.
Als je met meerdere mensen aan het onderhoud van je website werkt, dan is het wel zo plezierig om met verschillende gebruikersrollen en rechten te werken. Dan weet je zeker dat niet iedereen zomaar van alles publiceert, aanpast of verwijdert.
Daarbij komt dat niet iedereen álles hoeft te zien: een gastblogger hoeft echt niet de ingestuurde sollicitaties te zien die binnen komen via een vacatureformulier.
WordPress werkt met een aantal vooraf gedefinieerde gebruikersrollen. Als beheerder van de site voeg je eenvoudig gebruikers toe en stel je in wat ze wel en niet mogen doen.
Overzicht gebruikersrollen
Hieronder beschrijf ik de standaard gebruikersrollen en rechten van WordPress.
De maximale rol is die van Administrator (beheerder) en de minimale rol is die Subscriber (Abonnee).
Administrator (Beheerder)
Als administrator heb je de meeste en uitgebreidste rechten in het Content Management Systeem (CMS). Wat je kunt doen is 0.a. het volgende:
- Gebruikers aanmaken en verwijderen.
- Je kunt de rol van een bestaande gebruiker wijzigingen.
- Pagina’s aanmaken, wijzigen en verwijderen.
- Berichten aanmaken, wijzigen en verwijderen.
- Auteur van een bericht of pagina aanpassen.
- Plug-ins installeren, deactiveren en verwijderen.
- Export maken.
- Leden blokkeren.
De gebruikersrol van Administrator wordt alleen toegekend aan een persoon (of personen) die de mogelijkheden en de gevolgen goed beheerst.
Editor (redacteur)
Een redacteur kan pagina’s / berichten maken, inplannen, publiceren, beheren, bewerken en verwijderen.
Niet alleen zijn eigen pagina’s en berichten maar ook die van andere gebruikers.
Per pagina / bericht worden er revisies bijgehouden.
Je ziet dus wie wanneer welke aanpassing gemaakt heeft (en kan deze ook weer terugzetten!).
De rol van editor is dus vrij uitgebreid.
Deze rol wordt vaak toegekend aan een aantal kernpersonen die de website beheren.
Author (Auteur)
Deze kan bijna net zoveel als een editor maar alleen op zijn éigen pagina’s en berichten.
Dus niet die van andere gebruikers.
Contributer (schrijver)
Deze rol geeft je de mogelijkheid om een pagina/ bericht aan te maken maar je kunt hem niet zelf publiceren.
Dat kan alleen een editor (redacteur) of administrator (beheerder). Iemand met een hogere rol dus.
Bij een aangemaakt artikel zie je als contributor geen knop “Publiceren” maar wel een knop “Inzenden ter beoordeling”.
Deze rol is erg handig als je werkt met personen buiten je organisatie die zorgen voor content op jouw site. Denk aan gastbloggers. Op deze manier zie je altijd wat er geschreven is.
De editor (redacteur) of Administrator (Beheerder) publiceert de pagina / bericht pas als hij / zij er akkoord mee is.
Als contributor kun je wel je eigen pagina/ bericht verwijderen.
Subscriber (Abonnee)
Met de rol van subscriber (abonnee) krijg je geen direct toegang tot het CMS maar ben je wel in staat om een reactie onder een pagina / bericht te plaatsen. Je bent dan “lid”.
Na inloggen kun je in de gehele site een reactie geven zonder dat je steeds je naam en mailadres hoeft door te geven.
Het is een zeer beperkte rol die ik nooit toepas.
Custom made
Naast deze standaardrollen en rechten kun je ook aangeven welke onderdelen een bepaalde rol specifiek mag zien.
Twee voorbeelden:
- De afdeling HR kan het onderdeel vacatures in de site voor haar rekening nemen.
De vacature beschrijvingen alsmede de formulieren om je in te schrijven kunnen zij bijvoorbeeld beheren. - De blog kan bij 1 specifieke editor ondergebracht worden die werkt met een aantal gastbloggers. Deze gastbloggers kirjgen de rol van contributor. Zij hebben alleen toegang tot de blog en beheren hun eigen berichten.
Wanneer bepaal je wie welke rol krijgt?
Tijdens de ontwikkeling van de website zijn de belangrijkste keypersonen betrokken. Zij vervullen vaak al 1 van de beschikbare standaardrollen. Personen toevoegen die gebruik maken van de standaardrollen is geen probleem.
Waar je wel vooraf over moet nadenken is wat er per rol afgeschermd moet worden.
Is dat voor iedereen met deze rol hetzelfde of betreft het een selecte groep?
Zit dit binnen de standaardmogelijkheden of moet hier maatwerk voor geleverd worden?
Wat ik zelf zo plezierig vind aan WordPress is dat er zoveel oplossingen te bedenken zijn.
Vooraf moet je goed in kaart brengen wat je wilt (nu maar ook in de nabije toekomst) en hier je plan op afstemmen.
.