Hoe maak je succes meetbaar? Door je resultaten vast te leggen!

Blog succes meten, hoe doe je dat? succesvol-bloggen.nl

Blog succes meten. Hoe maak je succes meetbaar? Door je resultaten vast te leggen!

Grote kans dat je bij het lezen van bovenstaande titel de volgende vragen hebt:

  • Wat is succes?
  • Wat meet je?
  • Hoe meet je?
  • Welke resultaten meet je? 
  • Hoe leg je het vast?

Op al deze vragen krijg je antwoordt, zodat zowel je oude als nieuwe blog artikelen succesvol zijn. Daarnaast heel belangrijk: dat je altijd een reden hebt om een klein feestje te vieren.

Dit artikel is onderdeel van de 12-delige mini training “Oude blog artikelen nieuw leven in blazen: hoe en waarom?”. Stap voor stap leer je hoe je dit doet. Aan het eind heb je diverse oude blog artikelen geoptimaliseerd en zijn ze klaar om opnieuw te publiceren.

Heb je nog niet genoeg oude blog artikelen? Geen nood, dan pas je de tips gewoon toe bij je nieuw te maken artikelen.

Onderaan dit artikel zie je alle onderwerpen die in deze mini training aan de orde komen met links naar de betreffende, reeds gepubliceerde, artikelen.

 

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt. Zoals het e-book “21 frisse ideeën voor nieuwe blogartikelen”, een blog artikel stappenplan, het template “31 dagen op social media met je blog” met uitgebreide beschrijving of het e-book “9 online schrijftips voor blog artikelen die wél gelezen worden”.
Deze kans mag je niet laten liggen! Schrijf je in en als het je niet bevalt schrijf je je gewoon weer uit.

 

Wat is succes?

Met deze definitie begint alles, het Van Dale woordenboek zegt:

Succes: goede afloop, uitkomst of uitslag.

 

Wat is succes voor jou? Is …

  • … dat je veel reacties krijgt?
  • … dat je blog in zijn geheel of een artikel veel gedeeld wordt?
  • … dat je naamsbekendheid groeit?
  • … dat je meer mensen op je e-maillijst krijgt?
  • … dat je nieuwe klanten krijgt?

Bepaal wanneer je blog in zijn geheel, en een artikel in het bijzonder, succesvol is. Bepaal ook binnen welk tijdsbestek je dit succes (doel) wilt behalen. Dan heb je iets om naar toe te werken en zie je of je het beoogde doel haalt.

 

Wat meet je?

Wat je meet hangt af van je doel, wanneer het voor jou een succes is. Wil je veel reacties krijgen dan moet je daar iets tegenover stellen. Je moet iets hebben waarop mensen gaan reageren. Een vraag werkt altijd goed.

Je kunt mensen ook uitdagen, door bijvoorbeeld een hele duidelijke stellingname in te nemen of juist afwijkend standpunt in te nemen. Met als doel reacties uit te lokken. Dat is één manier, het moet natuurlijk wel bij je passen.

Wil je dat je naamsbekendheid groeit dan zorg je dat je goed zichtbaar bent met jouw expertise, bijvoorbeeld via social media (het volgende artikel gaat over Blogpromotie). Dit heeft tijd nodig. motie

Je doel (succes) en de periode waarin je dit wilt bereiken, bekijk je regelmatig. Dan weet je of je op de goede weg zit.

 

Hoe meet je?

Je wilt dat bezoekers je artikelen lezen op je website. Je website is gekoppeld aan Google Analytics (ik neem aan dat je dit gedaan hebt). Bekijk bijvoorbeeld 1x in de twee weken hoe het er voor staat:

  • Welke artikelen worden het beste gelezen?
  • Hoe lang blijven mensen op je website?
  • Hoeveel pagina’s bekijken ze?
  • Via welke (sociale) kanalen komt men binnen op je website?
  • Zit er een stijgende lijn in?

Pas je artikelen aan om te zien of er verbeteringen optreden in de loop der tijd (verbeteringen zoals ik in deze minitraining beschrijf, onderaan dit artikel staan alle links).

 

Geen tijd voor dit artikel? Pin nu en lees later.

Blog succes meten, hoe doe je dat? Door je resultaten vast te leggen. Succesvol-Bloggen.nl | blog  | bloggen | blogplan | strategie

 

Over welke resultaten heb ik het?

Je wilt succes. Het hebben van een blog zorgt ervoor dat je expertise verspreid wordt. Mensen leren je kennen, dat heeft tijd nodig. Succes krijg je niet van vandaag op morgen. Het is heel frusterend dat het soms allemaal zo langzaam gaat (uitzonderingen daargelaten). Daarom is het goed om het succes op te knippen in hele kleine stapjes. Stel je wilt 100 nieuwe mensen op je e-maillijst hebben, dan ziet je stappenplan er bijvoorbeeld zo uit.

  • Mijn doel (succes): 100 nieuwe mensen op mijn e-maillijst binnen 6 maanden.
  • Dat is ongeveer 16 mensen per maand.
  • Oftewel 4 mensen per week.

Maak je een blog artikel zorg dan dat je ook iets hebt dat mensen willen hebben en waarvoor ze zich moeten inschrijven. Bijvoorbeeld een aanvullend stappenplan, werkblad, meditatie o.i.d.

