Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules!

perfecte titel bedenken

Gebruik een goede titel boven je blogartikel. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een van de meest gestelde vragen die ik krijg: “Hoe schrijf ik een pakkende titel?” Heb je een blogartikel waarvan je weet dat de informatie goed is maar wordt hij niet zo goed gelezen? Bedenken een betere titel. Ga aan de slag met deze 5 titelformules die zich bewezen hebben.

Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren. Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.

! Dit artikel is ook prima te lezen als je geen ouder blog artikel hebt dat je een upgrade wilt geven. Titels zijn ook bij nieuwe blog artikelen belangrijk. Deze tips helpen je daarbij.

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

 

 

Waarom titels belangrijk zijn

Je hebt je uiterste best gedaan om een waardevol artikel te maken. Je hebt er veel tijd en energie ingestoken. Omdat je weet dat aan deze informatie echt behoefte is bij je bezoekers. Je hebt het zelfs een paar dagen laten liggen om met een frisse blik te schrappen waar nodig. Misschien heb je het artikel zelfs wel aan anderen laten lezen.

Je hebt hem vervolgens gepubliceerd op je website, gepromoot via social media en je hebt het onder de aandacht gebracht in je nieuwsbrief. Maar er gebeurt niets. NIETS. Dit is zo frustrerend! Geloof mij, ik ken het gevoel ook. Vaak ligt het aan de titel.

 

80% van alle bezoekers leest alleen de titel en besluit op basis hiervan om al dan niet te klikken om verder te lezen.

 

Commerciële copywriters geven net zoveel aandacht aan het maken van een goede titel als aan de tekst zelf. Want met het enorme aanbod aan informatie op internet moet je eruit springen. Dat doe je alleen door een goede titel (ik maak de berg nog een stukje hoger, yep).

 

 

Check je bestaande titel aan de hand van deze vragen

Kijk eens naar de titel die bij je (bestaande) artikel staat. Wat zijn de antwoorden die je geeft op de onderstaande vragen?

  1. Is de titel nuttig? Begrijpt de lezer wat het artikel hem/haar brengt?
  2. Voelt je lezer een zeker mate van urgentie? Voel hij dat hij nu moet klikken?
  3. Breng je over dat het voordeel echt uniek is? De informatie heel waardevol? De tips onmisbaar?
  4. Is de titel specifiek genoeg? Kan hij nog specifieker gemaakt worden?
  5. Zorgt de titel voor een connectie met je lezer?

Klopt het allemaal? Niets meer aan doen. En anders ga je aan de slag met onderstaande titelformules.

 

Geen tijd om te lezen? Pin nu en lees later.

Hoe bedenk je de perfecte titel? Met deze 5 titelformules! Succesvol-Bloggen.nl #titel #titelformules #titelformule

 

De perfecte titel bedenken met deze 5 titelformules

Er zijn bepaalde titelformules die werken, ze hebben zich keer op keer bewezen. Hiervan geef ik je er nu 5. Er zijn er nog meer, die komen aan bod in mijn trainingen.

 

Titelformule 1: Los een probleem op

We zijn allemaal op zoek naar de ideale oplossing voor een specifiek probleem. Als je een dergelijke titel ziet dan ben je gewoon heel erg nieuwsgierig.

  • “Nieuwe klanten zonder acquisitie”
  • “Bloggen is verkopen zonder verkoop”
  • “Afvallen zonder dieet”

De formule is dus “… zonder …”
Wat je invult is aan jou, het woord “zonder” doet het hem.

 

Titelformule 2: Hoe pak je iets aan, Hoe doe je iets, Hoe …

De Hoe vraag, daar willen we antwoord op. Snel, eenvoudig en duidelijk. De Hoe vraag is voor alles toepasbaar.
De Hoe verbind je met een gevolg, door het woord “die” of “dat” in de titel te gebruiken.

  • Hoe je een telefoonabonnement kiest die je geld bespaart”
  • Hoe je een pakkende titel schrijft die lezers aantrekt”
  • Hoe je met 1 uur sporten een killer body als Heidi Klum krijgt”

 

Je kunt er ook afgeleide vormen mee maken.

  • Hoe je een telefoonabonnement kiest die je per jaar 200 euro scheelt”.
  • Hoe je met 10 minuten per dag sporten in 3 maanden tijd een killer body als Heidi Klum krijgt”

De titels zijn heel specifiek, hoe specifieker hoe beter.

Wat ook opvalt is het tweede woord : “die” of “als”.
De formule is dan ook “Hoe … die …” of “Hoe … als …”.

 

Titelformule 3: Stel een confronterende vraag

Een confronterende vraag over een onderwerp komt binnen. Je bent nieuwsgierig naar het antwoord. Dus klik je door. Verbind feit en gevolg in de titel.

  • “Gas gaat verdwijnen uit het huishouden. Wat betekent dit voor jou?”
  • “Het continue veranderende algoritme van Facebook, hoe blijf je zichtbaar?”
  • “Kun je maar niet stoppen met snoepen? Je broek wordt elk jaar een maatje groter. Hoe stop je dit?”

De vraag zit aan het einde. Als lezer wil je dit ook wel weten, het maakt je nieuwsgierig.
De formule is “Probleem of stelling … vraag”

 

Titelformule 4: Gebrek en oplossing

Dit werkt voor grote en kleine problemen. Voor problemen die duidelijk zichtbaar zijn óf die er nog niet zijn maar waar wel behoefte aan is.
Je lezer heeft een gebrek aan kennis, wat hij al dan niet weet. De oplossing draag je aan in je artikel.

  • “De geheime methode om met slechts 5 kliks per dag geld te verdienen op internet”
  • “De 5 grootste fouten bij het maken van een infographic en hoe jij dit kunt voorkomen”
  • “De nummer 1 blunder van alle inbraken en hoe jij deze kunt vermijden”

Bij deze formule gaat het erom dat je gebruik maakt van cijfers of sterke woorden (zoals geheim).

 

Titelformule 5: Een lijstje

Lijstjes zijn enorm populair. De kracht van een lijstje zit in het feit dat het overzichtelijk is, vooraf snel te scannen is en dat de informatie direct toepasbaar is.

 

Inspiratie voor titels

Wil je inspiratie of juist voorbeelden van titels? Kijk dan eens naar …

Zie je een goede pakkende titel? Schrijf hem op en bewaar hem. Maak er een eigen versie van voor jouw blog artikel.

 

 

Een perfecte titel bedenken voor je artikel: dit kun je NU doen

Heb je een artikel waarvan je weet dat de informatie helemaal top is maar die niet zo goed gelezen wordt? Bedenk dan een nieuwe titel en kijk wat het doet.

  • Gebruik de checklist met 5 vragen.
  • Kijk of je een van de hierboven genoemde titelformules kunt gebruiken.
  • Speel met een titel in je blogpromotie, hierdoor zie je welke titel meer aangeklikt wordt.

 

Door veel te oefenen krijg je het meer in je vingers. Een continue verbeter proces waar ik zelf ook nog altijd mee bezig ben.

 

 

De zesde stap uit deze mini training: Doe meer met beeld ->Bloggen Zonder Tekst

In de zesde stap van deze mini training kijken we beeldmateriaal. Hoe doe je visueel meer met de informatie die je al hebt? Bloggen Zonder Tekst! Hoe en Wat? Dat lees je allemaal in dit artikel.

.

.

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *