Vraag van de week – Deel 04
Vragen die steeds terug komen, daar kun je een “Veel Gestelde Vragen” blogpost van maken. In plaats daarvan beantwoord ik elke week op maandag een vraag op Facebook. Niet iedereen zit op Facebook en daarom bundel ik ze 1x per maand in een blogartikel. Dat is slim omgaan met alle content die je maakt, dat is wat ik ook mijn klanten leer.
In dit artikel komen de volgende 4 vragen aan de orde:
- Hoe zorg je ervoor dat klanten echte fans worden en blijven?
- Welk social media platform past bij mij?
- Waar haal ik de tijd vandaan?
- Hoe bepaal ik de ideale frequentie?
Wil je de andere 12 vragen en antwoorden ook bekijken?
Lees dan “Vraag van de week 01“, “Vraag van de week 02” en “Vraag van de week 03“.
Heb jij een vraag? Laat dit weten als reactie onder dit artikel, stuur een persoonlijk bericht op Facebook of stuur mij een mail. Dan neem ik hem graag op in het overzicht.
Volg mij vooral ook op mijn Facebookpagina voor meer leuke tips en inspiratie.
***
Vraag van de week 01/04
✨
Van klanten fans maken, dat is het mooiste dat er is.
Als de grens van klant vervaagd en dat je gewoon heel graag samenwerkt. Om samen een doel te behalen. Ik mag mijzelf heel gelukkig prijzen dat ik dat heb. Met diverse klanten. Hoe bereik jij dat ook?
✨
Eigenlijk kan ik daar maar één simpel antwoord op geven: door jezelf te zijn en te blijven. Door waarde te leveren, eerlijk te zijn en hulp te bieden als dat nodig is. Door echt oprecht interesse te tonen waar iemand mee bezig is, meedenken en verrassend zijn. Vooral zonder voorbedacht rade.
✨
Fans volgen je graag, omdat ze ook geïnteresseerd zijn in hetgeen jij doet. Want jij kunt precies datgene bieden waar behoefte aan is.
✨
Bedenk hoe jij zelf fan bent van een bedrijf, waar ligt dat precies aan? Door het te analyseren en te definiëren weet je ook hoe jij jouw klant wilt behandelen. Op alle mogelijke manieren, zowel on- als offline. In al je communicatie uitingen.
✨
Zijn jouw klanten fans❓
***
Vraag van de week 02/04
Keuze genoeg: Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube, e.d. Om het juiste platform te kiezen stel je jezelf de volgende vragen:
📌 Wat is de reden dat je dat kanaal wilt gebruiken?
Alleen omdat je online zichtbaar zijn is niet voldoende, het moet een reden zijn waarvoor je uit bed komt (dan snap je de urgentie).
📌 Wat is het doel?
Je wilt misschien nieuwe klanten krijgen. Prima, maar wees concreet. Hoeveel nieuwe klanten? Wat voor een acties moet je hier aan koppelen om dit te bereiken?
📌 Wat heb je er zelf mee?
Iedereen kan wel op Instagram zitten maar als je zelf totaal niets met beeld hebt dan is het niet geschikt voor jou.
📌 Zitten jouw potentiële klanten daar?
Dat is eigenlijk vraag nummer 1. Want waarom zou je als ondernemer dan op dit kanaal aanwezig zijn? Het is een ander verhaal als je een nieuwe markt wil aanboren en denkt dat daar mogelijkheden liggen.
📌 Past de energie van het kanaal bij je?
Niet alleen zenden, berichten inplannen, maar ook social zijn en dus de interactie aan gaan. Linkedin heeft een totale andere energie dan Facebook en die heeft weer een geheel andere dan Instagram.
✨
Dan komt vervolgens altijd de volgende vraag:
“Hoeveel kanalen moet ik hebben❓”
.
Eén kanaal is te weinig, dit zorgt voor tunnelvisie.
Je sluit ook een heleboel mensen uit van je doelgroep. Kies twee kanalen die in elkaars verlengde liggen maar wel een ander bereik hebben. Bijvoorbeeld Facebook en Instagram, Instagram en Pinterest of Linkedin en Twitter. Van alles is mogelijk mits je maar de juiste antwoorden geeft op de eerder genoemde vragen.
✨
Wie ben je als ondernemer en wat is je missie en visie?
Dat is eigenlijk de allereerste vraag waar het mee begint, daar pas je je strategie op aan. Daarop kies je de juiste kanalen.
✨
Want social media is best gezellig, het kan een hele (onnodige) hoop tijd opslokken. Slim daar mee omgaan, dat is wat ik doe. Dat is wat ondernemers leren.
✨
Wil jij dat ook❓
Stuur mij een persoonlijk bericht en ik vertel het je graag.
***
Vraag van de week 03/04
Tijd is de grootste “vijand” die we hebben. Er is altijd last van tijdgebrek. Als het gaat om je online communicatie moet je ook zoveel:
• Je website bijhouden;
• Nieuwe blogartikelen maken;
• Je social media kanalen bijhouden;
• Een nieuwsbrief maken;
• Je lijst laten groeien;
• Je netwerk onderhouden;
• Je aanbod onder de aandacht brengen;
• …
✨
Dit gaat allemaal naast je normale werkzaamheden en de klanten die je hebt. Daar wil je al je aandacht in stoppen. Daar ben je goed in en dat is de reden dat je ondernemer bent geworden.
✨
Werk dat je echt ook moet doen stel je uit want je hebt er geen tijd voor. Je bent nu steeds aan het worstelen met de beschikbare tijd die je hebt. Voor jouw gevoel zitten er altijd te weinig uren in een dag.
✨
Ik durf te zeggen dat je TIJD GENOEG hebt. Omdat je nu tijd verspilt aan de verkeerde zaken. Niet efficiënt werkt en de focus op de verkeerde zaken legt.
✨
Je ziet het zelf niet omdat je werkt vanuit een gewoonte.
Je hebt iets aangeleerd wat heel prettig en comfortabel werkt.
Je weet niet beter.
✨
TIJDGEBREK IS ONZIN.
Druk zijn is geen teken dat het goed met je gaat. Het is eerder een teken dat je het niet slim aanpakt.
✨
Als eerlijk kijkt naar hetgeen je druk mee bent, durf je dan te zeggen dat alles bijdraagt aan het doel dat je wilt bereiken?
✨
Wil je mega zichtbaar zijn, de juiste klanten aantrekken én tijd overhouden❓ Stuur mij dan een bericht. Alleen als je het echt wilt aanpakken en niet bang bent voor eerlijke antwoorden.
✨
Hoe zit het met jouw tijd❓
***
Vraag van de week 04/04
Dé ideale frequentie, die ontstaat langzaam. Kopiëren wat iemand anders doet heeft namelijk geen zin. Je kunt het wel gebruiken als leidraad maar uiteindelijk werkt je eigen systeem het allerbeste.
✨
Ook spelen verschillende factoren een rol. Daarom zal ik nooit zeggen hoe je iets moet doen, wel hoe je iets kunt doen. Want als je verschillende mogelijkheden weet kun je de beste oplossing vinden die voor jou werkt. Jouw ideale blog frequentie.
✨
Zo ken ik een ondernemer die vol goede moed begon met haar blog. Elke week moest er een artikel komen. In de agenda werd ruimte gemaakt en gedurende de week was ze in haar hoofd al bezig met de inhoud. Op vrijdagochtend ging ze aan de slag, zondagavond een laatste keer nalezen en op maandag ging hij live.
✨
Dat ging 3 weken goed. Want de eerste afspraak op vrijdagochtend werd gemaakt, het kon niet anders. Klanten gaan voor. Het blogartikel werd nu op donderdagmiddag geschreven. Eén keer moest kunnen dacht ze.
✨
De week erna gebeurde hetzelfde, dezelfde afweging en ook dit keer kon het niet anders. Alleen kon ze nu niet schuiven naar de donderdag, dan maar op zaterdag aan het werk. Want maandag moest het artikel echt live.
✨
Na een tijdje was het “schuiven” de regelmaat geworden i.p.v. de uitzondering. Het artikel werd een blok aan haar been en elke week zag ze er meer en meer tegenop. Daardoor blokkeerde er ook van alles.
✨
De inspiratie was weg en het ging steeds moeizamer. Kortom de frequentie van 1 keer per week een blogartikel publiceren was gewoon niet haalbaar. De oplossing voor deze ondernemer lag heel erg voor de hand, alleen zag ze dit zelf nog niet.
✨
Wees realistisch in de tijd die je per week hebt. Verdeel de tijd onder in “aan je bedrijf werken” en “in je bedrijf werken”. Zoek daarin de juiste balans.
✨
Wees ook realistisch in je eigen kunnen. De ene persoon heeft aan een uur voldoende terwijl iemand anders een halve dag doet over het maken van een artikel (de promotie nog even buiten beschouwing gelaten). Als je dan 1 per per week wilt publiceren dan is dat best een groot gedeelte van je week.
✨
Wil je meer lezen en een de ultieme tip hoe je je werkzaamheden kunt verdelen❓
💥 Lees dan het artikel:
https://
***
Meer Doen Met Minder
Meer Doen Met Minder, daar ben ik grote fan van. Want nieuw is niet altijd beter.
In dit artikel heb ik 4 Facebookberichten gebundeld tot één blogartikel. Want niet iedereen zit op Facebook.
Op elk kanaal wil ik waardevolle informatie delen, daar stop ik tijd in. Geen flutberichten. Geen opvulsel. Geen zaken die niets met mij of mijn bedrijf te maken hebben. Dat kost uiteraard de nodige tijd. Door hier slim mee om te gaan bespaar ik ook weer tijd. Zoals dit artikel. Vooraf weet ik waar ik het voor doe. De tijd en energie die het mij kost krijgt hierdoor een geheel andere lading. Daarnaast is de verspreiding ook groter, het beperkt zich niet alleen meer tot Facebook. Dat sluit heel mooi aan bij het antwoord op de eerste vraag “Moet ik een website hebben”.
Wil jij weten hoe je meer met social media doet op je blog?
Wil jij weten wat je voor content moet maken? Weten waar, wanneer, waarom en hoe je de juiste content maakt voor jouw ideale klant? Wil je ook weten hoe je slim omgaat met alle content die je maakt? Waardoor je veel efficiënter werkt, meer tijd overhoudt en meer resultaat krijgt?
Daar help ik jou graag bij. Stuur mij een persoonlijk bericht via de mail of bel gerust eens: 06 41 38 74 86. Kijk ook eens bij het aanbod. Zit er niet bij wat je zoekt? Geen probleem, ik maak graag een voorstel voor jou die wel helemaal past.
Niemand is hetzelfde, elk persoon en bedrijf is uniek. Dat vraagt ook om een eigen aanpak. Door mijn jarenlange ervaring weet ik precies wat wel en niet werkt. Je leert dan ook de juiste stappen te zetten die voor jou noodzakelijk zijn.
Laat content voor je werken i.p.v. dat jij werkt voor je content.