Het herpositioneren van je (mijn) bedrijf
Je bedrijf groeit. Er komen producten en diensten bij en er verdwijnen er een paar in de loop der jaren. Op een gegeven moment merk je dat het allemaal niet meer past. Tijd voor een herpositionering van je bedrijf. Wat komt daar bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? Wat voor een gevolgen heeft dit voor al je online communicatie en dus de content die je maakt? Een overzicht lees je in dit artikel.
Momenteel zit ik zelf in deze herpositionering, daarover heb ik in het artikel “Mijn jas knelt” eerder geschreven. Hierdoor ervaar ik het aan den lijve. Ik neem je mee in het proces.
Wat blijft en wat gaat weg?
De behoefte om jezelf en je bedrijf te herpositioneren komt voort uit het feit dat wat je doet niet meer past. Wat je niet meer wilt weet je vaak heel erg goed. Schrappen kan pijn doen, zeker als het product een succes is. Maar als het niet meer past bij je hogere doel dan is het tijd om te schrappen.
Dit gaat / is weg, hoe maak je die keuze?
Kijk eens kritisch naar je bestaande producten, diensten en aanbod. Wil je alles behouden? Kunnen onderdelen samengevoegd worden? Kan het een andere invulling krijgen die beter werkt (voor jou en je klant)? Past het nog bij je gestelde doelen? Wat voor een feedback krijg je van klanten? Doe je altijd precies wat is afgesproken of zitten er stiekem toch ook hele veel andere elementen bij?
Eigenlijk kan het helemaal geen kwaad om minstens één keer per jaar er met een kritisch oog naar te kijken. Dan is het uiteindelijk ook minder werk om aan te passen. Duidelijke “Note to me” geloof ik.
Wat gaat er bij mij weg of is al weg?
De workshop “In 9 stappen een succesvolle blog” is geschrapt, op 12 maart 2019 heb ik die voor het laatst gegeven. Deze workshop ging al over zoveel meer dan bloggen alleen.
Verder heb ik twee trainingen geschrapt: “Contentkalender zonder Bullshit” en “Schrijf een blogartikel in één uur”. Het grappige was dat ik de pagina’s niet zichtbaar meer had gemaakt op mijn website en ik prompt diezelfde middag een aanvraag kreeg. Maar uit die aanvraag bleek de onderliggende vraag ook veel dieper te liggen dan. Uiteindelijk is het een strategiedag geworden. Dit is iets wat al veel meer binnen mijn nieuwe propositie past.
Wat verder nog weg gaat is “Blogcoaching”. Coaching op zich blijft wel maar dan veel breder, het wordt “ContentCoaching”. Voor bestaande klanten die dit na afloop van een traject afnemen voor ondersteuning en feedback.
De “1-op-1 strategie en nazorg” blijft maar krijgt een andere vorm.
De training “Bloggen Met en Zonder Tekst” blijft maar krijgt een andere invulling (meer hierover heel binnenkort).
Wat komt er nieuw voor in de plaats?
Het kan zijn dat je nog geen duidelijk omlijnd plan hebt voor een nieuwe invulling. Dat kan langzaam groeien. Het is wel belangrijk om alles te schrappen waar je niet meer blij van wordt omdat je er ander maar in “blijft hangen”. Dan is er ruimte voor iets nieuws. Laat het ontstaan en ga er niet krampachtig naar op zoek.
Bedenk wel waar je de focus op wilt gaan leggen. Want van alles er bij doen omdat je daar nu de tijd en ruimte voor hebt, is een slecht idee.
Wat komt er bij mij voor in de plaats?
De focus is content, in alle verschijningsvormen en voor diverse kanalen. Van website, blog, nieuwsbrief, e-mail, funnel, webinar, e-book, weggever, online training, workshop, e.d. Daar heb bijna 25 jaar ervaring in (OMG wat klinkt dat oud). Heb je trouwens al eens mijn andere bedrijf / website gezien: webguidance.nl Dan heb je meer een idee van mijn achtergrond.
Succesvol Bloggen blijft bestaan maar als onderdeel van een groter geheel. Het is slechts één vorm van content en online communicatie. Wel een belangrijke overigens omdat je met deze content zoveel andere kanalen kunt “vullen”. De online training wordt los aangeboden, omdat ik wil dat iedereen mooie content gaat maken, samen maken we het internet een stukje waardevoller.
Nieuw is dat ik een “Content traject” ga aanbieden, want als ik iets gemerkt heb dan is het dat een dag waardevol is maar dat het daarna wegebt. Eelco de Boer noemt het zo mooi een contentsnack die je vergelijkt als een soort suikerboost. Je bent even helemaal euforisch en vol met nieuwe energie en ideeën maar als je het zelf moet doen zakt het zo weer weg.
Het is teveel om nu te benoemen hoe het traject eruit ziet, daar komt een ander artikel over. Niet zozeer alleen mijn verhaal maar vooral ook hoe jij jouw traject tot een succes maakt.
Logo: blijft het, een aangepaste vorm of een nieuw?
Terwijl je alles flink aan het opschudden bent is het heel goed mogelijk dat het bestaande logo niet meer past. Omdat de naam anders wordt, de uitstraling of het beeldmerk. Een logo is onderdeel van je branding, wat doe je met de rest? Je hoeft echt niet alles overhoop te gooien maar denk er wel over na: wat doe je nu en wat in de nabije toekomst?
Bij mij komt er een geschreven logo, die is nog in de maak en kan ik nog niet laten zien.
Ik zeg trouwens bewust geen “nieuw logo”, zie jij een logo staan boven deze website?
Nee, zoals je ziet kan het ook zonder. Wel zijn de kleuren (oranje, wit en zwart) bepalend.
De website
Als je lekker aan het schrappen bent en nieuwe plannen krijgen dan is het noodzakelijk om ook kritisch naar je website te kijken. Met een beetje mazzel past alles erin en hoef je verder niets aan te passen. Het kan ook anders uitpakken.
Laat ik je een wijs advies geven: bedenk wat je wilt en besteed het uit. Zelf kan ik ook mijn eigen website maken, geen enkel probleem. Het kost alleen veel tijd en energie. Dat stop ik liever in het ontwikkelen van de nieuwe strategie, inhoud en de communicatie.
Door uit te spreken wat je wilt kan een expert op dat gebied nieuwe ideeën aandragen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Waardoor het beter wordt.
Bij komt er dus ook een nieuwe website want ik ga werken onder mijn eigen naam: Yolanda Burger. Hier valt alles straks onder. De domeinnaam heb ik in mijn bezit, evenals Jolanda Burger. Want een typefout is zo gemaakt.
! Tip !
Heb jij ook een naam waarin steevast iedereen een fout maakt (zoals bij mij de “Y” en de J”) leg dan beide domeinnamen vast. Je kunt eenvoudig een domeinnaam laten verwijzen naar de juiste url.
Dan weet je zeker dat je geen bezoekers misloopt.
De nieuwe website die er komt wordt ontworpen en gerealiseerd door Cheryl Porcelijn van CPrecision. Zij is een klant van mij (lees haar verhaal op het Blogpodium) en ik vond het heel leuk om de opdracht bij haar neer te leggen. Makkelijk ook want ze kent mij en dan heb je niet zoveel woorden nodig.
De site wordt eenvoudig met mooie kleuren. Een site zonder opsmuk, het gaat om de inhoud. Dat is mijn waarde, in alles wat ik doe.
Je contentkalender
Met een beetje mazzel heb je een gevulde contentkalender, hoe ga je daarmee om nu je propositie verandert? Maak een kopie en ga daarin veranderingen aanbrengen. Een stappenplan:
- Archiveer onderwerpen die echt niet meer passen.
Weggooien hoeft niet, wie weet is het op een later moment nog wel bruikbaar. - Kijk welke onderwerpen je kunt ombuigen naar de nieuwe situatie, vaak is dat prima mogelijk. Een andere invalshoek doet wonderen.
- Bedenk belangrijke onderwerpen die je de komende maanden wilt behandelen in de nieuwe situatie.
Dit alles zorgt ervoor dat het nieuwe steeds beter gaat voelen en dat je afstand neemt van het oude.
Socia Media
Niet alleen je contentkalender maar ook je social media kalender moet je aanpassen. Wat voor een soort berichten ga je nu plaatsen? Doordat je je contentkalender hebt aangepast gaat dit ook makkelijker.
Je zult ook hier moeten wennen aan de nieuwe situatie. Berichten maken vanuit de oude situatie gaat je waarschijnlijk heel snel af. Dat is iets wat helemaal in je zit en nauwelijks nog moeite kost. Nu moet je meer nadenken over wat je plaatst: past het bij je nieuwe doel?
Wat voor beeldmateriaal kies je? De kleuren en de typografie kunnen ook anders zijn. Werk je bijvoorbeeld veel met Canva vergeet dan niet je brandkit aan te passen.
Vergeet trouwens ook de beschrijving in je social media kanalen niet aan te passen. Hier kun je al eerder mee beginnen.
Hoe zit het met de weggevers?
Veel ondernemers werken met een weggever als kennismaking en om hun e-maillijst te laten groeien. Maar ook een whitepaper, presentatie, een videoserie, een demo product past hierbij.
Past deze nog bij de herpositionering of is er een nieuwe nodig? Of heeft de “oude” een remake nodig waardoor hij wel weer past? Denk aan kleur, logo, tone of voice e.d.
Een herpositionering is zoveel werk als dat je het zelf maakt
Je kunt alles over hoop halen en helemaal opnieuw beginnen, de vraag is echter of dit nodig is. Want alles wat je nu hebt neergezet heb je niet in één dag gedaan. Daar is de nodige tijd overheen gegaan. Gun jezelf ook de tijd met de nieuwe weg die je ingaat.
Zo zit ik zelf ook vol met diverse ideeën.
De 1- daagse training “De Geheimen van Slimme Creatieve Content” op 10 mei 2019 is daar een voorbeeld van. Nu had ik kunnen wachten totdat alles helemaal piekfijn in orde was (nieuwe website, huisstijl, e.d.) maar dat duurt mij te lang.
Begin gewoon met nieuwe werkzaamheden voordat alles “klaar” is. Niet alleen jij maar ook je bezoekers worden dan meegenomen in het proces.
Tot slot wil ik je mijn favoriete spreuk niet onthouden:
It will never be perfect.
Make it work.
Momenteel zit ik midden in de herpositionering. Website, aanbod en communicatie hebben de grootste prioriteit Wat betreft de blogartikelen verandert er niet zo heel veel, het spectrum aan onderwerpen wordt veel ruimer. Content en Online Communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbinden.
Mijn belangrijkste doel is waarde leveren, op diverse vlakken.
Zowel betaald als onbetaald.
Wil jij een kritische blik die kijkt naar al je bestaande online communicatie?
Die kijkt hoe je aanbod daarop beter aansluit?
Die onbenutte kansen en mogelijkheden ziet?
Stuur mij een bericht (yolanda@succesvol-bloggen.nl) en ik kijk met je mee.