Gastbloggen: wat is het nut voor jou?

gastbloggen

Het hoe en waarom van gastbloggen

Gastbloggen, waarom zou je dat doen?
Is het niet verstandiger om de focus te houden op de blogartikelen op je eigen website?
Wat voor een afspraken maak je eigenlijk?
De antwoorden op deze vragen krijg je in dit artikel.

 

Wat is gastbloggen?

 Het principe van gastbloggen is zeer eenvoudig:

  • Je vraagt iemand om een gastblog óf iemand biedt een artikel aan.
  • Je maakt afspraken over de globale inhoud, stijl, beeldmateriaal, lengte, links, e.d.
  • Je artikel wordt gepubliceerd.

De artikelen die op Het Blogpodium van Succesvol Bloggen staan, zijn ook gastblogs.
Ik vraag iemand om een artikel.
Vooraf geef ik heel duidelijk aan wat de insteek van het artikel is: andere ondernemers laten zien wat het hebben van een blog voor jou als ondernemer betekent zodat jij anderen daarmee inspireert.

Het komt nu ook vaker voor dat iemand zelf met een artikel komt, zoals Katinka Michiels en Jolanda Hoogkamer.
Toevallig ken ik beide dames en weet wat ze doen en welke toegevoegde waarde ze bieden.
Belangrijkste criterium voor mij is dat mijn lezers echt iets hebben aan deze gastblog.

Op Het Blogpodium zet ik een ondernemer in het zonnetje.
Met het doel om andere ondernemers te inspireren.
Want alleen mijn verhaal vertellen over Succesvol Bloggen is ook zo saai
(zo is dit initiatief van Het Blogpodium trouwens ontstaan: Jou zoek ik >).

In het zonnetje zetten betekent ook dat ik er iets voor terug doe.
Ik geef alle ruimte aan de kanalen waar de ondernemer te vinden is: web, social media en eventueel nog een extra link.

 

Waarom gastbloggen?

Gastbloggen is goed voor je naamsbekendheid.
Je komt onder de aandacht bij een groep mensen waar je normaal misschien niet zo snel mee in aanraking komt.
Zo zorg je er ook voor dat je eigen blog groeit.
Mits er bij het gastartikel links staan naar jouw eigen website, blog en social media kanalen.

Maar … doe dit wel alleen op platforms waar je daadwerkelijk thuis hoort.
Waar jij iets toevoegt en waar ook jouw doelgroep zit.
Kijk daar kritisch naar.

Vraag je vervolgens af of je eenmalig een artikel aanlevert of dat je dat met een vaste frequentie doet.
Bekijk wat dit betekent voor je eigen blog op je eigen website.
Want een gastblog maken kost extra tijd.

 

 

Hoe maak je een gastblogartikel?

Elk platform heeft weer zijn eigen regels.
Voor jou als gastblogger is het het makkelijkste als je alleen tekst, afbeeldingen en links aanlevert.
Dat de ontvangende partij zorgt voor een goede opmaak e.d.
Vraag van te voren wat de regels zijn, dat scheelt weer werk achteraf.

Dat doe ik ook.
Ik schrijf er zelf altijd nog een eigen stukje tekst bij.
Over hetgeen mij opvalt aan deze ondernemer.
Dit doe ik altijd met een positieve insteek.

Verder verzorg ik de opmaak.
In stijl met de eerder gepubliceerde artikelen.

 

Redigeren van een blogartikel

Ook dit is per platform anders.
Blijf altijd je eigen stijl trouw, dat is immers ook de reden dat iemand je vraagt voor een gastblog.

Kleine aanpassingen, zoals een typefout e.d., mogen gemaakt worden.
Maar echt redigeren? Maak hier vooraf afspreken over.
Ik doe dit niet.
Omdat op het Blogpopdium echt de verhalen van de ondernemers zelf staan.
Dat is wat ik vraag én wil.

 

Gastblog ook op je eigen website plaatsen?

Je maakt een gastblog voor een specifieke site of platform.
Het is niet verstandig om deze ook op je eigen website 1-op-1 over te nemen.
Dan heb je te maken met de zogenaamde “Duplicate content”:
dezelfde content plaatsen op verschillende sites.
Dat zien zoekmachines en die zijn daar niet blij mee.
Voor beide partijen dus geen goede zaak.

Wat je wel kunt doen is als gastblogger op je eigen site een bericht plaatsen dat je een gastblog hebt geschreven.
Maak bijvoorbeeld een korte samenvatting en maak een link naar het volledige artikel.

 

Meer doen met een gastblogartikel?

Maak vooraf afspraken wat er met het gastartikel gaat gebeuren.
Alleen publicatie op de website?
Promotie via de nieuwsbrief?
Promotie via sociale mediakanalen?

Ik vertel altijd wat ik met het artikel op het Blogpodium doe.
Het gastartikel publiceer ik, ik maak een promotiestukje in mijn nieuwsbrief en ik promoot hem via diverse kanalen.
Als de gast dit ook doet hebben we een win-win situatie.

Mocht ik in de toekomst nog een ander idee krijgen dan zal ik vooraf de betreffende persoon / personen dit laten weten.
Want dit hebben we niet vooraf afgesproken en dan is het wel zo netjes.

 

Verwijderen van een gastblog

Bespreek vooraf wat je doet mocht er onenigheid ontstaan.
Wat doe je dan met het artikel?

Ik realiseer mij nu dat ik dit niet zwart op wit communiceer.
Zonder probleem haal ik het artikel weg als dit een wens is.
Want de energie van beide partijen moet goed zijn is mijn mening.

De ondernemers die op het Blogpodium staan ken ik (meestal) persoonlijk.
Dat maakt de communicatie eenvoudiger.
In de toekomst zal het vast gebeuren dat er ook ondernemers op komen te staan die ik minder goed ken.
Dan zullen de afspraken wat scherper gesteld worden.

 

Betaalde gastblog

Wat ik hierboven beschrijf heeft alleen betrekking op gratis gastblogs.
Als je een betaald artikel maakt dan zijn de afspraken nog veel scherper.
Misschien moet je je dan wel schikken naar de voorwaarden van de opdrachtgever.
Zet ieder geval alle gemaakte afspraken op papier want dan heb je iets om op terug te vallen.

 

Gastbloggen?

Als je een platform gevonden hebt die echt iets voor jou en je bedrijf betekent?
Dan zeker doen!
Bedenk hoeveel extra tijd je hier per keer aan wilt besteden.
Maak vooraf goede afspraken.
Weet wat je te wachten staat.

 

Schrijf jij wel eens een gastblog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *