Smartlook tool: Kijken door de ogen van je bezoeker

smartlook: kijken door de ogen van je bezoeker | succesvol-bloggen.nl \ content | onlinezichtbaarheid

Wat doet een bezoeker op je website? Welke pagina’s worden er bezocht? Hoe leest hij? Hoe scrollt hij? 
Deze antwoorden kun je voor een groot gedeelte uit je Google Analytics halen. Leuker is het echter om te zien hoe een bezoeker op je website navigeert. Hiervoor gebruik ik sinds ruim 2 jaar de online tool Smartlook voor.

Eerder heb ik hier al een artikel over geschreven (2016). De tool is echter dusdanig verandert dat een complete update van dit artikel op zijn plaats is. Bekijk vooral de korte video verderop in dit artikel om een impressie van de tool te krijgen. Dan weet je of deze ook voor jou van toegevoegde waarde is.

*Jammer genoeg hebben ze het logo en de “nerd” vervangen door een nieuwe stijl. Zelf vind ik de oude versie veel sterker en meer onderscheidend. Daarom heb ik de afbeelding niet aangepast, stukje nostalgie.

 

De Smartlook tool, wat is de toegevoegde waarde?

Als je regelmatig artikelen op je website plaatst, blog- of andere artikelen, dan bekijk je waarschijnlijk ook regelmatig je Google Analytics. Je wilt immers weten of de pagina goed bezocht wordt. Dat zijn allemaal hele statitische gegevens, waardevol maar geven maar een deel van de informatie. Als je wilt weten wat iemand echt doet dan is het veel leuker om dit daadwerkelijk te zien. Zeker als je, net zoals ik, visueel bent ingesteld.

De online tool Smartlook laat mij precies zien hoé iemand mijn artikel leest. 
De eerste keren dat ik keek was ik echt zo ontzettend enthousiast, nog steeds! Het was alsof ik over iemand zijn schouder kon meekijken. Met deze tool zie ik hoe iemand door de pagina heen scrolt en waar de cursor naar toe gaat. En waar ze niet op klikken, een klein frustratiemomentje want ik wil juist dat ze wel klikken op links en buttons die ik plaats.

Door deze tool heb ik nu de mogelijkheid om te experimenteren. Zodat een pagina, en mijn site, beter werkt. Elke verandering kun je testen, dat vraagt wel geduld. Zie het dan ook als spelen, probeer zaken uit in verschillende artikelen. Langzaam ga je veranderingen merken, positieve veranderingen.

 

Ik heb met verbazing zitten kijken naar iemand die ruim 8 minuten op één pagina was.
Er werd gelezen, heen en weer gescrold, weer verder gelezen, terug gelezen ….

Ik ben daarna zelf mijn artikel gaan lezen om te kijken wat er ook alweer in staat :=)

 

Smartlook: kijken dor de ogen van je bezoeker |succesvol-bloggen.nl | content |strategie | analyse
De gele melding boven krijg je als je meer dan 10 bezoekers gelijktijdig op je website hebt in de gratis versie.

 

De online tool Smartlook in werking

Toen ik de tool twee jaar geleden uitprobeerde was hij alleen beschikbaar als betaversie. dat stadium zijn ze allang gepasseerd. Het is een waardevolle tool voor iedereen die wil weten hoe zijn website daadwerkelijk gebruikt wordt. Iedereen kan de tool gebruiken en zijn eigen plan daaruit trekken.

Om de tool te gebruiken dien je een stukje code in de homepage op je website te plaatsen. Als je een WordPress website is dat geen enkel probleem met bijvoorbeeld de plug-in “Insert Headers and Footers“. Laat het anders doen als je het niet precies weet.

Enkele wetenswaardigheden over de gratis versie (upgraden kan altijd):

  • Opnames worden 3 dagen bewaard, daarna worden ze definitief verwijderd.
  • Elke opname is anoniem en AVG proof.
  • In de gratis versie neemt hij maximaal 10 sessie gelijktijdig op.
  • Versnelde weergave, tot maximaal 5x.
  • Je ziet de cursor bewegingen.
  • Je ziet precies wanneer en activiteit op de pagina is geweest en waar.
  • Eventuele inactiviteit kun je overslaan.
  • Je ziet met welk apparaat een gebruiker je site heeft bezocht.
  • Je ziet waar iemand vandaan komt (zoekmachine, social media, direct, e.d.)
  • Je ziet hoeveel pagina’s hij bezocht heeft + de tijdsduur.
  • Je kunt de link van het filmpje delen om zo een probleem te laten zien aan een extern partij (bijvoorbeeld je webbouwer).
  • De tool is super eenvoudig te bedienen.

 

Impressie

In de korte onderstaande video laat ik je zien hoe de tool op mijn eigen website werkt.

Tekst gaat door onder de video.

 

Wat moet je met deze tool en de informatie?

Wil je inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers?
Wil je je website verbeteren?
Wil je weten waarom mensen niet op links of buttons klikken?
Dan is dit de tool voor jou.

Het is fascinerend om te zien waar mensen vandaan komen, wat ze doen en hoe ze lezen.
Je zult soms versteld staan van het zenuwachtig heen en weer scrollen. Dat is helemaal het geval als iemand een formulier in gaat vullen voor bijvoorbeeld een e-book*. Dan kan het voorkomen dat iemand maar heen en weer blijft scrollen, op zoek naar de bevestiging dat dit het het e-book is waar hij naar op zoek is.  Als dit veel voorkomt is het voor jou een teken dat de informatie die je geeft niet voldoende is, er ontbreekt kennelijk nog een overtuigend bewijs.

Met een kleine handeling (stukje code in je website) heb je toegang tot een andere wereld: de wereld van jouw potentiële klant.
Naar mijn idee voor iedereen geschikt maar zeker als je producten aanbiedt.

 

Wil jij vervolgens actie ondernemen op basis van wat je gezien hebt?
Veranderingen aanbrengen, groot of juist klein?
Daar kan ik je bij helpen, dat is mijn specialiteit.
Stuur mij een bericht of bel vrijblijvend, ik denk en kijk graag met je mee.

 

*Handig om te weten, de gegevens die ingevoerd worden in een formulier zie je niet. Het is en blijft anoniem.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren