Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen onderling?

Hoe leg je verbinding tussen blogartikelen?

Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen (interne- én externe links)

Leg verbinding tussen blogartikelen onderling (interne- én externe links) om:

  • Extra waarde te leveren aan je bezoeker.
  • Voor een langere bezoektijd aan je website wat goed is voor de SEO.
  • Om aandacht te geven aan “oudere” artikelen binnen je eigen website.

Hoe je dat doet vertel ik je in dit artikel.

Ben je nog niet zo lang aan het bloggen en heb je niet zoveel artikelen? Pas deze tips dan toe in je nieuw te maken artikelen.

Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen: hoe en waarom?”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.

Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer ui

 

 

 

Je blog is in de loop der tijd gegroeid, update je interne links …

Als je regelmatig blogt dan groeit hij, logisch. We denken vaak aan de frequentie maar niet aan het aantal artikelen die dit per jaar oplevert. Dat ziet er gelijk een stuk anders uit.

  • Bij 1 keer in de 3 weken publiceren heb je 17 artikelen per jaar.
  • Bij 1 keer per 2 weken publiceren heb je 26 artikelen per jaar.
  • Bij 1 keer per week publiceren heb je 52 artikelen per jaar.

Misschien is het blog artikel dat je nu een update geeft wel 2 jaar oud. Dan ben je heel artikelen verder. Waarschijnlijk heb je wel een paar relevante interne links aangebracht maar kan dat beter. Kijk dus welke andere waardevolle interne links je in je blog (en ook met andere webpagina’s binnen je site) kunt leggen.

Behalve het blog artikel dat je nu een update geeft, heb je ook nog al die andere oudere blog artikelen. Als het kan wil je deze zonder al teveel moeite ook onder de aandacht brengen. Daar is ook een oplossing voor: kijk welke blog artikelen een directe link hebben met jouw topartikel. Nu zijn er drie mogelijkheden:

  1. Maak onderaan je topartikel een lijstje met klikbare titels naar de aanverwante blogartikelen.
    De meeste eenvoudige oplossing: tekstuele links aanmaken. Gewoon een simple rijtje.
    .
  2. Installeer een plug-in die automatisch de aanverwante artikelen onder jouw topartikel plaatst.
    Zoals ik bijvoorbeeld heb onder dit artikel. Er zijn diverse plug-ins binnen WordPress, zoek er een die het beste past bij jouw website en wensen.
    .
  3. Zorg in de tekst van je topartikel dat de andere artikelen er op een mooie manier in verweven zijn als klikbare links.
    In dit artikel zie je ze regelmatig verschijnen, links naar andere artikelen. Omdat ze perfect aansluiten bij het onderwerp dat je nu aan het lezen bent. Het is een stuk verdieping.

We hebben het nu alleen nog maar over de interne links.

 

— en je externe links

De interne links zijn nu op orde, hoe zit het met de externe links? Hierbij kijk je naar drie zaken:

  1. Komt de inhoud nog steeds overeen met de inhoud van je artikel?
    Misschien maak je nu een andere keuze of is er iets beters voorhanden.
    .
  2. Is de externe inhoud niet veroudert?
    Stel je geeft een link naar een webpagina met de afbeelding formaten van de diverse social media kanalen. Dan verwacht ik als bezoeker wel de stand van zaken van 2018 en niet die van 2014. Ontwikkelingen en veranderingen gaan immers snel. Kijk of de externe link nog steeds waardevol is of dat je op zoek moet naar een andere bron.
    .
  3. Doen de links het nog steeds?
    Of kom je na klikken op een 404 foutmelding pagina? Deze pagina krijg je te zien als de webpagina bijvoorbeeld niet meer bestaat of als de url verandert is door de eigenaar (en deze geen verwijzing heeft gemaakt naar de nieuwe pagina).
    Wil je weten hoe je zelf een goede 404 pagina maakt? Lees dan vooral “Een 404 pagina maken, zo doe je dat”. In een handige instructie video laat ik het je precies zien.

Niet werkende externe links in je site ontdekken is makkelijk te verhelpen door de plug-in Broken Link checker te installeren. Van elke broken link krijg je automatisch een bericht (in je website en in je mailbox als je dit wilt).

 

Geen tijd om dit artikel te lezen? Pin nu en lees later.

Hoe en waarom leg je verbinding tussen blogartikelen? Succesvol-Bloggen.nl #links #promotie blog bloggen | blogexpert | blogcoach

 

De Yoast plug-in premium versie als maatje om je te helpen bij het makne van de juiste links

Als je een tijd blogt heb je langzamerhand een archief opgebouwd aan artikelen. Het wordt dan steeds lastiger om te onthouden waar je naar toe kunt linken. Voor de SEO gebruik je waarschijnlijk al de gratis versie van de Yoast plug-in. Met de premium versie (betaald maar een kleine bedrag vind ik)) heb je meer mogelijkheden tot je beschikking. Zo krijg je direct suggesties voor het maken van interne links. In het CMS (Content Management Systeem) krijg je een blokje te zien met artikelen die passen bij het onderwerp. Het enige dat je nog hoeft te doen is ze te gebruiken in je artikelen (kan zelfs door te slepen!).

.

Is je artikel ondertussen een “Cornerstone” artikel geworden?

“Wat is nu weer een Cornerstone artikel?” hoor ik je denken. Een cornerstone artikel wil zeggen dat het artikel van grote waarde is voor jou. Het is een van de belangrijkste pagina’s op je website geworden. Vanwege de inhoudelijke waarde, de interne- en externe links en de omvang. Deze pagina wil je het hoogste laten scoren. Zowel bij je bezoekers als bij zoekmachines.
De belangrijkste kenmerken van een cornerstone artikel:

  • Het artikel bevat tussen de 1500 en 2000 woorden.
    Omdat het voor jouw doelgroep veel waarde heeft lezen ze dit echt wel. Deze artikelen worden vaak opgeslagen om regelmatig te raadplegen.
    .
  • Het artikel bevat veel relevante interne links.
    Schrijf je een nieuw artikel dat past bij het onderwerp van je cornerstone artikel, dan voeg je deze ook daar toe.
    .
  • De SEO is helemaal tip top in orde, op alle vlakken.
    Omdat je zo hoog mogelijk in ranking op dit specifieke onderwerp in zoekmachines wil scoren.

Ik noemde eerder al de premium versie van de Yoast plug-in. Met slechts een vinkje bepaal je of een artikel een cornerstone artikel is. Hoe makkelijk kan het zijn? De plug-in helpt je vervolgens om dit artikel zo goed mogelijk te maken.

 

De acties die jij NU kunt doen …

Een paar simpele handelingen om oude artikelen beter te laten scoren:

  • Controleer je interne links.
    Welke aanvullingen kun je maken met oudere blog artikelen?
    In welke oudere blog artikelen kun je de link plaatsen naar je nieuwe geoptimaliseerde artikel?
  • Controleer je externe links.
    Welke aanvullingen of aanpassingen zijn mogelijk?
    Werken de externe links nog allemaal en is de informatie actueel?
  • Is je artikel van een dusdanige waarde geworden dat het een cornerstone artikel waardig is?
    Stop er dan nog iets meer tijd in om hem dat ook echt te laten zijn. Dit gaat je veel extra bezoekers opleveren.

 

Je “oude” blogartikel is steeds beter aan het worden. Je bent er nog niet helemaal, want er is ook nog zoiets als de call to action.

 

De achtste stap uit deze mini training: Is je call to action nog steeds van toepassing?

In de achtste stap van deze mini training kijken we naar je call to action. Wat wil je van je lezer? Wat is letterlijk de actie je verwacht? Is dit nog steeds hetzelfde als toen je het artikel voor de eerste keer publiceerde of wil je het aanscherpen?

.

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *