Content verbinden: 3 krachtige manieren
Content maken kunnen we allemaal, zowel on- als offline.
Echt leuk wordt het pas als je verbindingen gaat leggen, dan ga je ook de kracht van content merken.
Dit spel is iets waar ik dagelijks mee te maken heb, voor mijn klanten maar ook voor mijzelf.
In dit artikel wil ik je een tipje van de sluier oplichten. Er is namelijk geen standaard “tovertrucje” dat bij iedereen werkt, dat maakt het juist zo mooi, krachtig én leuk.
Content verbinden: 3 krachtige manieren
Waarom? De essentie van content met elkaar verbinden
Content met elkaar verbinden is meer dan alleen links leggen (Tip: lees hier over Interne links en hier over Externe links). Het is verbanden leggen die misschien niet direct zichtbaar zijn voor de buitenwereld maar die wel ergens naar toe leiden.
De essentie heb ik weergegeven d.m.v. onderstaande illustratie. Er zijn nog veel meer mogelijkheden maar dat maakt het nodeloos complex.
Wat je hierboven ziet zijn 3 kernelementen:
- De content die je maakt en publiceert op een specifiek kanaal of wijze.
- Je on- en offline aanwezigheid.
- De connectie met potentieel nieuwe en je bestaande klanten.
Hiertussen zijn een oneindig aantal mogelijkheden te bedenken.
Het gaat echter niet om de hoeveelheid maar om de effectiviteit van je content: wat is nodig om de juiste connectie te behalen? Om het doel dat jij voor ogen hebt te halen?
Dit is voor elke ondernemer anders. Er bestaat dan ook geen blauwdruk die voor iedereen hetzelfde is. Hieronder ga ik op elk kernpunt wat dieper in.
Content met elkaar verbinden: 3 krachtige manieren
-
Content maken voor een specifieke doelgroep op een specifiek kanaal
In de bovenstaande zin zitten 3 elementen die van belang zijn:
Content:
De informatie waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.
Dus niet maken wat jij wilt vertellen maar alleen datgene waar vragen over zijn, problemen die spelen of het invullen van een specifieke behoefte.
Hoe kom je daar achter? Door het te vragen, dat is echt de meest eenvoudige manier. Vraag het aan bestaande klanten, aan je volgers op social media of aan de mensen die je nieuwsbrief lezen. Zelf haal ik de meeste input uit het live vragen (zie ook punt 3)
Specifieke doelgroep:
Je wilt jouw potentiele klanten aanspreken, niet iedereen. Hoe specifieker je bent hoe beter (Tip: lees ook waarom het kiezen van een niche in je voordeel werkt)
Binnen je doelgroep zitten mensen met elk een eigen identiteit (met gemeenschappelijke factoren) en bovenal een eigen behoefte. Dit is afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden (tip: lees ook het artikel over de reis die van je klant). Hier stem je je content op af.
Specifiek kanaal:
Elk kanaal heeft zijn eigen karakter, daar maak je gebruik van. Zo vertel je jouw boodschap op verschillende manieren waardoor je specifieke mensen binnen jouw doelgroep aanspreekt. Speel met presentatievormen waardoor dezelfde boodschap anders overkomt. Wees niet bang voor herhaling, daar zit juist de kracht in.
Met deze 3 kernelementen kun je oneindig spelen, diverse leuke routes bedenken en vooral heel slim en tijdbesparend gaan werken. Niet alleen online, lees punt 2.
-
Je on- en offline aanwezigheid
Content maak en deel je op verschillende manieren, zowel on- als offline. Met name dat laatste wordt vaak vergeten. Als het goed is ben je online hetzelfde als offline, vertel je dezelfde soort boodschap, loopt het naadloos in elkaar over.
Maar de content die je online maakt zet je, als het goed is, ook offline in. Denk maar aan het geven van een live presentatie, training of workshop. Het werkt dus alle kanten op. Want de input die je live krijgt gebruik je ook weer online.
In live gesprekken met potentieel nieuwe klanten ga je in op specifieke vragen. Denk maar aan de vragen die je krijgt als iemand geïnteresseerd aan je vraagt wat je doet op bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst. Afhankelijk van de gestelde vragen bepaal je het niveau van je verhaal. Weet iemand al veel dan kun je een laag dieper gaan, anders sla je de plank volledig mis en kijkt iemand je wazig aan. Zo werkt dat ook online, dan klikt iemand snel weg.
-
De connectie met potentieel nieuwe én bestaande klanten
Content maken en verspreiden doe je om zoveel mogelijk mensen te bereiken, vooral nieuwe mensen. Maar wat doe je voor bestaande klanten? Die willen ook graag van je nieuwste tips en adviezen gebruik maken, af en toe iets extra’s krijgen en vooral gezien worden. Daar heb je diverse mogelijkheden voor, het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Bedenk eens de route van je content voor zowel nieuwe klanten als bestaande klanten.
Voor wie is het nuttig om zo met je content om te gaan? Om verbindingen te leggen.
Natuurlijk voor jou maar eigenlijk voor iedereen.
Als zelfstandig ondernemer wil je slim en effectief met je tijd omgaan, je hebt immers nog wel meer te doen. De content die je maakt moet goed en vooral multi inzetbaar zijn. Een doordacht plan helpt hierbij enorm.
Je kunt als zelfstandig ondernemer ook met een virtueel team samenwerken. Waarbij je dus een team van virtueel assistenten om je heen hebt. Jij bepaalt de strategie, missie en visie en het team voert het uit. Dan is het dus des te belangrijker om een goed plan te hebben.
Voor het MKB waarbij er aantal personen verantwoordelijk zijn voor de communicatie. Dit is eigenlijk hetzelfde als een zelfstandig ondernemer met een virtueel team om zich heen. Het team is alleen binnenshuis en heeft meer uren beschikbaar.
Werk je in een groter bedrijf met een sales en marketing afdeling? Dan is dit artikel een aanrader voor jou: Smarketing: hoe content creatie Marketing en Sales verbindt.
- Slim omgaan met de content die je maakt.
- Je doelgroep altijd op nummer 1 plaatsen.
- Werken vanuit een doordacht plan waardoor je het doel haalt dat je wilt.
Het maakt niet uit of je alleen of met een team werkt, de basis is hetzelfde.
Voor wie is het het allerbelangrijkste om verbindingen te leggen tussen de content die je maakt?
Voor je potentieel nieuwe en bestaande klanten. Want zij willen waardevolle content, waar ze echt iets aan hebben.
Dat heb jij, hopelijk, ook bij het lezen van dit artikel. Ik breng links aan naar andere relevante online artikelen, als je een groepstraining volgt of 1-op-1 met mij samenwerkt dan hebben we samen een pad uitgestippeld en als we elkaar ontmoeten dan zal mijn verhaal offline niet anders zijn dan online. Mijn voelsprieten staan uit, ik luister goed en reageer hierop. dat trekt precies de juiste mensen aan: mijn doelgroep. Dat werkt voor jou ook zo. Sterker nog, op deze manier werkt elk mediabureau.
Gaat het kriebelen bij jou?
Heb je het idee dat je het zelf je ook slimmer wilt aanpakken maar weet je niet hoe of waar te beginnen?
Stuur mij een bericht en ik kijk en denk met je mee in een gratis kennismakingsgesprek van 30 minuten.
Wat moet je doen? Stuur een kort mailtje naar yolanda@succesvol-bloggen.nl en ik neem contact met je op.
Zo simpel kan het zijn.
Trouwens bellen mag altijd, nog leuker en makkelijker: 06 41 38 74 86.
Bedankt voor dit artikel. Heb jij misschien nog tips hoe kan ik pakkende blogs kan schrijven voor mijn lezers?
Thanks 🙂
Maak het klein en vertel vooral wat je lezer wilt horen en niet wat jij wilt vertellen. Dus niet je product, service of aanbod centraal zetten maar het probleem, de vraag of de behoefte van je klant. Dát is wat ze willen lezen.
Content is super belangrijk en ik merk dat veel bedrijven nog wel eens vergeten om hun content aan te passen op hun specifieke doelgroep. Zonder duidelijk verhaal per doelgroep krijg je geen engagement. Content creatie is dus super belangrijk!
Groetjes,
Anne
Helemaal mee eens. Maar vooral ook om te kijken naar de mensen binnen die doelgroep, want daar zit vaak ook weer verschil in. Het is gewoon een ontzettende leuke puzzel 🙂