Vraag van de week: 5 antwoorden op prangende vragen

Vraag van de week | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vraag van de week – Deel 05

Vragen die steeds terug komen, daar kun je een “Veel Gestelde Vragen” blogpost van maken. In plaats daarvan beantwoord ik elke week op maandag een vraag op Facebook. Niet iedereen zit op Facebook en daarom bundel ik ze 1x per maand in een blogartikel. Dat is slim omgaan met alle content die je maakt, dat is wat ik ook mijn klanten leer.
In dit artikel komen de volgende 5 vragen aan de orde:

  • Hoe kan ik vooruit werken?
  • Hoe zit het met het Facebook algoritme?
  • Hoe breng ik verbinding tussen mijn content en mijn aanbod?
  • Waarom afbeeldingen gebruiken bij een artikel?
  • Hoe pak ik de draad weer op?


Wil je de andere 16 vragen en antwoorden ook bekijken?
Lees dan “Vraag van de week 01“,  “Vraag van de week 02“, “Vraag van de week 03” en “Vraag van de week 04“. 

Heb jij een vraag? Laat dit weten als reactie onder dit artikel, stuur een persoonlijk bericht op Facebook of stuur mij een mail. Dan neem ik hem graag op in het overzicht.

Volg mij vooral ook op mijn Facebookpagina voor meer leuke tips en inspiratie.

***

Vraag van de week 01/05

Vraag van de week : hoe werk ik vooruit | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Je wilt vooruit werken.
Met bijvoorbeeld je blog, social media berichten of nieuwsbrief.
Omdat je een drukke tijd tegemoet gaat, je een vakantie hebt of gewoon omdat je wat op de plank wilt hebben voor het geval dat. De reden maakt niet uit.
Hoe ga je te werk?

Waar het mee begint zijn de onderwerpen.
Het grootste struikelblok is van nul af aan beginnen. Dat als je tijd hebt je eerst nog de onderwerpen moet verzinnen. Daarna komt nog het maken en dat is zoveel werk ineens dat het nooit op tijd afkomt.

Daarom een hele simpele tip 💡
Heb een goed idee, zie je iets interessants waar je op kunt inhaken of krijg je een vraag van bijvoorbeeld een klant? Sla dit direct op en schrijf er je eerste brainwave (ruwe versie) bij op. Heel kort in steekwoorden of korte zinnen, wat voor jou werkt. Bedenk wanneer je dit wilt gebruiken en plan het vast in.

Heb je vervolgens een dagdeel of dag gereserveerd voor het maken van content, dan heb je niet alleen je onderwerpen al klaar liggen maar ook de ruwe versies. Dan gaat je echt heel veel tijd schelen. Voor je het weet heb je al je berichten voor die specifieke periode klaar.

Dat is overigens mijn tweede tip💡
Plan een vaste dag in om content te maken en doe op die dag niets anders.
Werk in vaste blokken en blokkeer alle ruis (mail, mobiel, social media, kind, poes, hond  ). Focus, focus, focus.
Je wilt er straks toch geen omkijken meer naar hebben?
Dan moet je er nu wat voor doen.

De zomervakantie komt in beeld, dan kun je nu vast tijd reserveren om content te maken.
Of is het nog een “ver van mijn bed show” en zie je het dan wel weer

 

***

Vraag van de week 02/05

Vraag van de week : hoe zit het met het Facebook algoritme| Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Nu kan ik een hele verhandeling geven hoe het op dit moment werkt, want het verandert heel regelmatig, maar dat doe ik niet.
Eerlijk gezegd maakt het mij persoonlijk niet uit.

  • Veel likes zeggen namelijk niet zoveel.
  • Volgers zijn beter want daar kiest iemand bewust voor.
  • Een reactie is nog beter, want dan is er betrokkenheid.

Vraag jezelf eerst af waarom je een pagina hebt, wat je er mee wilt bereiken. Wat voor een soort berichten plaats je? Alleen om zichtbaar te zijn of om waarde te leveren?

Meer is niet altijd beter.
Het gaat erom dat je de juiste mensen weet te bereiken, daar pas je je strategie op aan. Dat bepaald hoe je post onder de aandacht komen bij precies de juiste mensen.

Bedenk ook dat dit niet altijd op de manier is zoals jij denkt. Het kan soms ook heel verrassend anders zijn (via via via).

Mijn advies is altijd om je niet zo druk te maken om welk algoritme dan ook. Ga voor een hoger doel, jouw doel. Daar koppel je acties aan. Vervolgens kun je kijken naar statistieken e.d., als je wilt.

Het is goed om een algoritme te snappen, waarom sommige dingen wel of niet werken. Maar het moet niet alles bepalend zijn.
Trek je eigen plan.

Maak jij je druk op het algoritme van Facebook

***

Vraag van de week 03/05

vraag van de week Verbinding content en aanbod| Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Laat ik eerst beginnen met het definiëren van het begrip “content”.
Content is informatie, deze kan op de meest uiteenlopende manieren gepresenteerd en verspreid worden.

Je doet dit om zichtbaar te zijn, om jezelf neer te zetten als expert en om je aanbod (dienst, product of service) onder de aandacht te brengen. Maar ja, je wil niet altijd een verkoopbericht de wereld in sturen. Wat doe je dan?

Content maken noem ik verkopen zonder verkoop.
Je levert waarde waar je bezoeker echt iets aan heeft. Het sluit precies aan bij een vraag, een probleem of een behoefte die hij heeft. Als je dat vaak doet dan val je vanzelf op, op de juiste manier. Want jij geef waarde en dat wordt gewaardeerd.

Iemand volgt je en als de tijd rijp is zal hij de stap zetten om klant te worden. Wist je dat er minimaal 11 contactmomenten nodig zijn? Dat is best veel, maar denk eens na hoe lang jij bijvoorbeeld iemand al volgt voordat je een volgende stap zet.

Al je content bij elkaar vormt één geheel, het sluit op elkaar aan.
Ongeacht op welk kanaal iemand jou voorbij ziet komen, je vertelt hetzelfde verhaal.
Niet letterlijk hetzelfde maar in de basis wel.

Laat jij de content die je maakt voor jou werken

***

Vraag van de week 04/05

vraag van de week waarom afbeeldingen bij een artikel| Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Als eerste wil ik je nog wel even waarschuwen dat je niet zomaar beeldmateriaal mag gebruiken. Je hebt te maken met rechten, op álle afbeeldingen op internet.
Tenzij het aangegeven is dat je het rechtenvrij mag gebruiken.

Een afbeelding gebruiken: waarom eigenlijk?

Om de eenvoudige reden dat een beeld nog steeds meer zegt dan tekst alleen (uitzonderingen daar gelaten).
Een foto geeft direct een sfeer weer.
Zonder één woord.

Je onthoudt het beter. 

Heb je een belangrijke boodschap over te brengen dan versterkt een afbeelding deze tekstuele boodschap.
De titel, samen met de afbeelding, prikkelt en heeft een bepaalde aantrekkingskracht.
Daarom kies je met zorg een afbeelding die goed past bij je verhaal.

Je herinnert je een artikel beter.

We zijn allemaal visueel ingesteld.
De een misschien wat meer dan de ander.
Een afbeelding onthouden we beter.
Tekst kost gewoon wat meer moeite.

Een afbeelding in een lange tekst breekt lekker.

Let maar eens op de wat langere artikelen, daar staan meestal één of meerdere afbeeldingen tussen de tekst. De afbeeldingen hebben echt een toegevoegde waarde en dragen bij aan het totale verhaal.

Neem de tijd om een afbeelding te zoeken (of te maken) die echt bij je verhaal past. Maar ook die in lijn is met de overige afbeeldingen in je site. Zorg dat het een geheel is.

Het leukste zijn afbeeldingen waar je nog iets mee doet.
Zo zie je bij de afbeeldingen in mijn blogsartikelen altijd een kleine illustratie. Een signature. Het zorgt voor iets eigens.

Doe jij iets speciaals met je beeldmateriaal

 

***

Vraag van de week 05/05

vraag van de week hoe pak ik de draad weer op | Succesvol-Bloggen.nl | content | onlinecommunicatie

Vakantie, feestdagen of gewoon een drukke tijd.
Alles is mogelijk om je uit je dagelijkse routine te halen.
Misschien heb je een tijd vooruit gewerkt en kon je het even rustiger aan doen.
Met de gedachte dat je het daarna zo weer oppakt.

Dat “gewoon weer oppakken” blijkt lastiger te zijn dan je denkt.
Het begint er al mee dat je weer teveel gaat nadenken over wat je moet maken.
Je vraagt je af of het onderwerp wel zo interessant is, twijfelt en zoekt weer naar iets nieuws.

Als je eenmaal begint voelt je toetsenbord niet lekker, nog nooit maakte je zoveel fouten.
Je bent er echt helemaal uit, heel maf hoe snel dit gaat.

Wat je eerst in een paar minuten deed, even een berichtje op Facebook plaatsen, duurt nu een kwartier. Want de juiste afbeelding zoeken duurt langer omdat je maar “niets” vindt.

Herkenbaar?

Iedereen die uit zijn routine raakt heeft last om er weer terug in te komen.
Dat merk ik zelf ook.
Het enige dat helpt er weer in te komen is het gewoon doen en accepteren dat het even lastig is. Gewoon door de zure appel heen bijten.

Niet uitstellen maar gewoon weer aan de slag gaan zoals je eerst ook deed.
Of dit nu een paar dagen geleden, week of zelfs weken is.
Het kost moeite maar door het gewoon te doen merk je dat je het toch weer redelijk snel in je vingers krijgt.

Als je een doel voor ogen hebt wil je dat bereiken.
Met niets doen kom je niet verder.
Tenzij dat een bewuste keuze is.

Hoe pak jij de draad weer op na bijvoorbeeld een vakantie

 

 

***

Meer Doen Met Minder

Meer Doen Met Minder, daar ben ik grote fan van. Want nieuw is niet altijd beter.
In dit artikel heb ik 4 Facebookberichten gebundeld tot één blogartikel. Want niet iedereen zit op Facebook.

Op elk kanaal wil ik waardevolle informatie delen, daar stop ik tijd in. Geen flutberichten. Geen opvulsel. Geen zaken die niets met mij of mijn bedrijf te maken hebben. Dat kost uiteraard de nodige tijd. Door hier slim mee om te gaan bespaar ik ook weer tijd. Zoals dit artikel. Vooraf weet ik waar ik het voor doe. De tijd en energie die het mij kost krijgt hierdoor een geheel andere lading. Daarnaast is de verspreiding ook groter, het beperkt zich niet alleen meer tot Facebook. Dat sluit heel mooi aan bij het antwoord op de eerste vraag “Moet ik een website hebben”.

 

Wil jij weten hoe je meer met social media doet op je blog?

Wil jij weten wat je voor content moet maken? Weten waar, wanneer, waarom en hoe je de juiste content maakt voor jouw ideale klant? Wil je ook weten hoe je slim omgaat met alle content die je maakt? Waardoor je veel efficiënter werkt, meer tijd overhoudt en meer resultaat krijgt?
Daar help ik jou graag bij. Stuur mij een persoonlijk bericht via de mail of bel gerust eens: 06 41 38 74 86. Kijk ook eens bij het aanbod.  Zit er niet bij wat je zoekt? Geen probleem, ik maak graag een voorstel voor jou die wel helemaal past.

Niemand is hetzelfde, elk persoon en bedrijf is uniek. Dat vraagt ook om een eigen aanpak. Door mijn jarenlange ervaring weet ik precies wat wel en niet werkt. Je leert dan ook de juiste stappen te zetten die voor jou noodzakelijk zijn.

 

Laat content voor je werken i.p.v. dat jij werkt voor je content.