Bloggen als gewoonte, zo doe je dat

bloggen als gewoonte

Wist je dat veel ondernemers die beginnen met bloggen het net 7 artikelen lang vol houden? Waar ligt dat aan? Belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat jij het wél volhoudt?
Op maandag 21 januari 2019 is de beruchte Blue Monday. De dag dat je erachter komt dat er van je goede voornemens niets terecht is gekomen. Om dit voor te zijn wil ik je graag vertellen hoe je er voor zorgt dat je het bloggen wel volhoudt. Door te bloggen als gewoonte.

 

Bloggen als gewoonte wil niets anders zeggen dan dat het opgenomen is in je routine

Een gewoonte of een routine is iets wat er langzaam in sluipt, het kost tijd. Net zoals de routine om te sporten. Het is een van de meest gehoorde voornemens aan het begin van het nieuwe jaar: “Dit jaar ga ik echt meer sporten”. We weten allemaal dat het goed is, zowel lichamelijk als geestelijk. Je krijgt er meer energie van, het is goed voor je botten en spieren en je blijft gezond. Prima, dat weet ik ook allemaal.

De (hoge) drempel om naar de sportschool te gaan is (eindelijk) genomen: 1x per week, een hele overwinning. Een vaste dag en tijdstip in de week. In het begin kost het mij moeite en smokkel ik nog wel eens, een dagje ruilen, een ander tijdstip. Smoesjes komen weer bovendrijven: geen zin, te moe, het regent …  Langzaam komt de klad er in en daar baal ik van. Want ik heb een doel voor ogen en dat wil ik bereiken: een goede conditie zodat ik zo lang en gezond mogelijk oud wordt. Dit moet anders.

De vaste dag en tijdstip komen er weer terug in en zijn nu heilig. Na 4 maanden weet ik niet beter meer en ga ik gewoon 1x per week sporten. Het is een gewoonte (routine) geworden. Belangrijker nog: er is een gedragsverandering teweeg gebracht. Dat is het moeilijkste dat er is. Een gewoonte ontstaat alleen door een gedragsverandering. Hoe klein ook.

 

Wil je meer lezen over gedragsverandering?

Deze artikelen zijn een aanrader:

.

Twee belangrijke elementen om te zorgen dat bloggen een gewoonte wordt

In het voorbeeld van 1x per week sporten zitten twee belangrijke elementenDe eerste is het bepalen van een vaste dag en tijdstip. Door hier aan vast te houden (!) wordt het een gewoonte. Iets dat heel vanzelfsprekend is. Het tweede element is het stellen van een concreet doel. Dat wil je bereiken en daar wil je voor werken.

De ene persoon is gebaat bij het werken in verschillende kleine momenten gedurende de week. Bijvoorbeeld een half uur voor het idee en de eerste opzet in een opsomming of mindmap, een uur voor het schrijven van de eerste versie, 15 minuten voor het zoeken en maken van beeldmateriaal en tot slot een uur voor de SEO, opmaak en het redigeren. Kleine stappen om het behapbaar te maken en die je makkelijk kunt plannen gedurende de week, op vaste dagen en tijdstippen.

De andere persoon maakt liever een artikel in één keer en laat het een paar dagen rusten. Om vervolgens met een frisse blik het een en ander aan te passen en te schrappen.

Het maakt niet uit hoe je werkt als je er maar een vaste gewoonte van maakt die voor jou werkt, waardoor je het volhoudt en je er niet meer over hoeft na te denken om het te doen.

 

Jezelf een deadline of tijdslimiet geven helpt ook. Dan ga je niet lopen treuzelen en zorg je dat het binnen deze tijd gedaan is.

 

Maak bloggen een onderdeel van je online communicatie en zie het niet als een klusje dat je ernaast doet. Bepaal het doel dat je voor ogen hebt: meer naamsbekendheid, expertstatus, meer bezoekers op je website, meer interactie met je doelgroep, meer kennismakingsgesprekken, e.d. Maak het zo concreet mogelijk en deel het steeds op in behapbare stukken. Bijvoorbeeld: in de aankomende 6 maanden wil ik 5 kennismakingsgesprekken.

Begin met kleine stappen en wees vooral realistisch met je beschikbare tijd per week.

Twee artikelen per week is een mooi streven maar daar moet je wel de tijd voor hebben. Want met alleen een blogartikel schrijven (kan overigens ook een andere vorm zijn) ben je er nog niet, je wilt ook graag bezoekers en daar is promotie voor nodig. Dat is weer een ander verhaal…

 

Hoe ga jij bloggen als gewoonte?

In dit voorbeeld van een contentstrategie staan de verschillende werkzaamheden met grove tijdsindicatie.
Bekijk op welke manier jij van bloggen een gewoonte gaat maken. Wat werkt voor jou? Ga daarmee stoeien en plan het in je agenda als serieuze activiteit.

Een gewoonte aanleren is best lastig. Soms heb je wat hulp nodig, daar zijn diverse trainingen van Succesvol Bloggen voor. Niet alleen voor de gewoonte, focus en structuur maar ook voor de inhoud van je blog. De wie, wat, waar, waarom, waarvoor, wanneer en hoe. Als je dat weet gaat het ook allemaal makkelijker om er een gewoonte van te maken. Wil je eens sparren? Stuur een bericht, je zit nergens aan vast.

 

Dit artikel is eerder verschenen op 12 januari 2018. Hij is geoptimaliseerd en aangepast op 11 januari 2019.

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Bloggen als gewoonte, zo doe je dat. | Succesvol-Bloggen.nl | gewoonte | strategie | planning | content | blog | bloggen

4 Comments

    • Als je eenmaal uit het ritme bent dan duurt het weer even voordat je erin zit.
      Merkte het ook, want ik had vooruit gewerkt.
      Toch lukte het me op het weer snel op te pakken, omdat het echt bij mijn wekelijkse werk hoort.

  • Gelukkig heb ik geen goede voornemens genomen. Daar geloof ik niet zo in. En met reden dus! Met bloggen.. zit het bij mij ook wel goed. Alleen heb ik nogal lak aan mijn agenda – als dat me beter uitkomt (lees: Geen zin). Dus om dit buiten de deur te doen (lees: Motiverend), is een hele goeie. Ga ik doen! Thanks dear!

    • Buiten de deur werken werkt zo goed! Daarbij is het ook heel fijn om in een andere omgeving te werken, andere sfeer.
      Ik doe het wel vaker 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *