Belemmeringen bij het bloggen, ze zijn er in diverse vormen. Overtuigende belemmeringen zoals “Ik kan niet schrijven” of “Ik heb niets te vertellen“. Of een technische belemmering zoals “Ik weet niet hoe WordPress werkt” . En de meest gehoorde “Ik heb daar echt geen tijd voor“.
Super als je nu zonder moeite klanten hebt, die je altijd weten te vinden, precies weet wat je doet en waarvoor ze jouw hulp kunnen inschakelen. Je moet zelfs nee verkopen, je verdient meer dan genoeg en je doet precies wat je wilt.
Voor de meeste ondernemers is dit een sprookje. Zij moeten echt aan de bak om potentieel nieuwe klanten te laten weten wat ze doen en voor wie. Belangrijker nog, om te laten zien dat er echt een oplossing is voor het probleem waar je tegen aanloopt. Want uiteindelijk gaat bloggen niet om het verkopen maar om het laten zien van het gedroomde resultaat. Jij als specialist weet waar jouw klant tegen aan loopt. Jij snapt het als geen ander en weet ook dat er een oplossing voor is.
Kijk eens naar de onderstaande belemmeringen. Vraag jezelf af welke bij jou passen en vooral waarom dit zo is.
Al deze belemmeringen zijn niet onoverkomelijk, ze zijn oplosbaar. Maar net zoals sporten, het moet in je routine komen, Dan merk je opeens het verschil en zie je resultaat.
Bloggen is meer dan alleen een artikel publiceren
Er zijn vele soorten belemmeringen bij het bloggen. Ik heb 3 categorieën gemaakt waaronder ze vallen: inspiratie, creatie en overig (ja ik weet het, die is nogal makkelijk).
Inspiratie
- “Het ontbreekt mij aan inspiratie.”
- “Wat ik te vertellen heb is al zo vaak beschreven. ”
- “Ik heb teveel te vertellen en weet niet waar te beginnen. ”
- “Ik heb verschillende doelgroepen en weet niet hoe ik dit moet aanpakken. ”
- “Ik heb een hoop te vertellen maar weet niet hoé. ”
Creatie
- “Ik heb last van schrijfangst. ”
- “Ik ben bang om grammaticale fouten te maken. ”
- “Schrijven is niet leuk. ”
- “Schrijven is lastig, kost teveel moeite. ”
- “Ik heb te vaak kritiek gekregen op wat ik geschreven heb, daardoor durf ik niet meer goed. ”
- “Ik weet geen goede (aantrekkelijke) koppen te maken ”
- “Ik ben niet creatief, kan geen mooi beeldmateriaal maken ”
- “Ik ben niet technisch. ”
- “Ik heb geen duidelijke huisstijl waardoor het een rommeltje wordt. ”
- “Geen idee hoe ik een logische opbouw aanbreng in mijn stuk. ”
- “Iemand anders heeft mijn website gemaakt en ik weet niet hoe ik een blog moet maken. ”
- “Ik wil andere presentatievormen gebruiken maar weet niet hoe. ”
Overig
- “Perfectionisme staat mij in de weg. ”
- Er is last van uitstel gedrag:
- “Eerst moet mijn website klaar zijn. ”
- “Eerst wil ik een nieuwe huisstijl hebben. ”
- “Mijn computer is te traag waardoor ik niet goed kan werken. ”
- “Mijn internetverbinding is niet optimaal.”
- “De druk om elke keer weer iets nieuws te publiceren is te groot. ”
- “Dat ik geen reacties krijg werkt demotiverend. ”
- Het is een groot “moeten:
- “Het moet voor de online zichtbaarheid. ”
- “Het moet voor benadrukken van mijn expertstatus. ”
- “Het moet vanwege de interactie met mijn doelgroep.
- “Het moet vanwege Google, anders word ik niet gevonden. ”
- “Het moet omdat ik vind dat het moet. ”
- “Ik heb geen concreet doel voor ogen en doe maar wat. ”
- “Ik probeer heel veel uit, met wisselende resultaten. ”
- “Volgende week begin ik echt”
- “Ik weet niet hoe en waar ik mijn blog moet promoten. ”
- “Ik weet niet hoe ik aan meer lezers kom. ”
- “Ik weet niet hoe ik (meer) reacties krijg. ”
- “Ik heb geen verstand van SEO. ”
- “Ik heb geen verstand van Google Analytics. ”
- “Pak ik het wel goed aan? ”
- “Ik twijfel teveel.”
- “Ik onderschat hoeveel tijd erin gaat zitten, ik heb geen dag per week tijd om een artikel te maken. ”
- “Hoe krijg ik in hemelsnaam een volle contentkalender?”
- “Ik heb niets met Facebook dus dan is promotie ook niets voor mij.”
Wat moet je met al die belemmeringen?
Al die belemmeringen zitten in je hoofd. Als je echt iets wilt dan krijg je het voor elkaar. Dan zorg je gewoon dat het voor elkaar komt.
Pak het aan! Want elke belemmering die hierboven beschreven staat is eenvoudig op te lossen. Er is namelijk altijd wel een reden om niet te beginnen met bloggen. Daarover heb ik een mooi prentenboek gemaakt (klik op de afbeelding en hij opent):
Al die belemmeringen zorgen ervoor dat een blog je veel moeite kost. En dat is een goede reden voor jou om het uit te stellen of om het helemaal niet te doen.
Wanneer gaat het bloggen je minder moeite kosten?
Als je de verbinding legt tussen je hart en je hoofd. Want je hoofd zorgt voor al die belemmeringen. Terwijl als je je hart er ook bij volgt het zoveel eenvoudiger wordt. Je hart spreekt als je …
… je passie volgt.
… er super enthousiast over bent.
… er in gelooft met volle overtuiging.
… echt iets wilt bereiken en niet wilt opgeven,
… er veel energie van krijgt (en terug krijgt!).
… er blij van wordt!
Dat klinkt eenvoudig en dat is het in de basis ook.
Maak het niet moeilijker dan het is.
Je moet alleen de juiste werkwijze vinden die bij jou past.
Niet omdat iemand anders het doet en jij daarom ook.
Je éigen pad volgen.
Belemmeringen bij het bloggen ontstaan ook door onwetendheid
Voor de meeste ondernemers is bloggen iets dat je erbij doet.
Het vormt, als het goed is, een onderdeel van je bedrijfsvoering.
Je communicatie naar buiten toe.
Het is echter niet de kern van je werkzaamheden.
Zo voel je dat.
Je wordt blij van je bedrijf.
Van de werkzaamheden die je doet in je bedrijf maken je blij.
De meeste dan.
Want ik kan echt wel het een en ander opnoemen waar ik echt niet blij van word.
Zorg dat bloggen je ook blij maakt.
Dat het een verlengstuk is van jou en je bedrijf.
De samenwerking tussen hoofd en hart.
Dan kost het geen moeite, vormt het een wezenlijk onderdeel.
De keuze is aan jou.
Wát ga je doen aan je belemmeringen?
Leuk en aardig maar bloggen kost mij teveel tijd
Ik zal niet zeggen dat bloggen je geen tijd kost, want dat is niet waar. Zeker in het begin ben je er gewoon veel tijd mee kwijt. Omdat je je draai moet vinden en onzeker bent of wat je vertelt wel het juiste is. Daarbij komt ook dat in het begin nog niemand je artikelen leest. Het kost tijd om iets op te bouwen. Maar ook deze beginperiode is waardevol. Want alles wat je nu maakt gebruikt je later ook weer. Kun je verwerken in bijvoorbeeld een e-book. Al je oude artikelen breng je later ook weer onder de aandacht. Je doet het dus nooit voor niets.
Bloggen is te leren. Een manier vinden die bij jou past. Daarom werk ik graag 1-op-1, zodat ik precies die informatie geef waar jij echt wat aan hebt. Helemaal gericht op jouw situatie, jouw bedrijf en jouw vakgebied. Zodat je direct na afloop aan de slag kan. De training “Schrijf een blogartikel in een uur” sluit hier helemaal op aan. Een dagdeel intensief samenwerken en na vier weken een persoonlijke coachcall om te zien waar je tegenaan loopt.