Ben je ooit wel eens naar een land geweest waar je de taal echt niet machtig was? Plaatjes zijn dan een ideale manier om te communiceren. Er bestaan zelfs speciale aanwijsboeken die je mee kunt nemen op reis. De kracht van beeld is universeel. Wat als je je verhaal vertelt m.b.v. een infographic i.p.v. tekst? De 7 grootste voordelen heb ik op een rij gezet.
“Dit is voor mij allemaal te moeilijk”
“Dat kost mij allemaal teveel tijd”
“Dat kan ik allemaal niet”
Er zijn zoveel gratis tools beschikbaar die over goede basistemplates beschikken, zoals bijvoorbeeld Canva. Het enige dat jij hoeft te doen is jouw informatie op orde te hebben en een basistemplate aan te passen naar jouw huisstijl. In principe ben je net zoveel tijd kwijt als voor het schrijven van een artikel.
Om je op ideeën te brengen heb ik een paar voorbeelden onderaan geplaatst. Plus een link naar een site voor een dagelijkse portie inspiratie. Wist je trouwens dat je ook gebruik kunt maken van bestaande infographics? Meer doen met minder. Dat leer je allemaal in de training “Bloggen Met en Zonder Tekst”.
De 7 voordelen van een infographic
-
Beeld wordt door iedereen begrepen
Duidelijke heldere beelden worden door (bijna) iedereen begrepen, daar is geen tekst voor nodig. Onze hersenen begrijpen beeld beter, zijn beter in staat om de informatie te verwerken. Tekst schrijf je voor een bepaald doelgroep op een bepaald niveau. Dat is bij een infographic niet nodig.
. -
Informatie wordt sneller verwerkt in je hoofd
Visuele content wordt sneller verwerkt door de hersenen,het kost minder moeite. Met een snelle blik weet je precies waar het overgaat en haal je de essentie eruit.
. -
Een infographic is gestructureerd opgebouwd
De informatie is compact, het gehele verhaal bestaat uit 1 enkel beeld. Je leest de afbeelding letterlijk van boven naar beneden. Waarbij je de bovenkant als inleiding, het midden als verhaal en het einde als conclusie kunt zien.
. -
Je stuurt je lezer naar de juiste boodschap
In een infographic wordt de informatie gestructureerd aangeboden. Je stuurt je lezer als het ware. Met aandacht volgen zijn ogen de verschillende elementen. Je hersenen zetten het beeld om naar een “verhaal”. Doordat je met aandacht (lees focus) kijkt neem je de informatie bewuster op en blijft hij beter hangen.
. -
Het is een creatieve uiting
Een infographic is een verrassend andere manier om informatie over te brengen. Dat wordt onthouden. Het beeld zit als het ware op het netvlies van je lezer. Kleurgebruik, vormen, afbeeldingen, typografie en de structuur zorgen voor een speels, en vooral losser, karakter.
. -
Lekker compact
Een infographic is gewoon lekker compact. Wil je hetzelfde verhaal uitschrijven, met alles wat er ook letterlijk in je beeld staat, dan is de tekst vele malen langer. Je moet meer uitleggen en beschrijven.
. -
Een infographic is zeer goed deelbaar
Infographics worden goed gedeeld via social media. Je hebt verschillende kanalen waar je hem kunt plaatsen en promoten. Denk aan Pinterest, Instagram, Facebook en Linkedin. Het verspreidingsgebied is vele malen groter dan alleen tekst.
Wat voor informatie plaats ik in een infographic?
Eerlijk is eerlijk: niet alles leent zich ervoor om visueel uitgebeeld te worden. Maar informatie die gebaseerd is op feiten zijn bij uitstek geschikt. Want je verpakt een feit in een beeld. Uitkomsten uit onderzoeken of enquêtes zijn ook zeer geschikt.
“25% van de vrouwen kiest zwart als favoriete kleur voor een avondjurk”
Zie je gelijk de mogelijkheden van een infographic voor je?
Laat je inspireren door deze voorbeelden
Verschillende soorten infographics om je te inspireren. Omdat ze mooi en eenvoudig zijn.
-
How many colours are in your candy?
Onzin informatie maar toch leuk om te weten.
Met heel weinig informatie kun je een leuke infographic maken, daar is dit een mooi voorbeeld van.
.
-
Why marketeers must take content more seriously
Een voorbeeld waarin statistische cijfers op een losse manier gepresenteerd worden. Maakt het een stuk minder droog.
Belangrijker nog: de informatie komt goed over en blijft hangen.
. -
How to remove embarrassing social media photos
Een stappenplan in een infographic.
Over een onderwerp waar iedereen graag iets over wilt weten.
Goed deelbaar dus.
.
Wil je meer weten over infographics?
Lees dan ook het artikel “5 soorten infographics“.
Een voorbeeld van een eigen infographic is deze ” De houdbaarheid van een blogartikel“.
.
Dagelijkse portie inspiratie?
Kijk vooral zelf eens verder op deze site om je te laten inspireren: Daily Infographic.
Dagelijks wordt er een nieuwe geplaatst.
Zelf leren om een infographic te maken van een bestaand blogartikel?
Je kunt van een bestaand informatief blogartikel heel goed ook een infographic maken. Dat is Meer Doen Met Minder. Je gebruikt de informatie die je al hebt op verschillende manieren. Het is een kwestie van omdenken. Laat ik daar nou net een meester in zijn …
Dit leer je bijvoorbeeld tijdens de training “Bloggen Met en Zonder Tekst“, maar kijk ook naar het overige aanbod. Zit er niet bij wat jij wilt? Neem dan voor contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.