Het optimaliseren van je artikel, hoe doe je dat?

blog artikel optimaliseren

Elk blog artikel maak je met zorg en aandacht. Toch kijk je er een maand later weer met hele andere ogen naar dan toen je hem net publiceerde. Vallen je bepaalde zaken op (niet alleen taalfouten). Als je 1 of 2 jaar later een oud artikel bekijkt dan zie je dat nog veel scherper. Je blog artikel optimaliseren doe je zodat hij weer helemaal up to date is.

Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.
Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende artikelen.

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

 

 

Het optimaliseren van je artikel

Voordat je gaat optimaliseren kies je eerst de artikelen die daarvoor het meest geschikt zijn. Je hebt nu je top 20 (misschien minder als je nog niet zolang blogt) te pakken. Bekijk je oude artikelen nog eens heel goed en pas ze aan:

  • Is de boodschap nog steeds duidelijk? Moet je schuiven met alinea’s?
    Je blogt waarschijnlijk alweer een tijdje, dan heb je er veel meer handigheid in gekregen. Pak je het nu anders aan dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Weet je veel duidelijker te verwoorden wat je wilt zeggen. Misschien is je schrijfstijl ook wel veranderd, losser geworden. Omdat het je makkelijker afgaat.
    .
  • Is het mogelijk om de tekst aan te scherpen (schrappen)?
    Vaak lees je een oude tekst terug en valt je direct op waar je in herhaling valt. Schrap. Uiteindelijk wordt je tekst daar korter maar krachtiger door.
    .
  • Moet je juist iets toevoegen omdat je dienst uitgebreid is? Of omdat je nu meer kennis hebt?
    Je ontwikkelt, de kennis en ervaring die je nu hebt neem je mee. Verwerk dat erin. dat maakt het leuker om te lezen en vooral waardevoller.
    .
  • Is de tekstuele opmaak nog steeds naar wens?
    Misschien was je destijds nog niet op de hoogte van het belang van de opmaak van je tekst. Een goede leesbaarheid zorgt voor doorlezen, dat is wat je uiteindelijk wilt.
    .
  • Kloppen de afbeeldingen nog steeds bij je verhaal?
    Misschien heb je destijds maar een foto gekozen omdat er niets anders voorhanden was. Misschien had je nog geen eigen beeldtaal of ben je nu een andere weg in geslagen. Kijk of de gekozen afbeeldingen nog steeds passen. Nu is de tijd om aanpassingen te maken.

Er zijn nog meer zaken die je kunt optimaliseren, zoals de call to action, de titel, SEO, links, e.d. Die komen allemaal apart in deze mini training aan de orde (zie het volledige overzicht onderaan dit artikel).

Je hebt nu zélf naar je artikel gekeken. Wat ook helpt is om iemand ánders ze te laten nalezen, twee zien meer dan één. Denk aan:

  • Iemand uit je naaste omgeving.
    Die niet bang is om jou positieve feedback te geven.
  • Je bestaande klanten.
    Herkennen zij zich in de verhalen die je gemaakt hebt?
    Is het waardevol genoeg?
    Missen ze wat?
    Herkennen ze jouw “stem” erin?
  • Potentieel nieuwe klanten.
    Dit zijn mensen waar je geen warme contacten mee hebt maar die wel jouw artikelen lezen (denk bijvoorbeeld aan de nieuwsbief die je stuurt).
  • Schakel een professional in.
    Die weet haarfijn de vinger op de zere plek te leggen.
    Samen maak je dan een plan van aanpak voor de nieuw te maken artikelen.
    De oude artikelen die je wilt optimaliseren gebruik je als eerste.

 

 

Geen tijd om het artikel te lezen? Pin nu en lees later.

Het optimaliseren van je blog artikel, 5 stappen. Succesvol-Bloggen.nl #bloggen #blogtip #tip #optimaliseren

.

Kleine foutjes

Kleine foutjes zijn menselijk. Zoals een grammaticale fout of een typefout. Je kunt een artikel 100 keer controleren en dan blijkt er alsnog een foutje in te zitten: De Blinde Vlek. Dit is dé tijd om die er echt uit te halen.

Kleine foutjes menselijk, het hangt er helemaal vanaf hoe je doelgroep omgaat met zulke taalfouten. Word je genadeloos afgestraft of is iemand zo vriendelijk om je een mail te sturen en je op de fout te attenderen (daar ben ik zelf altijd super dankbaar voor!)?

Wil je dat een artikel goed genoeg is om te delen, maak hem dan ook zo goed dat lezers hem graag willen delen. Het kost wat tijd maar het loont zeker de moeite.

Hier heb ik trouwens nog een leuke anekdote over. Een blog artikel bracht ik via Twitter weer eens opnieuw onder de aandacht. Iemand in mijn tijdlijn merkte het op. Niet veel later kreeg ik een pinnige reactie dat er een spelfout in zat en dat ze daardoor het artikel waardeloos vond. Ik bedankte haar voor het melden, dat het slordig was en aan mijn aandacht ontsnapt. Ik paste het direct aan. Er volgde een excuus want ze wist niet dat ik degene was die het artikel had geschreven (kennelijk maakte dit uit). Ze voelde zich een beetje schuldig over haar pinnige reactie.  Zonder dat ik er om vroeg, ging ze het artikel, via diverse kanalen, verspreiden. Kennelijk was het zonder deze fout wel goed genoeg!

Internet is soms een excuus om iemand genadeloos af te straffen. Het kan ook anders. Daardoor ontstaan er véél mooiere verbindingen. Denk daar eens aan als je ergens een “fout” ziet staan.

 

Je blog artikel optimaliseren: de actiepunten die je nu kunt uitvoeren

Je hebt een lijstje met artikelen die je wilt optimaliseren. Kies er daar één van uit er ga er mee aan de slag:

  • Kijk of je boodschap duidelijk is.
  • Scherp de tekst aan.
  • Voeg tekst toe: kennis, informatie, eigen ervaring, testimonia, e.d.
  • Optimaliseer je opmaak.
  • Optimaliseer je afbeeldingen.

 

De derde stap uit deze mini training: Is er een upgrade mogelijk?

In de derde stap van deze mini training kijken we of er niet een upgrade mogelijk is, waardoor je artikel nog meer waarde krijgt. Het is een extra uitnodiging voor je bezoeker om het artikel te delen. Wat een upgrade is? Dat vertel ik je dan ook.

.

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *