7 veel voorkomende fouten in contentstrategie

7 veel voorkomende fouten contentstrategie - Succesvol-Bloggen.nl | #contentstrategie #fouten | content | contentstrategie

7 veel voorkomende fouten contentstrategie

 

Een goede contentstrategie wil niets meer zeggen dan dat je een plan hebt. Hoe klein ook. Je wilt iets (wees specifiek in het definiëren van je doel) bereiken en de weg ernaar toe stippel je uit. Voorkom deze 7 veel voorkomende fouten contentstrategie: je weg is een stuk minder hobbelig en het resultaat is groter.

 

1. Je product, dienst of service staat té centraal

Mensen willen niet horen hoe fantastisch alles is wat jij aanbiedt. Ze hebben interesse in het feit wat dit voor hun doet of oplost. Dat het fantastisch is bepalen ze zelf wel. Het gaat om het gedroomde resultaat, de uitkomst. Daar past toevallig (?) jouw product, dienst of service perfect bij.

De content die je maakt heeft een relatie met hetgeen jij aanbiedt maar het hoeft er echt niet zo dik bovenop te liggen. Zorg liever voor een goed gevoel, breng er humor in of vertel mooie herkenbare verhalen. Dat blijft hangen, die verkoop komt dan wel.

 

2. Je hebt geen duidelijke afgebakende doelgroep

Om niemand buiten te sluiten (“Iedereen kan toch mijn klant zijn?”) maak je content voor iedereen. Gevolg is dat niemand zich echt aangesproken voelt. Je mist de boot. Durf te kiezen voor een nichemarkt, maak een persona van je ideale klant en wees specifiek in wat je wel en niet doet. Hierdoor maak je content die je doelgroep raakt. Want je weet waar de pijnpunten liggen, wat de vragen zijn en waar de behoefte ligt. Dat maakt het ook voor jou een stuk makkelijker om content te maken.

 

3. SEO is niet heilig

Met de juiste keywords wordt je content gevonden Het helpt je om hoog in de zoekresultaten te komen. Deze keywords moeten echter wel in het hoofd van je ideale klant zitten. Zij moeten deze gebruiken als ze een zoekwoord opgeven. Anders heeft het geen zin.

Daarnaast kun je wel hoog in Google staan maar als de content je doelgroep niet aanspreekt hebt je er alsnog niets aan (zie punt 2). Google zorgt er alleen voor dat je gevonden wordt, het verkoopt niets. Dat moet jij zelf doen. Maak je content voor je doelgroep en niet alleen voor de Google.

 

Volg ook mijn bord over Contentmarketing (en meer) op Pinterest.

 

4. Je hebt geen vaste frequentie

Of het nu voor je blog, social media of je nieuwsbrief is: hanteer een vast schema. Het heeft geen zin om de ene week heel veel te posten en de andere week weinig. Hier bouw je niets mee op. Kies een frequentie die past bij het doel dat je jezelf gesteld hebt, die past bij het betreffende kanaal en waarmee jij op een goede manier continue in beeld blijft. Alleen dan bouw je iets op wat resultaat geeft.

 

5. Je besteedt geen aandacht aan de opmaak

Je verhaal kan nog zo waardevol zijn voor je doelgroep, als het een brij aan tekst is leest niemand het. Voordat je bezoeker een artikel leest scrolt hij er snel doorheen, scant het op diverse punten. Pas dan besluit hij om al dan niet verder te lezen. Een lekker leesbare tekst zorgt voor doorlezen. Daarnaast zorgt een goede opmaak ook voor een betere SEO, want Google let ook op dezelfde punten. Lees ook de tips in het artikel “12 tips voor een betere opmaak van een webtekst”.

 

6. Alleen maar zenden m.b.v. je content

Een van de redenen waarom ik (tijdelijk) gestopt ben met Twitter is omdat ik merkte dat ik alleen maar bezig was met zenden. Ik nam niet meer de tijd om interactie aan te gaan. Sociale media kanalen zijn sociaal. Je haalt er wat (veel kennis) en je brengt er wat (je neemt deel aan gesprekken). Het gaat om menselijk contact. De algoritmes zijn hier ook op afgestemd, hoe actiever je deelneemt hoe hoger je komt te staan (lees: hoe zichtbaarder je bent). Doe het vooral om interactie aan te gaan met je doelgroep, heb er plezier in.

 

7. Je meet niets

3000 likes op Facebook, 500+ connecties op Linkedin, 8000 volgers op Twitter. Mooi, maar levert het wat op? Aantallen zeggen niet zoveel, het gaat om de engagement. Liever 10 reacties van mensen die klant zijn/worden dan 3000 likes op Facebook die verder niets doen. Check regelmatig de analytics van je sociale media kanalen (zijn gratis toegankelijk) en vooral je Google Analytics van je website (ook gratis). Die vertellen welke berichten en artikelen echt iets doen bij je doelgroep. Speel hier op in en doe er meer mee.

 

Hoe zit het bij jou?

De bovenstaande 7 fouten zijn allemaal makkelijk te verhelpen. Kijk waar het bij jou wringt en onderneem actie.

Een goede contentstrategie bedenken en vastleggen in een contentkalender, daar begint het mee. Dan bereik je je doel in bijvoorbeeld meer online zichtbaarheid, je bedrijf en jezelf neerzetten als specialist of door het krijgen van nieuwe klanten. Waardevolle artikelen en berichten maken waar jouw doelgroep echt wat aan heeft. Niet met het vullen van gaatjes om maar “iets” te hebben.

Een contentkalender zonder bullshit noem ik dat. Met de juiste kennis weet je deze in een dagdeel te vullen voor het komende jaar. Het geeft je vrijheid, structuur en rust. Bovenal: je levert waarde aan je doelgroep. Dat is een mooi begin om interactie aan te gaan. Want uiteindelijk draait het allemaal om menselijk contact.

 

Wil jij een contentstrategie die helemaal bij jou en je bedrijf past? Er zijn verschillende trainingen die je kunt volgen, in een groep of 1-op-1. Liever een andere aanpak?  Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

 

 

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

7 veel voorkomende fouten contentstrategie - Succesvol-Bloggen.nl | #contentstrategie #fouten | content | contentstrategie

 

 

Tags from the story
,