Geef je blog artikel een upgrade. Hoe? Zo!

blogartikel upgrade

Je hebt topartikelen die veel gelezen worden, hoe zorg je ervoor dat je er meer uithaalt? Meer Met Minder Doen noem ik dat. Want een topartikel is dat niet voor niets. Het onderwerp doet iets met je lezer, heeft waarde. Door er meer mee te doen bewijs je hem/haar alleen maar een dienst. Uiteraard is het ook voor jezelf goed. Hoe je je top blogartikel een waardevolle upgrade geeft vertel ik je in dit artikel.

Ook als je nog niet zoveel artikelen hebt is deze informatie handig om te weten. Omdat je er vast rekening mee kunt houden, scheelt je in de toekomst weer tijd en energie!

Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.
Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

 

 

Wat is het verschil tussen een Update en een Upgrade?

Voordat ik in ga op de upgrade zelf is het handig om te weten wat het verschil is tussen een “Update” en een “Upgrade”.

Update

In het vorige artikel heb je gelezen hoe het optimaliseren van je blog artikel werkt. I.p.v het woord “optimaliseren had ik ook het woord “update” kunnen gebruiken. Want de informatie die in het artikel staat geef je een update. De informatie wordt tussentijds aangepast om het beter te maken en vooral om meer aan te sluiten bij de huidige situatie. Update betekent letterlijk “bijwerken”.

Als je WordPress gebruikt weet je dat je zeer regelmatig een update krijgt. De fouten worden uit het systeem gehaald en er worden belangrijke veiligheidsmaatregelen aangebracht. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je website onstabiel wordt én is de kans groot dat hackers een ingang vinden. Dat wil je niet. Daarom is een automatische update aan te raden.

Bij informatie in een blog artikel wil je voorkomen dat je verouderde informatie geeft. Dit komt niet ten goede aan je geloofwaardigheid.

 

Upgrade

Bij een upgrade maak je een nieuwere versie van hetgeen al bestaat. Upgrade kun je het beste vertalen als “verbeteren”. Wat er al is maak je nog beter, nog uitgebreider. 

  • Als je gaat vliegen dan bestaat de kans dat je een upgrade krijgt naar businessclass, zonder extra bijbetaling.
  • Veel online tools zijn gratis, met beperkte mogelijkheden. Door een upgrade te kopen krijg je toegang tot alle functionaliteiten.
  • Blog artikelen zijn gratis, je geeft ze een upgrade om meer waarde te bieden. Maar ook voor nog meer online zicht- en vindbaarheid.

Nu het verschil tussen Update en Upgrade duidelijk kun je gaan kijken naar de inhoud van een upgrade van jouw blog artikel.

 

Is er een blogartikel upgrade mogelijk?

Je blogartikel doet het goed, hij staat immers in de Top 20 van best gelezen artikelen.
Het onderwerp spreekt ieder geval aan. Bedenk eens wat je hier nog meer mee kunt doen. Wat kun je je lezers nog meer bieden waar ze echt wat aan hebben? Een toegevoegde waarde. Dit kan vaak iets kleins zijn, zeker in jouw ogen. Vergeet niet dat jij gewend bent aan de materie en dat het vaak vanzelfsprekend is. Dat is het voor jouw bezoeker niet.

Denk aan:

  • Checklist.
  • Stappenplan.
  • Interview.
  • Werkblad.
  • Een pdf met aanvullende verdiepende informatie.
  • Video instructie.
  • Screencast.
  • Webinar.
  • Lijst met links van aanverwante artikelen.
  • Maak een paar verdiepende artikelen op het bestaande onderwerp.

 

Alles kan! Bang dat het je allemaal teveel tijd kost om te maken? Vergeet niet dat je alle informatie al hebt liggen, dat scheelt heel veel tijd. Bedenk daarbij ook dat je het artikel mét de upgrade weer opnieuw gaat verspreiden en je weer alle vruchten daarvan gaat plukken. Dan is het je toch wel iets aan tijd waard? Zeker als het je potentieel nieuwe klanten oplevert!

.

De blogartikel upgrade gebruiken om je e-maillijst te laten groeien

Het maken van een upgrade is tevens een goede manier om je e-mail lijst te laten groeien. De interesse is er al, maak je bestaande bezoekers attent dat je nieuwe waardevolle content hebt. Ook al denk je “Maar dat artikel hebben ze toch al gelezen, waarom dan soortgelijke content nog eens op een andere manier aanbieden?”. Je zult er verbaasd over staan welke resultaten dit geeft (nog iets: denk je dat iemand álles onthoudt wat hij leest?). Daarbij komt: je hoeft niet alles in één artikel te stoppen. Maak een reeks en verbind deze met elkaar, dit zorgt voor een nog beter resultaat.

Deze lezers waarvan je al een e-mailadres hebt zijn het meest waardevol voor jou. Dit is bewust gedaan. Je hebt hiermee de meest directe vorm van communicatie met je doelgroep die je je maar kunt bedenken. Zet het in!

Een waardevolle upgrade kun je ook onder de aandacht brengen m.b.v. een zogenaamde opt-in box (daarmee krijg je een pop-up te zien). WordPress beschikt over vele plug-ins (al dan niet gratis). Bij een aantal daarvan kun je zelfs op pagina niveau instellen welke pop-up hij laat zien. Irritant? Vergeet niet dat wat je aanbiedt in de pop-up direct aansluit bij de informatie in je artikel.
Let erop dat je wel een goede opt-in plug-in kiest die ook geschikt is voor mobiel gebruik. Want niets irritanter dan een pop-up box die je op je mobiel niet weg krijgt.

Wil je geen pop-up dan verwerk je het in je blog artikel zelf. Je vraagt de voornaam en het e-mailadres en de download is voor je bezoeker. Hiervoor heb je wel een koppeling nodig met een email marketing programma zoals MailChimp, ActiveCampaign, AutoRespond, e.d.

 

Geen tijd om het artikel nu te lezen? Pin nu en lees later.

Geef je blogartikel een upgrade. Hoe? Zo! - Succesvol-Bloggen.nl #blogtip #bloggen #blog #tip

 

Je artikel uitbreiden met aanvullende informatie

Een andere mogelijkheid is om inhoudelijk een upgrade te geven, door nieuwe informatie te geven. Zoals:

  • Een mooie praktijkcasus.
    Met testimonia van je eigen klanten erbij om het resultaat te benadrukken.
    Maar ook een casus die niet van jou is maar die wel bijdraagt in bijvoorbeeld het succes van jouw werkmethode is een mogelijkheid.
    .
  • Een infographic met daarin de belangrijkste resultaten.
    Deze resultaten kunnen van jezelf zijn maar ook van anderen. Als de resultaten zijn toe te schrijven aan een werkmethode die jij ook gebruikt bij jouw klanten, dan zijn deze resultaten ook bij jou te verwachten.
    .
  • Een overzicht van links naar aanverwante artikelen van jezelf en/of externen waardoor jouw artikel in waarde toeneemt.
    In de loop der tijd heb je meer blog artikelen geschreven, breng ze met elkaar in verbinding. Dit zorgt voor verdieping, wat waarde is voor jouw bezoeker.

 

Hoe laat je weten dat je een bestaand blogartikel een upgrade hebt gegeven?

Na de introductie voeg je een zin toe, bijvoorbeeld “Dit artikel is eerder gepubliceerd in Januari 2015. Hij is volledig geoptimaliseerd én voorzien van nieuwe content.”
Je gaat je bestaande artikel dus opnieuw publiceren op de datum die jij kiest.

 

.

Je blogartikel een upgrade geven: de actiepunten die je NU kunt uitvoeren

Nog even een korte samenvatting wat je kunt doen om je top blog artikel een upgrade te geven:

  • Maak ten eerste een onderscheid voor jezelf tussen een Update en een Upgrade.
  • Bedenk op welke manier jij waarde geeft aan jouw bezoeker met een upgrade.
  • Bedenk of je een extra presentatievorm gaat inzetten (bijvoorbeeld een checklist, stappenplan of een werkboek) of dat je inhoudelijk een upgrade geeft.
  • Bedenk hoe je het onder de aandacht brengt bij bestaande en nieuwe bezoekers.

Maak het niet te groot en te moeilijk maar vooral wel waardevol. Realiseer je wat deze blogartikel upgrade je gaat opleveren!

 

.

De vierde stap uit deze mini training: Het optimaliseren voor SEO.

In de vierde stap van deze mini training kijken we naar de SEO van je blog artikel. Want ook deze is aan verandering onderhevig. Met een paar aanpassingen zorg je ervoor dat hij nog beter vindbaar is voor zoekmachines.

.

.

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het tweede artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *