In de mediamix: Pinterest

in de media mix pinterest | succesvol-bloggen.nl | content | socialmedia | pinterest

In de MediaMix: Pinterest

In de mediamix is een serie van artikelen omtrent online content op een van de vele platformen / media. De aftrap vindt plaats met Pinterest, een van de ondergewaardeerde kanalen in Nederland door het grote publiek. In dit artikel laat ik je zien welke kansen en mogelijkheden er zijn en waar jij op kunt inspelen. Want de resultaten zijn er zeker naar!

De artikelen die in de serie MediaMix aan bod komen zijn (willekeurige volgorde):
Pinterest | E-mailmarketing | Linkedin | Facebook | Virtual Reality | Digitale magazine | Instagram | Snapchat } Chat apps | Twitter | Podcast | Slideshare | Content Ontwikkelingen |

Niets missen?

.

.

Waarom Pinterest gebruiken?

Pinterest is een visuele inspiratiezoekmachine, waar je heerlijk jezelf in kunt verliezen. In Nederland zijn er zo’n 3,5 miljoen gebruikers op actief. Wereldwijd telt het maar liefst 250 miljoen gebruikers. Naast gebruikers heb je ook nog bezoekers die zelf geen account hebben,

Met deze aantallen begrijp je dat dit kanaal je veel kansen biedt. Je moet je alleen goed verdiepen of jouw doelgroep zich ook op Pinterest bevindt. Het is populair bij de doelgroep 15-39 jaar maar de grootste groei van het afgelopen jaren zat in de groep 37-64 jaar.

Pinterest draait allang niet meer alleen om de mooie plaatjes. Het is echt een platform geworden waar je op zoek gaat naar inspiratie en relevante informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen. Het is een heel goed middel om bezoekers naar je website / blog te krijgen.

Pinterest werkt met pins, pinnen is het nieuwe vermenigvuldigen. Want maar liefst 80% van de pins op Pinterest zijn repins. Zo kan er dus een mooie sneeuwbal ontstaan.

Daarnaast is de houdbaarheid van een pin ook lang. Een pin blijft namelijk steeds terugkomen in een zoekopdracht en de kans op een repin is dus groot. Dit hangt uiteraard wel van de soort informatie af die de pin biedt.

 

in-de-mediamix-pinterest-01 | yolandaburger.nl | contentconsultant \ content
Voorbeeld van een bord met blogartikelen van Succesvol-Bloggen.nl

.

.

Pinterest als marketingtool

Pinterest marketing is het promoten van je producten en/of diensten op Pinterest. De makkelijkste manier is door artikelen die je op je website hebt geplaatst, te promoten op Pinterest. In je artikel heb je naast tekst ook een of meerdere afbeeldingen, deze pin je op Pinterest met een goede beschrijving erbij. Als mensen op Pinterest om je afbeelding klikken dan worden ze doorgestuurd naar de pagina waar de afbeelding staat: jouw website.

Net zoals Google groeit je bezoekersaantal in de loop der tijd. Hoe beter de afbeelding en de beschrijving hoe beter je gevonden wordt. Voor deze bezoekersaantallen hoef je niets te doen, het is een continue stroom. Ook oude pins van een paar jaar geleden worden nog altijd goed gevonden. Zorg dus wel dat de informatie in je webpagina;s op orde is door deze van tijd tot tijd een update te geven.

Mensen zitten op Pinterest om informatie te zoeken of door zich te laten inspireren. Elke keer als jouw pin voorbij komt en repint word dan is dat een vorm van reclame. Als je je bedenkt hoeveel mensen er dagelijks op Pinterest zitten dan begrijp je dat dit ontzettend veel mogelijkheden voor jou biedt.

Maar … je moet wel de juiste zoekwoorden kiezen. Ook hier moet je aan de SEO, net zoals bij Google.
Deze zoekwoorden plaats je bij de beschrijving van je artikel maar ook in de beschrijving van je profiel en borden.

 

in-de-mediamix-pinterest-02 | yolandaburger.nl | contentconsultant | content
Eigen pins tussen andere pins van hetzelfde thema.

.

.

Concrete feiten omtrent Pinterest, wat levert het je op?

Ondanks het feit dat Pinterest zakelijk gezien nog niet zo groot is, is het wel heel erg waardevol. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Ikea gaan het steeds meer omarmen. Denk verder ook aan de mode, interrieur, food, party, vakantie branches. Zo zijn er nog wel veel meer te bedenken. Als je nu instapt heb je nog altijd een mooie voorsprong op de rest.

  • 3,5 miljoen gebruikers in Nederland (januari 2019).
  • 250 miljoen actieve gebruikers wereldwijd (september 2018)
  • Meer verkeer naar je website? Pinterest doet dat als beste:

  • 93% van alle gebruikers gebruikt Pinterest om naar toekomstige aankopen te zoeken.
  • Pins hebben geen houdbaarheidsdatum en geen last van een algoritme. Oude pins blijven dus altijd waardevol en trekken mensen naar je website.
  • Je hoeft niet veel volgers te hebben om een groot bereik te krijgen. Op Pinterest gaat het niet om de volgers en de likes, alleen het repinnen telt.
  • 80% van alle gebruikers bezoekt Pinterest via een mobiel, iets om rekening mee te houden met de content die je maakt.
  • Zowel mannen als vrouwen in de leeftijd van 35-56 jaar maken gebruik van Pinterest, misschien iets meer vrouwen dan mannen.

 

Bekijk met jouw zoekwoorden welk resultaat je krijgt en wat het aanbod is, dan weet je snel genoeg of dit platform iets voor jou is of niet. Denk in mogelijkheden en kansen en spring in het gat!

 

.

.

Hoe pas je Pinterest toe?

! Note:
Hieronder staan de belangrijkste zaken omtrent het gebruik van Pinterest, het is echter géén handleiding hoe je Pinterest inricht en gebruikt. Dit vertel ik je graag als we samenwerken, dan laat ik je gelijk zien hoe Pinterest voor jouw bedrijf en je doelgroep ingezet wordt.

 

  • Een zakelijk account aanmaken is een fluitje van een cent. Heb je een privé account en wil je die omzetten naar een zakelijk account? Geen probleem, kwestie van een vinkje aanzetten in de instellingen.
    .
  • Als je een bedrijfspagina aanmaakt dan heb je nog meer mogelijkheden voor je pins. Dit zijn dan zogenaamde richpins. Een pin kan je verrijken met informatie van je website.
    .
  • Maak borden aan die verband houden met je bedrijf / thema’s en waarvan je weet dat je lezers deze onderwerpen ook interessant vinden. Pin er rustig op los. Het is heel normaal om 20 á 30 pint per dag te plaatsen. Dit klinkt bizar veel maar voor je het weet heb je dit voor elkaar, het gaat bijna als vanzelf. Vergeet trouwes ook niet je eigen pins onder de aandacht te brengen 🙂
    .
  • Blog je? Maak dan een speciaal bord aan voor al je blogartikelen. Elke keer dat je een nieuwe blog hebt publiceer je die hier ook: je kin teen nieuwe pin aanmaken en de url van je artikel plaatsen. Of pin vanaf je artikel zelf op Pinterest.
    .
  • Maak bij elk blogartikel een afbeelding die goed laat zien wat de inhoud is.
    Zo aantrekkelijk dat je er wel op moet klikken, it is arbeidsintensief maar loont uiteindelijk wel de moeite.
    .
  • Repin regelmatig je eigen artikel naar verschillende eigen borden of groepsborden. Hierdoor komen je artikelen bij een grotere groep
    mensen onder de aandacht. Wissel wel af en pin niet steeds hetzelfde artikel, dat heeft geen zin.
    .
  • Omdat Pinterest een inspiratiezoekmachine is moet je zorgen dat bezoekers jouw informatie vinden. Maak goede bord- en pinomschrijvingen en verwerk daar zoekwoorden in waarop je gevonden wilt worden.
    .
  • Ga interactie aan (like, repin, reageer, tag, volg, stuur door) om zo met anderen in contact te komen. Door elkaar te volgen wordt je netwerk groter. Belangrijk: interactie is op dit platform veel minder van belang dan alle andere kanalen. Omdat Pinterest geen Social Media kanaal is maar een visuele zoekmachine.
    .
  • Zorg dat je op je website bij elk blogartikel een knop hebt waarmee je lezers eenvoudig je artikel kunnen pinnen. Dit doe je eenvoudig m.b.v. deze WordPress plugin.

 

in-de-mediamix-pinterest-06 | yolandaburger.nl | contentconsultant | content
Met de juiste zoekwoorden wordt een eigen artikel getoond tussen de visuele zoekresultaten.

.

.

Pinterest gebruiken met een doel

Net zoals met alle content die je maakt en verspreid: werk met een doel. Pinnen om het pinnen heeft geen zin, zonde van je tijd en energie. Wat wil je? Meer verkeer naar je website? Nieuwe klanten? Productren verkopen? Allemaal mogelijk maar daar moet wel een strategie achter zitten.

Bepaal voordat je aan de slag gaat eerst je doel en bedenk dan hoe Pinterest daarbij aansluit. Voorbeeld:
Verkoop je online producten? Maak artikelen voor meer verkeer naar je website, in je artikel verwijs je naar je online product.
Dit kun je ook doen met het aanbieden van bijvoorbeeld een e-book of kleine cursus of training. Bouw naamsbekendheid op met je pins en trek mensen naar je website waar je ze verder leidt.

Net zoals Google heb je ook voor Pinterest een lange adem nodig, je krijgt geen groot bereik van vandaag op morgen. Ga uit van een lange termijn strategie: wees consistent, heb geduld en blijf vooral doorgaan.

 

in-de-mediamix-pinterest-05 | yolandaburger.nl | contentconsultant | content
Guilty pleasure: ik “verzamel” 404 foutmeldingpagina’s|. Veel ontwerpers gaan er ook los op.

.

.

Wat pin je dan?

Zoals al eerder gezegd pin je je eigen webpagina’s en artikelen. Maar om elke dag alleen maar jezelf te promoten wordt niemand blij, ook Pinterest niet. Daarom is het van belang om ook veel pins van andere te repinnen. Dat klinkt tegenstrijdig: pinnen van een andere en daar zelf van groeien. Toch is dat zo.

Je pint voor je doelgroep, jouw ideale klant, Die is op zoek naar informatie, net zoals hij ook zoekt op Google. Door niet alleen informatie van jezelf maar ook van anderen aan te bieden ben je van waarde.

Hoeveel moet je pinnen van anderen? Schrik niet maar die verhouding is heel anders dan je gewend bent. Stel je pint 20 pins per dag dan is de beste verhouding 16/4. Waarvan 4 pins van je eigen website en de rest dus van anderen. Je account wordt alleen maar waardevoller, want dit is dé plek waar jouw doelgroep moet zijn voor de beste en meest interessante informatie. Jij filter het al voor ze, je bent de ogen en oren voor je doelgroep.

Pin alleen waar jouw ideale klant interesse in heeft, daarmee pin je selectief.
Als jouw pins veel repins krijgen dan wordt dit gewaardeerd: door de bezoekers maar ook door Pinterest zelf. Jouw pins komen daarmee hoger uit in de zoekresultaten. Ook weer hetzelfde als dat Google te werk gaat met zijn zoekresultaten.

 

in-de-mediamix-pinterest-04 | yolandaburger.nl | contentconsultant | content
Infographics zijn geliefd en worden goede gedeeld.

.

.

Hoe weet je of het pinnen effect heeft?

Lang leven de statistieken! Pinterest heeft zelf een dashboard waarop je precies de statistieken kunt aflezen. Zo zie je welke pins populair zijn, hoe je groeit en hoeveel verkeer je naar je website trekt. Door dit een langere periode nauwlettend in de gaten te houden zie je dat als je heel consistent te werk gaat een stijgende lijn. Eerlijk is eerlijk: doe je een tijd niets dan zakt die lijn met zo hard weer naar beneden.

Ook in de Google Analytics van je website kun je zien wat Pinterest voor je doet: welke pagina’s via Pinterest goed bezocht worden, hoelang ze op je website blijven, hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers je hebt, en hoeveel pagina;s per bezoek. Dit kun je mooi vergelijken met andere social media kanalen zoals Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter.

 

.

.

Samenvattend: heeft Pinterest een toegevoegde waarde voor jou?

Als je de volgende vragen met JA beantwoord dan zeker:

  • Je hebt een doelgroep tussen de 35 en 64 jaar, iets meer vrouw dan man.
  • Je ideale doelgroep zit hiertussen, is aanwezig of kun je warm maken.
  • Je maakt gebruik van mooie afbeeldingen op je website en bij je artikelen.
  • Je producten en/of diensten passen goed op een visueel zoekmachine of weten zich goed daarnaar te vertalen.
  • Je wilt tijd en energie steken in deze visuele zoekmachine.

Onbekend maakt onbemind.
Adverteren is sinds 2019 ook mogelijk, nu nog voor een niet zo hoog budget en met goede resultaten.

 

Meer weten over Pinterest? Pinterest Business is een goede start.
Daarnaast is Pinterest een van de strategieën die aan de orde komt bij het 3 stappenplan en kan het een onderdeel vormen van de strategiedag op maat

Meer weten of Pinterest een goede contentstrategie is voor jouw bedrijf?
Stuur mij een bericht en ik denk graag met je mee. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *