Bloggen als gewoonte, zo doe je dat

bloggen als gewoonte

Wist je dat de gemiddelde beginnende blogger het net 7 artikelen lang vol houdt?
Waar ligt dat aan?
Belangijker nog, hoe zorg je ervoor dat je het wél volhoudt?
Aanstaande maandag is het 15 januari, de beruchte blue monday.
De dag dat je erachter komt dat er van je goede voornemens niets terecht is gekomen.
Om dit voor te zijn wil ik je graag vertellen hoe je er voor zorgt dat je het bloggen wel doet.
Door te bloggen als gewoonte.

 

Bloggen als gewoonte wil niets anders zeggen dan dat het opgenomen is in je routine

Een gewoonte of een routine is iets wat er langzaam in sluipt.
Het kost tijd.

Een voorbeeld van een routine: Sporten.

Ik weet dat het goed voor mij is.
Zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik krijg er meer energie van, het is goed voor mijn botten en spieren en het maakt én houdt mij gezond.
Prima, dat weet ik allemaal.

De (hoge) drempel om naar de sportschool te gaan is genomen.
1 keer per week, een hele overwinning.
Een vaste dag en tijdstip in de week.
In het begin kost het mij moeite en smokkel ik nog wel eens.
Een dagje ruilen, een ander tijdstip.
Smoesjes komen weer bovendrijven: geen zin, te moe, het regent …
Langzaam komt de klad er in en daar baal ik van.
Want ik heb een doel voor ogen en dat wil ik bereiken: een goede conditie zodat ik zo lang en gezond mogelijk oud wordt.
De vaste dag en tijdstip komen er weer terug in en zijn nu heilig.
Na 2 maanden weet ik niet beter meer en ga ik gewoon 1 keer per week sporten.
Het is een gewoonte (routine) geworden.

Belangrijker nog: er is een gedragsverandering teweeg gebracht.
Dat is het moeilijkste dat er is.
Een gewoonte ontstaat alleen door een gedragsverandering.
Hoe klein ook.

Wil je meer lezen over gedragsverandering?
Deze artikelen vind ik zelf erg interessant:

.

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Bloggen als gewoonte, zo doe je dat. | Succesvol-Bloggen.nl | gewoonte | strategie | planning | content | blog | bloggen

.

Zo kun jij jouw gedrag veranderen en van bloggen een gewoonte maken

In het voorbeeld van 1 keer per week sporten zit één heel belangrijk element: een vaste dag en vast tijdstip.
Door hier aan vast te houden wordt het een gewoonte.
Iets dat heel vanzelfsprekend is.

De ene persoon is gebaat bij verschillende kleine momentjes gedurende de week.
Bijvoorbeeld een kwartier voor een idee en ruwe uitwerking, een uurtje voor het schrijven, 10 minuten voor het zoeken en maken van beeldmateriaal en tot slot een uurtje voor de opmaak en het redigeren.
Kleine momentjes om het behapbaar te maken.

Zelf reserveer ik liever een vast moment per week om een artikel in één keer te maken.
Door mijn routine weet ik hoeveel tijd ik er gemiddeld mee kwijt ben en die tijd reserveer ik.
Ik hoef niet van nul af aan te beginnen want als ik ideeën heb leg ik deze vast.
Dat scheelt ontzettend veel tijd.

Jezelf een deadline of tijdslimiet geven helpt ook.
Dan ga je niet lopen treuzelen en zorg je dat het binnen deze tijd gedaan is.

Zo verstuur ik 1 keer per week mijn nieuwsbrief op vrijdag.
Op donderdagmiddag tussen 4 en 5 uur heeft mijn zoontje een activiteit waar ik hem heen breng.
In de buurt zit een hotel en daar ga ik met mijn laptop in de lobby zitten.
In dat uurtje schrijf ik de nieuwsbrief en zorg dat hij de volgende dag automatisch verstuurd wordt.
Het is een gewoonte geworden.
Een zeer bevredigende gewoonte want ik krijg altijd leuke reacties en ik zie dat mijn blogartikelen extra gelezen worden.

.

Nu jij. Hoe ga jij bloggen als gewoonte?

Begin met kleine stappen die realistisch zijn.
Wil je 1 keer in de twee weken een nieuw blogartikel publiceren?
Plan dan bijvoorbeeld de ene week een uur in voor het idee en de ruwe uitwerking en de andere week een uur voor het redigeren, opmaak en het publiceren. Of plan 2 uur in een week als je dat fijner vindt werken.

Bekijk op welke manier jij van bloggen een gewoonte gaat maken.
Wat werkt voor jou?
Ga daarmee stoeien en plan het in je agenda als serieuze activiteit.

Een gewoonte aanleren is best lastig.
Soms heb je wat hulp nodig, daar zijn diverse trainingen van Succesvol Bloggen voor.
Niet alleen als gedragsverandering maar ook de inhoud van je blog.
De wie, wat, waar, waarom, waarvoor, wanneer en hoe.
Als je dat weet gaat het ook allemaal makkelijker om er een gewoonte van te maken.

4 Comments

    • Als je eenmaal uit het ritme bent dan duurt het weer even voordat je erin zit.
      Merkte het ook, want ik had vooruit gewerkt.
      Toch lukte het me op het weer snel op te pakken, omdat het echt bij mijn wekelijkse werk hoort.

  • Gelukkig heb ik geen goede voornemens genomen. Daar geloof ik niet zo in. En met reden dus! Met bloggen.. zit het bij mij ook wel goed. Alleen heb ik nogal lak aan mijn agenda – als dat me beter uitkomt (lees: Geen zin). Dus om dit buiten de deur te doen (lees: Motiverend), is een hele goeie. Ga ik doen! Thanks dear!

    • Buiten de deur werken werkt zo goed! Daarbij is het ook heel fijn om in een andere omgeving te werken, andere sfeer.
      Ik doe het wel vaker 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *