Het complete Social Media overzicht van 2018

social media overzicht 2018 | Succesvol-Bloggen.nl |socialmedia | onlinemarketing

Zo langzamerhand zie je door de bomen het bos niet meer, tijd voor een Social Media Overzicht. Dan heb ik het niet over wat is “hot or not” maar gewoon een overzicht wat er is. Dat is veel, heel veel.

De belangrijkste kanalen zijn nog altijd Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram en natuurlijk YouTube.  Maar wat vandaag nog goed werkt kan morgen anders zijn. De ontwikkelingen gaan super snel. In dit artikel zie je een infographic met “social media cheat sheet| en een compleet (interactief!) overzicht met alle mogelijkheden: waar liggen de kansen voor jou? 

 

Social Media in 2018

Een paar jaar geleden stond Google nog centraal in alles wat we deden (als social media kanaal). Daar heeft nu een verschuiving in plaats gevonden. We Googlen nog steeds heel wat af dagelijks maar er zijn een aantal prominente social media kanalen voor in de plaats gekomen. Je kunt ze wel de “Big 5” noemen: YouTube, Linkedin, Instagram, Facebook en Twitter (YouTube hoort bij Google dus in dat opzicht is er weer weinig verandert).

Google+ verdwijnt zelfs helemaal. Op zich is het best een leuk kanaal, ooit opgezet als “concurrent” van Facebook, maar het is nooit echt van de grond gekomen. Zelf gebruik ik het ook alleen om mijn blogartikelen in te plaatsen, het is en blijft toch een Google product. Navraag in mijn nabije omgeving leert dat meer mensen dit om dezelfde reden doen. Verdere interactie is er niet echt.

 

Hieronder een mooie afbeelding van het social media landschap in 2018.
Zoals je ziet zitten er nog heel wat kanalen bij die je waarschijnlijk, net als ik, niet kent.

 

social media overzicht 2018 | Succesvol-Bloggen.nl |socialmedia | onlinemarketing

.

De “Big 5” kanalen op een rij:

 

YouTube

Dit is echt een social media kanaal en geen platform voor alleen video’s. Want de reacties onder de video’s spelen een belangrijke rol in de ranking van je video en kanaal. Net zoals het aantal abonnees. Daarnaast is YouTube ook een zoekmachine. Tegenwoordig lees ik geen handleidingen meer, ik zoek direct op YouTube naar een video uitleg (om maar een voorbeeld te noemen).

 

Linkedin

Het zakelijke netwerk. Er wordt af en toe door gebruikers gemopperd dat het steeds meer op Facebook begint te lijken maar de tone-of-voice en de inhoud is toch echt anders. Een mooi medium met enorm veel mogelijkheden. De kern zit hem in netwerken en relaties opbouwen en onderhouden, kortom sociaal zijn. Leer nieuwe mensen kennen, deel je kennis en ga interactie aan.

Dat het kanaal echt een ander gevoel geeft dan Facebook kan ik uit eigen ervaring vertellen. Zo heb ik diverse BlogTips in 60 seconden gemaakt, deze plaats ik zonder probleem op Facebook. Op Linkedin voelt dit heel anders, is de drempel hoger om ze te plaatsen. Dat komt doordat professionele videomakers er ook naar kijken. Dit is beneden hun standaard. Maar mijn doelgroep weet deze video’ s zeer te waarderen, de boodschap komt over. Wat is belangrijker? Juist. Het liefst laat ik alles ook door een professioneel team maken maar dat is niet altijd mogelijk. Op dit moment leveren deze video’s mij veel op: reacties en interactie met mijn doelgroep. Daar gaat het om, mijn doel is bereikt.

 

Instagram

Een puur visueel kanaal wat dus ook een specifiek publiek aantrekt. Voor zowel zakelijk als privé. Het leuke is dat het door alle leeftijden wordt gebruikt en voor de meest uiteenlopende onderwerpen. Zakelijk gezien is het belangrijk dat je je feed een professionele look-and-feel geeft en dat de bijschriften echt inhoud hebben (dus geen blabla verhaal). De beelden die je plaatst moeten samen ook een verhaal vertellen. Een prachtig voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Huis van Verbeelding van Rachel Levie of die van ShifraJumelet.

 

Facebook

Nog steeds immens populair, maar stukken minder bij jongeren. Facebook voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik is nog steeds een belangrijk kanaal. Ligt wel behoorlijk onder vuur door alle schandalen (hacks, privacy, e.d.). Door het steeds veranderende algoritme is het soms lastig om nog onder de aandacht te blijven bij je publiek. Toch is het naar mijn mening goed dat het algoritme is aangepast.

Als ondernemer moet je goed nadenken over de berichten die je plaatst. Opvulling is altijd makkelijk (denk aan een rebus of kattenfilmpje) maar brengt je nergens als het geen directe link of haakje heeft met jouw bedrijf. Waardevolle content delen wordt altijd opgemerkt, dat is de reden waarom mensen je pagina gaan volgen i.p.v. liken. Daarnaast zijn de groepen een goede manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Door artikelen te delen en vooral interactie aan te gaan.

Een echt groot bereik krijg je alleen door flink te investeren in advertenties: gepromote berichten, gratis challenges, gratis downloads, e.d. Door deze combinatie en echt waarde te leveren zijn diverse ondernemers groot geworden door o.a. Facebook.

 

Twitter

Twitter is een eindeloze stroom aan berichten.  Jongeren zul je hier niet meer op vinden, die lachen je keihard uit {“Bestaat dat nog steeds?“). Het aantal gebruikers neemt ook nog steeds af, met af en toe weer een opleving. Toch blijft het een heel leuk kanaal. Enorm waardevol als je informatie zoekt. Zelf haal ik er vele waardeloze artikelen uit, die ik anders echt niet gevonden zou hebben. Deel dus gerust je artikelen hier, wees waardevol maar laat ook persoonlijke dingen zien, daarmee krijg je echt interactie.

Twitter heeft de reputatie een “afvoerputje” te zijn. Omdat er nogal wat mensen (publieke figuren) afgebrand worden. Ik begrijp soms ook de reacties echt niet, het is voor mij alleen geen reden om niet op dit kanaal aanwezig te zijn. Al lees ik meer dan dat ik zelf plaats. Kies de juiste personen om te volgen en blokkeer degene die je niet wilt zien.

 

Pinterest

Wat ontbreekt in het social media overzicht 2018 is Pinterest. Dit is namelijk een visuele zoekmachine en niet zozeer een social media kanaal. Al proberen ze hier nu wel verandering in aan te brengen, zoals het aanmaken van groepen met leden. Je hebt de mogelijkheid om per pin een reactie achter te laten maar ik zie dat zelden gebeuren. Een repin is de enige vorm van interactie.

In Nederland staat Pinterest vooral (nog) bekend om het zoeken van inspiratie voor het decoreren van je huis, kindertraktaties en feestjes of voor het zoeken van mooie vakantiebestemmingen. In Amerika is dit kanaal echt gigantisch, ook zakelijk. Langzaamaan wordt dit ook meer bekend in Nederland. Een bedrijfsprofiel aanmaken is eenvoudig. Vervolgens richt je borden in die allemaal met je bedrijfsactiviteiten te maken hebben, waar jouw doelgroep naar op zoek is. Ook jouw blogartikelen dus. Op Pinterest liggen nog enorm veel kansen.

Zelf ben ik sinds september 2018 echt actief op het kanaal. Ik begon met een bereik van 1300 kijkers per maand en zit nu op ruim 23.000 kijkers per maand. De kans dat de pins van mijn blogartikelen opgepakt, gerepint, en opengeklikt worden (= link naar website) is dus groot. Allemaal extra bezoekers op mijn website, hier hoef ik verder niets voor te doen. Behalve te zorgen voor afbeeldingen die door Pinterest opgepakt worden (zie de afbeelding helemaal onderaan dit artikel). Net zoals Google is ook hier de SEO belangrijk: goede omschrijving, zoekwoorden maar ook relevante hashtags. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid in Pinterest zelf, want het is een visuele zoekmachine.

 

In de onderstaande infographic staan alle kenmerken per kanaal op een rij.
Tekst gaat door onder de afbeelding.

 

Nog een kleine kanttekening

Hierboven heb ik het gemakshalve alleen gehad over de social media kanalen. Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om “sociaal” te doen. Denk aan Whatsapp, FB Messenger of tools zoals Trello om met elkaar samen te werken. Dat laat de afbeelding helemaal bovenaan dit artikel mooi zien.

.

Hoe kies je het juiste kanaal?

Per doelgroep heb je een tool of kanaal die goed werkt. Als ondernemer (groot of klein) is het dus belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt, daar moet je dan ook zijn. Daar ga je interactie aan, daar voer je gesprekken, daar leg je contact: kortom je bent sociaal.

Een bedrijf als CoolBlue (bekijk vooral eens de CoolBlue Blog)  wordt zo sympathiek gevonden omdat ze in de taal van de doelgroep spreken en vooral omdat ze het bedrijf een gezicht geven. Het is menselijk geworden Als je een vraag of een klacht hebt en je plaatst een bericht op een van de social media kanalen, dan krijg je op korte termijn ook echt antwoordt. Soms echt geestig, spitsvondig of ronduit hilarisch.

Moet je zelf ook actief zijn op elk kanaal? Nee.
Alleen als je de taal van je doelgroep spreekt, je kunt inleven en snapt waar je doelgroep het over heeft. Dan wel. Niets zo sneu als een volwassene in de taal van een jongere horen praten (”Hé mattie”).

Grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld de Hema (Insta, Pinterest, Fb, YouTube), omarmen diverse social media kanalen. Ze huren daarvoor experts in die gespecialiseerd zijn in een specifiek kanaal. Dat is de enige manier om het doen, anders sla je de plank volledig mis.

In de uitzending van DWDD, van 19 okt. 2016, gaat het over Snapchat Een populair platform onder jongeren. Alexander Klöpping weet toch echt wel wat van social media maar ook hij voelt zich oud voor Snapchat. Voor iedereen boven de 20 jaar is Snapchat eigenlijk onbegrijpelijk.

 

 

 

De social media verschuivingen in de afgelopen jaren

Elk jaar wordt er een nieuw social media overzicht gemaakt. Verschuivingen, nieuwe categorieën en ook het verdwijnen van kanalen is zo zichtbaar. In 2018 zijn de belangrijkste categorieën: netwerken, publiceren, delen, berichten, discussie en samenwerken. Geen grote veranderingen t.o.v. 2017, maar het aantal kanalen wel. In het artikel van Socialmediamodellen.nl zie je de verschuivingen in de afgelopen jaren. Scroll helemaal naar beneden en zie hoe het landschap er in 2011 uitzag, wat een rust.

 

Social Media Landscape

 

 

Het complete Social media overzicht mét links

Als je écht wilt weten wat er allemaal voor mogelijkheden zijn, dan is het onderstaande overzicht een aanrader. De pdf is klikbaar en verwijst je direct door naar het betreffende kanaal. Ga eens op ontdekkingstocht en bekijk wat er is. Wie brengt het je nog op ideeën.

Wil je het overzicht zelf hebben? Download hem op de website van Ovrdrv.com Na registratie is hij van jou (je krijgt geen berichten als je dit niet wilt, volgens de AVG).

Elke titel linkt door naar het betreffende kanaal of tool.
Klik op de afbeelding en de pdf opent in een nieuw venster.

social media overzicht 2018 | Succesvol-Bloggen.nl |socialmedia | onlinemarketing

Klik op de afbeelding en de pdf opent in een nieuw venster.

 

 

 

Laat je niet gek maken door dit Social media overzicht

De mogelijkheden zijn eindeloos. Net zoals alle online tools die je het leven makkelijker maken. Het zijn er echter zoveel dat het alleen maar meer onduidelijkheid schept.

Pak eruit wat je nodig hebt. Wees daar waar jouw doelgroep ook zit. Ga interactie aan, leg contact, wees sociaal. Ben jij een multitasker en kun je met gemak 5 kanalen aan? Dan doe je dat. Zo nee, pak dan alleen de twee belangrijkste kanalen en wees daar echt sociaal. Meer is niet beter.

Belangrijkste is nog altijd dat je een goed verhaal hebt. Kwalitatief goede en vooral relevante content maakt en aanbiedt. Ongeacht op welk kanaal je zit. Dat is mijn belangrijkste boodschap.

Het social media overzicht is fijn om te weten wat er allemaal speelt. Maar je hoef het echt niet alles te snappen en vooral niet te beheersen. Volgend jaar is er weer iets anders hip en hot, ik ben benieuwd.

 

 

Wil jij weten op welke manier social media het beste bij jou past? Hoe je jezelf en je bedrijf onder de aandacht brengt waardoor jouw doelgroep je opmerkt? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek, ik denk graag met je mee.

 

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

social media overzicht 2018 | Succesvol-Bloggen.nl |socialmedia | onlinemarketing

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *