De zandloper test: een elevator pitch voor je blogartikel

zandloper test

De Zandloper test kun je vergelijken met een elevator pitch.
Een elevator pitch is een korte maar krachtige presentatie van jezelf en je bedrijf.
De essentie van hetgeen jij doet en waar je voor staat
(Wil je meer lezen over het maken van een goede pitch? Bekijk dan vooral de site van Edo van Santen. Echt een super aanrader!).

De Zandloper test is een zeer effectieve manier om de kern uit jouw verhaal te halen.
Want hoe je ook blogt, lees het artikel “De juiste manier van bloggen”, er zit altijd een kern in.
Je wilt iets overbrengen: een gevoel, boodschap, mening, visie … iets!
Hoé je die kern ontdekt en vooral gebruikt, lees je in dit artikel.

 

De kern van jouw boodschap in 30 seconden: de zandloper test

Je hebt een idee voor een nieuw blogartikel.
Misschien maak je een mindmap of gebruik je een andere methode.
Om je gedachte te ordenen en vooral om de hoofd- van de bijzaken te onderscheiden.
Maar wat is de kern van je verhaal?
Daar kom je achter door deze in 30 seconden te vertellen.
Dat doe je vooraf.
Voordat je begint met schrijven.
Je verhaal kan onsamenhangend zijn of je hebt meer tijd nodig om uit te leggen wat je precies bedoelt.
Dat betekent dat de kern nog niet helder is.

Door je boodschap eenvoudig en in weinig woorden te vertellen, krijg ik als lezer een beter beeld wat je wilt zeggen.
Daarbij komt ook dat je laat zien dat je deskundig bent.
Dat je weet waarover je het hebt.
Dat je snapt waarover je het hebt.
Dat je de stof meester bent.
Want daar zijn niet veel woorden voor nodig.

Einstein had daar een mooie quote over:

‘If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough’

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Zandloper test, een elevator pitch voor je blog artikel. | Succesvol-Bloggen.nl | pitch | 30sec | blogtip

 

 

“Hoe schrijf ik een tekst na de zandloper test?”

Het kost waarschijnlijk best wel wat moeite om de kern van je verhaal in 30 seconden te vertellen.
Omdat we van nature graag meer vertellen.
Juist als je deskundig bent in jouw vakgebied wilt je graag laten zien dat je meer in huis hebt.
Schrappen dus.
Killy your darlings.
Tot alleen de essentie overblijft.

Daarna ga je schrijven.
Dat gaat nu een stuk makkelijk.
Omdat er al een heel proces aan vooraf gegaan is.
Je weet wat je wel en niet wilt vertellen.
Wat belangrijk is en niet.
Het kost je dus aanzienlijk minder moeite.

 

Is voor elke tekst de zandloper test nodig?

Nee zeker niet.
De zandloper test is uitermate geschikt als je een informatieve tekst schrijft.
Als je een duidelijke boodschap hebt die je over wilt brengen.
Dan moet deze zo snel, eenvoudig en duidelijk mogelijk overkomen.
Dan schrijf je in de zogenaamde omgekeerde piramide vorm (lees het artikel “Omgekeerde piramide: het schrijven van een webtekst”).

Bedenk vooraf dus:

  1. Het soort blogartikel dat je maakt.
  2. De kern van je verhaal.

Dan gaat het bloggen je alleen maar makkelijker af.
Nog een voordeel:
als je de kern helder hebt gebruik deze dan ook om je boodschap op een andere manier / invalshoek te vertellen.
De kracht van herhaling.
Denk dan ook aan Bloggen Zonder Tekst.

 

Probeer de zandloper test uit bij het eerst volgende informatieve blogartikel dat je maakt.
Laat mij vooral weten of dit jou helpt.
Schrijf als reactie een “Ja” of een “Nee”.

 

Tags from the story
, , ,

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *