Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”.
Alle onderwerpen uit de reeks staan onderaan dit artikel.
Dit is artikel 1 uit de reeks.
Weet voor wie je schrijft
Hoe vaak Google jij iets op zoek naar het perfecte antwoord op jouw vraag?
Zelf doe ik dat echt dagelijks, ongemerkt wel meerdere keren per dag.
Een leuk onderzoek toont de meest gestelde vragen aan Google in Nederland.
Daaruit blijkt dat er steeds meer praktische vragen worden gesteld.
Meer zinnen ook dan losse woorden.
Zoals:
- Wat eten we vandaag?
- Wat betekent …
- Wat is mijn auto waard?
Mijn oog viel direct op nummer 35 in de lijst: “Wat moet je doen als je je verveelt?”
Heb er gelijk een visueel beeld bij, jij ook?
Wat zoekt een lezer?
Als een lezer op jouw blogartikel stuit hoopt hij een antwoord te vinden op zijn vraag.
Doe dit dat niet, dan is hij net zo snel weer weg.
Dit zijn de zogenaamde 1 seconde bezoeken die je terug ziet in je Google Analytics.
Het scannen en beoordelen of een tekst in de behoefte voldoet, gaat razendsnel.
Als je precies weet voor wié je schrijft worden de onderwerpen van je blog een stuk specifieker.
Daarmee baken je het af.
Beschrijf jouw doelgroep daarom zo kort en bondig mogelijk.
Een paar voorbeelden:
- Ik schrijf voor ondernemers die willen weten hoe ze een succesvolle blog maken.
- Ik schrijf voor mensen die in de schuldsanering zitten.
- Ik schrijf voor dertigers die tegen een burn-out aan lopen.
Door je doelgroep zo neer te zetten weet je tevens waar de behoefte ligt.
De antwoorden op deze vragen heb je waarschijnlijk snel paraat:
- Wat weet mijn lezer al?
- Wat wil hij nog meer weten?
- Wat is interessant voor hem?
- Wat is relevant voor hem?
Op elke vraag heb je waarschijnlijk meerdere antwoorden.
Allemaal artikelen!
- Je weet welke onderwerpen je kiest.
- Welke toon je aanslaat die past bij jouw doelgroep.
- Je weet welke diepgang je artikel nodig heeft om goed antwoord te geven op de vraag van jouw lezer.
Samenvattend
Omschrijf jouw doelgroep in één enkele zin.
Door dit af te bakenen worden de onderwerpen veel specifieker en heb je veel meer succes bij jouw doelgroep. Omdat je schrijft* waar hij behoefte aan heeft.
* Ik gebruik hier dan wel het woord “schrijven” maar dit is net zo goed van toepassing op alle andere presentatievormen die je gebruikt: Bloggen Met én Zonder Tekst.
Artikelreeks Online Schrijftips
Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”:
01 – Weet voor wie je schrijft
02 – Baken je onderwerp af
03 – Zorg voor structuur
04 – Geef jij antwoord op alle vragen
05 – Gebruik concrete taal
06 – Wees consistent in de tone-of-voice
07 – Breng lucht in je artikel
08 – Wees lekker actief
09 – Draai niet om de zaken heen
Bonus – De Checklist