idee meer waar je eigenlijk op moet klikken.
Prioriteiten zijn niet meer zichtbaar, alles is even belangrijk (of juist daarmee onbelangrijk). -
Sociale validatie
Je wilt weten wat anderen van een product vinden, of van het vakantiehuisje dat je wilt boeken of wat de ervaringen zijn van de training die wordt aangeboden…
Reviews en ratings van mensen net zoals jij zijn belangrijk. Die vertrouw je. -
Schaarste
Hier zijn we allemaal gevoelig voor, of we willen of niet. Het geeft meerwaarde aan je product of dienst. “Alleen vandaag geldig” “Slechts 5 producten beschikbaar”.
Denk maar aan de Tell Sell reclames, het werkt voor een grote groep mensen echt. -
Eten, seks en gevaar….
Bepaalde woorden triggeren onze hersenen. Ze zetten een gebruiker aan tot actie.
Uiteraard alleen in te zetten als de woorden, of beelden, ook daadwerkelijk een toegevoegde rol hebben aan je website. Anders slaat het natuurlijk nergens op. -
Gezichten
Je blik wordt al eerste naar een foto met een persoon getrokken. Meer dan naar welk ander beeld dan ook. Je kijkt direct naar de ogen. Daarom is het belangrijk dat iemand op een foto je aankijkt, direct oogcontact.
Een gezicht geeft vertrouwen en emotie. -
Verhaal
Je informatie aanbieden in de vorm van een verhaal, die jouw doelgroep aanspreekt, heeft de voorkeur. Dit kan in tekst, beeld, audio, animatie of video zijn. Het verhaal blijft hangen.
Niet alles leent zich hier trouwens voor. Soms moet de informatie doeltreffend kort en to-the-point aangeboden zijn. De doelstelling is dan anders. -
Commitment
Commitment zorgt ervoor dat je loyaal bent en terugkeert als bezoeker. Je zit dan in de “still do” fase. Commitment kan ook buiten je site plaats vinden. Persoonlijke mails sturen, een extra attentie geven bij het product dat je opstuurt na aankoop, korting geven op een vervolgactie, een leuke verjaardagskaart sturen, e.d.
Mijn opdracht aan jou
- Ga naar je favoriete site waar je graag online aankopen doet.
Dit kunnen producten zijn maar ook trainingen of diensten. - Ga na waarom je bij deze site juist wél tot aanschaf over gaat.
- Waarom keer je als bezoeker terug?
- Onderzoek of je de bovenstaande factoren kunt herkennen.
- Kijk je nu met andere ogen naar deze website?
Laat je me jouw bevindingen weten!
De video waarin alles in terug te vinden is:
.
Wil jij je website en blog meer overtuiging geven? Er zijn verschillende trainingen die je kunt volgen, in een groep of 1-op-1. Liever een andere aanpak? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.