Een niche markt kiezen: Hoe, Wat, Waarom en Wanneer
Elke ondernemer heeft de neiging om in de valkuil van kennis te trappen: je weet veel, je kunt veel en je doet veel. Omdat het zoveel is, is de focus en structuur weg. Als bezoeker heb je geen idee meer wat je precies kunt verwachten. Een niche markt kiezen als ondernemer is durven schrappen. Lef hebben om te kiezen. De strategie is beproefd. De drie grootste voordelen zijn:
- Je verkleint je doelgroep maar het aantal betrokken bezoekers is groter.
- Je bent veel makkelijker te vinden, er wordt gericht naar jóu gezocht.
- Je bent dé expert en daar zijn mensen naar op zoek.
Hoe scherper jij jouw niche markt kiest hoe beter jij precies die artikelen maakt waar echt behoefte aan is. Alleen dan krijg je ook het resultaat dat je wilt: groter bereik, meer loyaliteit en meer interactie. Dat leidt tot nieuwe klanten, dáár doe je het als ondernemer voor (lees ook het artikel “De juiste manier bloggen, bestaat die wel?”).
Dit artikel vertelt je alles over het kiezen van een niche waardoor je de juiste klanten weet aan te trekken met de artikelen die je maakt.
De meest bizarre niche markt die ik persoonlijk ken? Kijk helemaal onderaan dit artikel, je gelooft het niet maar het is fantastisch!
Dit artikel is eerder gepubliceerd op 16 februari 2017 en is nu volledig geoptimaliseerd. Waarom? De vragen, opmerkingen en twijfels van mijn klanten heb ik erin verwerkt. Hierdoor is het, naar mijn idee, waardevoller geworden.
Wat is het verschil tussen een niche markt en een doelgroep?
Een niche is iets anders dan een doelgroep. De uitleg die marketingtermen.nl geeft aan de term niche markt is de volgende:
“Een niche is een specifiek deel van de markt waarop producten en diensten zich richten. Nichemarkten ontstaan doordat bedrijven potentie zien in specifieke behoeften.”
.
Een voorbeeld van een nichemarkt is bijvoorbeeld kinderfotografie. Binnen de fotografie is dit een specifiek onderwerp.
Wat is een doelgroep? Ensie beschrijft het als volgt:
“Een doelgroep heeft meestal een aantal gemeenschappelijke kenmerken, zoals leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en/of etniciteit. Om een boodschap over te brengen is het van belang om een doelgroep te definiëren. Jonge kinderen moeten bijvoorbeeld op een andere manier aangesproken worden als volwassenen. Daarnaast is de plek waar ze worden aangesproken van belang. [knip] Als er dus een duidelijke doelgroep is vastgesteld kan het makkelijker zijn om deze te bereiken, puur omdat de doelgroep veel gemeenschappelijke kenmerken heeft.”
Als ik dan kijk naar het eerder genoemde voorbeeld van kinderfotografie als nichemarkt, dan heb je daar verschillende doelgroepen in: geboorte, peuters, kleuters, basisschool kinderen, jong volwassenen, e.d. De nichemarkt kinderfotografie is eigenlijk nog veel te breed. Door te kiezen voor geboortefotografie heb je echt een niche te pakken. Je verkleint je doelgroep maar je markt wordt toch groter.
“Hoe specifieker je bent hoe beter mensen je weten te vinden.”
Hoe kiezen mensen? Hoe kies jij?
Je weet vast uit eigen ervaring dat hoe beter je een zoekopdracht in Google invoert hoe beter de zoekresultaten zijn. Het past precies bij hetgeen je zoekt. Globale zoekopdrachten geven veel hits maar het levert je niets op. Sterker nog, je raakt geïrriteerd omdat je niet vindt wat je zoekt.
Een website / blog met informatie over het onderwerp waar jij als bezoeker geïnteresseerd in bent komt veel professioneler over dan een site die alle kanten op gaat. Je laat zien dat jij de expert bent en weet waar je het over hebt. Jij bent dé juiste persoon / bedrijf.
Google houdt ook van niche markten
Het is natuurlijk onzin om je helemaal op Google te richten maar het is wel belangrijk om te weten dat Google websites omtrent één specifiek onderwerp hoger waardeert dan een algemene website. Want hoe meer artikelen je hebt over een specifiek onderwerp hoe meer je, ook door Google, gezien wordt als expert.
Daarnaast is het zo dat shorttail zoekwoorden veel minder relevant zijn dan longtail zoekwoorden.
- Short tail – 1 zoekwoord: winterjas (3.150.000 hits).
- Midden tail (dit woord verzin ik maar) – 2 á 3 zoekwoorden: wollen winterjas (312.000 hits).
- Long tail: 4 of meer zoekwoorden: rode wollen dames winterjas met capuchon (236.000 hits).
Met het resultaat van deze laatste zoekopdracht kom ik veel sneller waar ik wil zijn.
Mag je dan geen doelgroep brede artikelen meer maken als je voor een niche markt kiest?
De angst om niet meer met je kennis “te pronken” is groot. Je weet immers veel en je kunt jouw doelgroep op veel verschillende manieren helpen. Maar het gaat er niet om wat jij kunt doen, het erom waar jouw doelgroep mee zit. Jij hebt een oplossing voor een bepaald probleem en daar wordt naar gezocht.
Artikelen zijn een eerste kennismaking. Je bezoekers gaan van Know naar Like naar Trust. Pas dan wordt er overgegaan tot aankoop (van een dienst, service of product). Dat heeft tijd nodig. Door jouw artikelen bouw je dit op. Als je eenmaal met iemand gaat samenwerken dan is er persoonlijk contact en mag je “losgaan”. Want dan ga je een stap verder en ga kun je iemand helpen op een manier waar hij zelf nog niet aan gedacht heeft.
Hoe werkt het in de praktijk? Hoe maak je artikelen voor een niche markt?
De voorbeelden zijn legio maar hier een voorbeeld uit eigen praktijk.
Een klant van mij is gespecialiseerd in het maken van taarten. Ze heeft een website en gaat daar een blog aan toevoegen. Het lijkt haar een mooie manier om te laten zien wat ze doet en vooral om klanten te krijgen waar ze bij van wordt. Maar waar te beginnen?
Als start kijk ik in Google welk resultaat de zoekterm “Taarten” geeft: 4.090.000.
Vervolgens kijk ik naar de zoekopdracht “Taarten Amsterdam” dan is het resultaat: 400.000.
Een stuk kleiner maar nog steeds groot.
De ene taart is de andere niet. Ik ga met haar in gesprek waar ze echt heel blij van wordt. Waar wil ze bekend om staan? Welke opdrachten heeft ze gedaan waar ze er nog veel meer van wilt? Maar ook wat wil ze echt niet meer? We besteden veel tijd aan de essentie van haarzelf en van haar bedrijf. Op korte maar ook op lange termijn. Het is bijna business coaching maar daardoor wordt er een goed plan neergezet waar ze naar toe wilt met haar artikelen en online zichtbaarheid. De doelen zijn bepaald, daar wordt naar toe gewerkt.
Verjaardagstaarten zijn de rode draad in alles. Zodra ze daar over begint te praten gaat alles stralen. Ze laat verschillende foto’s zien en het wordt duidelijk dat er veel ambachtswerk bij komt kijken. Niet een snelle taart van 25 euro, ze kiest voor een specifiek segment en heeft daarmee haar niche te pakken.
Ze kan het woord “Ambachtelijke Verjaardagstaarten” (312.000 resultaten) of “Ambachtelijke Verjaardagstaarten Amsterdam” (84.000 resultaten) of “Unieke Ambachtelijke Verjaardagstaarten Amsterdam” gebruiken (51.200).
Dat is een mooie begin, hoe specifieker hoe meer mogelijkheden er zijn.
Onder het thema “verjaardagstaarten” zijn vele onderwerpen te bedenken:
- Geslacht
- Familierelatie
- Leeftijdscategorie
- Aantal personen (grote / kleine taarten)
- Zoete taarten
- Hartige taarten
- Speciale dieetwensen taarten
- Thema taarten
- …
Zo kiest ze wel voor een niche maar is er ook nog ontzettend veel speelruimte daar omheen.
Bereik meer mensen uit je doelgroep door meer met je artikel te doen
Ik ben een groot voorstander van Meer Doen Met Minder. Als je één keer de tijd stopt in een goed artikel kun je hier veel meer mee doen. Het voordeel is dat je:
- De basisinformatie al hebt, je verpakt het alleen in een andere jas.
- Je hebt meerdere promotiekanalen tot je beschikking.
- Je bereikt meer mensen uit je doelgroep.
- Je contentkalender is veel sneller gevuld is (denk ook aan de kracht van herhaling).
- Je hebt met minder tijd en energie een groter resultaat bereikt.
- Je valt terug op content die je al hebt en hoeft dus niet steeds iets nieuws te bedenken en te maken.
Ik haal weer even het voorbeeld van mijn klant aan met de verjaardagstaarten. Ze kan ontzettend veel verschillende presentatievormen gebruiken maar ze heeft niet overal affiniteit mee. Belangrijker nog, ze weet heel goed waar haar doelgroep zit en wat die leuk vindt. We komen tot de volgende presentatievormen:
- Video 1: timelaps terwijl ze de taart, of een stukje daarvan, aan het maken is.
- Video 2: vlog waarin ze vertelt over een specifieke opdracht.
- Video of Tekst met foto’s: how to: Hoe vervoer je een taart? Hoe presenteer je hem thuis? Hoe snijd je hem aan? Hoe zit het met de houdbaarheid?
- Checklist: alles rondom een verjaardag (peuter, kleuter, basis schoolleeftijd, jong volwassen, volwassene, papa, mama, ouder, opa, oma, e.d.). Gratis te downloaden met extra handige tips.
- Plog: in een aantal foto’s vertelt ze het ontstaan van de taart.
- Digitaal boekje: met daarin per thema verschillende taarten (ook handig om op te sturen bij een offerte).
- Bloopers: die heeft ze genoeg… (prachtige taart die omviel).
Zoals je ziet is alles heel visueel. Het wil niet zeggen dat ze altijd alles doet, zeker niet. Vooraf maakt ze de afweging wat wel en wat niet. Tijdens haar werk legt ze alles al visueel vast, ze deed echter weinig met dit materiaal. Nu heeft het een duidelijk doel en draagt het bij aan haar missie en visie die ze heeft met haar bedrijf.
Voor elke ondernemer is de invulling anders. Wat voor het ene bedrijf werkt, werkt niet voor de ander. Tijd, situatie, locatie, achtergrond, wensen, behoefte, eisen … ze spelen allemaal een rol.
Zo werkt een niche ook voor jou
Durf te kiezen. Durf een niche markt te kiezen. Jouw product, dienst of service moet een oplossing zijn voor een specifieke vraag of probleem van jouw ideale klant. Door die oplossing wordt het gedroomde resultaat helder. Dát is wat je klant wil, tijd om een vervolgstap te zetten.
Samenvattend: Kiezen voor een niche markt doe je omdat …
- … het houvast geeft aan je bezoeker: jij bent dé expert;
- … je weet waarover je artikelen gaat maken;
- … het zorgt voor samenhang tussen de verschillende artikelen;
- … je artikelen worden beter gevonden door bezoekers;
- … je artikelen wordt beter gevonden door zoekmachines.
- … je meer loyale bezoekers krijgt.
- … je minder concurrentie hebt.
- … jijzelf precies weet waar je klanten zitten en wat ze willen.
Zoals beloofd: de meest bizarre niche markt die ik ken maar echt fantastisch is
Wij hebben thuis twee kruincavia’s: Wolly en Dolly. Deze dames worden door ons zwaar in de watten gelegd. Zo zat ik internet te zoeken naar manieren hoe we ze nog blijer konden maken. Toen kwam ik uit op … de grasdoos! “De natuur in huis, met een grasdoos in huis” aldus de website.
Wat is de grasdoos? Letterlijk een kartonnen doos met een grasmat erin. Niet alleen leuk voor cavia’s en konijnen maar ook voor honden en katten. De meiden zijn er dol op, lekker knabbelen en overheen rennen. Het blijft een paar weken goed. Je kunt zelf een abo nemen. Een briljant idee vind ik zelf deze grasdoos, heel specifiek maar ontzettend doeltreffend, Ideaal als je in de stad woont en geen tuin hebt.
Wil je dat ik meedenk over jouw niche? Stuur een mail voor het gratis gesprek van 30 minuten door op de oranje knop te klikken die iets hierboven staat.
Hieronder niet onze cavia’s (ze zijn onmogelijk goed op beeld te krijgen) maar het geeft je wel een indruk.
Dit bericht bekijken op Instagram
Wil jij je nichemarkt beter in beeld brengen. Zien waar de mogelijkheden en kansen liggen? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
Geen tijd om nu te lezen? Pin nu, lees later.