GASTBLOG: Jan Lammert Sijtsema
Over de auteur
Het kiezen van een webbureau
Het kiezen en selecteren van het juiste webbureau valt niet altijd mee. In de praktijk merken wij als specialist in het ontwikkelen van WordPress websites dat wij op diverse gronden worden uitgenodigd en dat het selectieproces niet altijd even eenvoudig is voor klanten. In deze blog geef ik graag een aantal tips uit de praktijk die het kiezen en selecteren van een weibureau een stuk eenvoudiger maakt.
Portfolio.
Vaak wordt gezegd dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Dat klopt maar het geeft wel een zeer goede (eerste) indruk. Bekijk daarom kritisch naar het portfolio van de webbouwer. Laat je niet verblinden door de grote merken waar een webbureau ongetwijfeld voor heeft gewerkt maar kijk vooral naar het werk dat is geleverd. Vraag gerust ook naar 3 referenties van soortgelijke projecten. Om een goede website af te leveren is de factor ervaring een belangrijke. Het controleren van het portfolio en vragen naar referenties is een belangrijke eerste stap.
Vertel duidelijk wat je wilt.
Bij Pronamic krijgen we regelmatig briefings aangeleverd. De kwaliteit van deze briefings is erg divers. Voor ons is het belangrijk om te weten wat het probleem is en welke factoren hier een rol in spelen. Vertel in de briefing daarom duidelijk waarom een nieuwe website gewenst is, wie de doelgroep is en welke resultaten je in de toekomst wilt behalen. Eventueel met welke middelen. Hierdoor ontstaat een overzichtelijk beeld van de wensen en kunnen wij ook op strategisch niveau meedenken en onze verantwoordelijkheid nemen. Soms krijgen wij ook briefings op microniveau. Er wordt exact beschreven welke plugins wij als WordPress specialist moeten gebruiken, wat de menustructuur is en welke content waar moet komen te staan. Ook handig maar je loopt het gevaar dat het webbureau niet goed kan meedenken en het grote geheel mist.
Vraag meerdere webbouwers.
Mijn ervaring is dat elk webbureau zijn eigen sterke en minder sterke punten heeft en dat geeft helemaal niks. Niemand is perfect. Door met diverse bureau’s het gesprek aan te gaan, mijn voorkeur gaat uit naar 3 bureaus, leer je beter de verschillen kennen tussen bureau’s. Mocht je overigens met meer dan 3 bureaus het gesprek willen aangaan? Dat kan maar laat ze dan niet allemaal een offerte maken. Het maken maar ook het beoordelen van een offerte kost best wel veel tijd terwijl het in de beginfase niet relevant is. Een (telefoon) gesprek werkt vaak ook al erg verhelderend.
Meld het budget.
Een interessante discussie is vaak of je wel of niet je budget moet melden. Mijn tip, meld het wel. Door het vermelden van een budget krijg je inhoudelijk een veel beter gesprek. Webbouwers nemen je serieuzer en als het budget te beperkt is krijg je inhoudelijk ook een goed gesprek over de wensen en welke eventueel geschrapt moeten worden.
Volg je gevoel.
Bij het kiezen van een webbouwer mag je gerust je gevoel laten mee spreken. Met je webbouwer ga je intensief samenwerken en een goed gevoel is onontbeerlijk. Daarnaast maak ik verrassend vaak mee dat klanten mij naderhand vertellen dat ze bij hun vorige (en mislukte) website er ook geen goed gevoel bij hadden. Mijn laatste tip klinkt misschien wat soft maar mijn ervaring leert dat het wel degelijk belangrijk is. Vaak genoeg zie ik ingewikkelde Excellijstjes met puntenwaarderingen. Dat is goed maar niet zaligmakend. Volg daarom gerust je gevoel!
Met deze 5 tips wordt het selecteren en kiezen van een webbouwer hopelijk een stuk eenvoudiger en leuker. Blijft het lastig? Er zijn ook externe partijen die dit traject uithanden kunnen nemen of je helpen. Webguidance is een partij die je prima kan helpen. Nog vragen of aan de slag? Neem gerust contact op met Yolanda.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_button title=”E-book “23 tips om de website te krijgen die je wilt“” target=”_self” size=”large” style=”color” align=”center” href=”http://eepurl.com/bGoIvz”][/vc_column][/vc_row]