Content als jeukwoord?

Content als jeukwoord | Succesvol-Bloggen.nl | content | inhoud | marketing | communicatie

Content als jeukwoord?

Als je als ondernemer bezig bent met je online communicatie dan is het woord “content” bijna een jeukwoord geworden (of heb ik daar alleen last van?). Ik ben voorstander om het beest (ik hou ook niet van verklein woorden) bij zijn naam te noemen. Daarom probeer ik marketingtermen te vermijden. Dat lukt echt niet altijd. Belangrijker nog is om te weten wat een term precies betekent en vooral wat jij er mee moet (want ik weet het wel). Met verrassende content (ha daar is ie weer) trap ik af met het woord waar het allemaal om draait: “content”.

 

Wat is content?

Content is tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Alle vormen die nodig zijn om informatie over te brengen of om je verhaal te vertellen: jouw communicatie. Elke ondernemer doet dat op zijn eigen manier. De content die je maakt zegt iets over jou en je bedrijf.

 

Als jij inhoud maakt waar je bezoeker tevreden mee is, dan is hij content

 

Offline content

We zouden het bijna vergeten maar offline content is net zo sterk. Denk maar aan de vele tijdschriften en vakbladen die er zijn. Maar ook events, beurzen, markten e.d. zijn vormen van offline content. Want de manier hoe jij je daar presenteert (en hetgeen je aanbiedt) zegt wat over jouw bedrijf. Het vertelt een verhaal. Als het goed is sluit dit naadloos aan met de manier waarop je online content maakt.

Denk verder ook aan de gesprekken die je voert op bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst. We kennen allemaal wel de pitch van maximaal 1 minuut waarin je precies de kern vertelt van hetgeen je doet. Ook dat is content, in een andere vorm. Maar dit verhaal komt ook in andere vormen terug in je communicatie. Het is de rode draad die door alles loopt.

 

Online content

Online content is het meest bekend, iedereen denkt al snel aan een website. Er zijn daarnaast vele verschijningsvormen:

Video, Podcast, Infographic, Interactieve afbeelding, Prentenboek, Animatie, Foto’s, Artikelen, Nieuwsbrief, Checklist, Stappenplan, Digitaal magazine, Webinar, Online training, Game, Virtual Reality, Augmented Reality, e.d.

Dit wil niet zeggen dat alles moet, het is een mogelijkheid. Het is een middel en geen doel op zich. Dat is de reden dat ik altijd veel aandacht besteed aan de basis waar het allemaal om draait: jouw missie, visie, strategie én die van je ideale klant. Als die stevig staat als een huis kun je van daaruit verder bouwen. Anders wordt het gebakken lucht en daar prikt iedereen zo doorheen.

 

.

Gebakken lucht content

Helaas staat het internet er vol mee. Heel veel woorden die niets zeggen. Prachtige video’s maar geen inhoud. Websites met de meest fantastische effecten maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Dan heb je ook nog de content van bedrijven die alleen maar aan het zenden zijn.Wij van WC eend adviseren WC eend”, je kent die reclame vast nog wel. In hun communicatie vertellen dit soort bedrijven alleen maar wat ze doen en hoe fantastisch ze zijn. Hele opsommingen van wat de bieden aan werkzaamheden en diensten. Het een nog mooier dan de ander. Maar echt inspelen op de behoefte, interesse en wensen van hun ideale klant? Ze dénken dat ze dit doen maar het verhaal zegt iets heel anders.

 

Waardevolle content: wat is waardevol?

Als het jouw ideale klant waarde geeft, hij er content mee is, dan is het goed. Maar het is ook waardevol als het jou nieuwe klanten oplevert. Als het bestaande klanten aan je bindt.

Waardevolle content gaat lang mee. Heb je een artikel geschreven en de SEO op de juiste manier verwerkt dan gaat het wel 700 dagen mee. Hoef je niets voor te doen.

Alles wat je op internet plaatst is vindbaar. Hoe oud iets ook is. Ook filmpjes op YouTube van ruim 4 jaar oud worden nog steeds bekeken als het waardevol is. Zoals dit onderstaand voorbeeld.

 

Waardevol wordt het ook als je je boodschap en verhaal op meerdere manieren gaat vertellen. De uitwerking is steeds anders. Heb je een artikel in een tijdschrift? Dan ben je toch gek als je dit ook niet op je website, social media, nieuwsbrief en misschien zelfs in een video of podcast verwerkt? Wijzer werken met de content die je maakt. Zodat het meer resultaat geeft én tijd oplevert.

Onderstaande infographic laat heel mooi zien op welke manier je waardevolle content bedenkt, maakt en verspreid.
Tekst loopt door onder de infographic.

 

 

Content en …

Het woord “content” is slechts een begin. Want er zijn zoveel woorden waar dit woord in verwerkt zit en waar veel ondernemers eigenlijk geen idee van hebben wat de betekenis is. Bovenal niet weten wat ze ermee aan moeten. Daar zijn gelukkig experts voor zoals ik om het je uit te leggen. Toch is het wel fijn als je een beetje weet waar het over gaat.

Check deze site want er komen nog meer artikelen aan, over contentstrategie, contentmarketing, contentbeheer, contentpromotie, contentmapping, visual content. Weet je nog een woord? Laat het dan vooral weten in een reactie.

 

Tot slot

Content in al zijn vormen is de basis waar alle communicatie om draait. Het wordt voor mij een jeukwoord als het te pas en te onpas gebruikt wordt. Als een holle fratse is zonder betekenis.

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Content als jeukwoord | Succesvol-Bloggen.nl | content | inhoud | marketing | communicatie