Hoe krijg je dan nieuwe mensen? Door je artikel te promoten, daar gaat de 11e stap over uit deze mini training.

 

 

Hoe leg je alles vast? Kortom: wanneer weet je dat het tijd is voor een feestje om je succes te vieren?

Wanneer je je doel stelt (jouw succes) leg je dit vast. Al schrijf je het maar op in je digitale kladblok op je computer. Je deelt het op in kleine stapjes, zoals ik hierboven in het voorbeeld deed. Elke keer als je een stap behaald hebt is het reden voor een feestje. Want je strategie werkt, zet dit door en verbeter hem als dit kan.

Werkt je strategie niet dan heb je nog steeds alle tijd om hem bij te stellen. Je komt er namelijk niet pas op het einde achter. Download bijvoorbeeld niemand het werkblad dat bij je blog artikel hoort? Kijk dan of de call to action wel goed genoeg is.

Wees dankbaar voor alles wat bijdraagt in het behalen van je succes. Heb je slechts één reactie gekregen? Treur niet maar wees blij. We hebben vaak de neiging om teveel te focussen op wat niet goed gaat dat we niet zien wat er wel allemaal goed gaat.

 

 

Hoe meet je het succes van een geoptimaliseerd (ouder) blog artikel?

Deze minitraining gaat er specifiek over om oude blog artikelen nieuw leven in te blazen. Hoe meet je dan je succes?
Alle voorgaande stappen uit deze minitraining gaan over de inhoud, dat deze op een dusdanige wijze geoptimaliseerd is dat je hem nogmaals gaat publiceren. Wat doe je nu?

Vóórdat je opnieuw publiceert noteer je alle gegevens van je oude artikel in een document. Dan heb je later de mogelijkheid om de twee versies (oud en nieuw) met elkaar te vergelijken. Deze gegevens leg je vast:

  • Google analytics:
    Zoals aantal pagina weergave, aantal minuten dat hij bezocht is, e.d.
  • Social analytics
    Aantal reactie, aantal likes, shares, e.d.

Kijk na een paar maanden naar de gegevens van je nieuwe geoptimaliseerde artikel en het oude artikel. Dit geeft je namelijk een goede indicatie hoe je optimalisatie verloopt en hoe je de volgende keer je acties eventueel gaat bijstellen

 

Een geoptimaliseerd blog artikel, hoe publiceer je dat?

Er zijn eigenlijk 3 manieren om te gaan met je nieuwe geoptimaliseerde artikel:

  • Je publiceert het geoptimaliseerde artikel als geheel nieuw artikel.
    Met een nieuwe url. Je maakt dan een doorverwijzing (301 redirect) van het oude artikel naar dit nieuwe artikel. In de betaalde versie van de Yoast plug-in gebeurd dit automatisch.
  • Je past alleen de publicatiedatum aan.
    In WordPress heb je de mogelijkheid om deze datum aan te passen. Op deze manier heb je een “nieuw” artikel. Voor zowel lezers als zoekmachines.
  • Je laat het artikel op de oude publicatiedatum staan en plaatst er alleen een tekst bij dat hij geoptimaliseerd is. Het nadeel hiervan is dat  bezoekers niet in één oogopslag zien dat er iets nieuws is.

Als je een ouder blog artikel op een dusdanige manier optimaliseert dat hij weer zo goed als nieuw is dan zou ik hem zeker als nieuw artikel of met een aangepaste publicatiedatum publiceren.

.

Blog succes meten, wat kun jij NU concreet doen? Deze 5 stappen.

Je bent bezig met het optimaliseren van een ouder blog artikel of je past de tips toe op een nieuw artikel. Voor beide gevallen doe je hetzelfde:

  1. Bepaal waneer het voor jou een succes is (wat is je doel).
  2. Wat is de periode waarin je dit wilt behalen?
  3. Deel het op in kleine stappen.
  4. Bepaal je acties om je doel in kleine stappen te halen.
  5. Leg je tussentijdse resultaten vast (en natuurlijk ook je begin punt).

Vier elk resultaat dat je haalt!

 

De elfde stap uit deze mini training: maak het openbaar, doe aan blogpromotie

In de elfde stap van deze mini training kijk je naar de manier waarop je je artikel promoot. Zijn de teksten aantrekkelijk genoeg, is het beeldmateriaal op orde, is de call to action duidelijk? In alle voorgaande stappen heb je de nodige aanpassingen gemaakt, die voer je ook door in je blogpromotie. Je artikel is nu zoveel beter geworden dan je hem opnieuw onder de aandacht brengt.

.

12 artikelen vormen samen een complete gratis mini training!

Dit is het tiende artikel uit de mini training “Oude blog artikelen nieuw leven inblazen”. In 12 stappen leer je precies wat je moet doen om meer te halen uit oude blog artikelen. Dit is wat er aan de orde komt:

 

Gratis Blog Tips en Freebies ontvangen - update oude artikelenWil je niets missen? Schrijf je in en je ontvangt alle artikelen gratis in je mailbox. Als super extra bonus ontvang je ook elke maand een GRATIS Freebie waarmee je je blog nog beter maakt.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *