Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt

blogdoelen

Blogdoelen: waarom je ze nodig hebt.

Het hebben van een (zakelijke) blog is hartstikke leuk, tenminste dat vind ik. Zeker als je de blogdoelen, die je vooraf bepaald hebt, haalt. Dan is het helemaal een feestje. Want elke stap brengt je dichterbij het resultaat dat je wilt bereiken.

Een zakelijke blog heb je niet als hobby. Je stopt er tijd en energie in. Een blog is een van de goedkoopste én vriendelijkste manieren om te zorgen voor zichtbaarheid. Daarom besteed je, en ik, er aandacht aan.

Door blogdoelen te stellen wordt het concreet. Ga je zo efficiënt mogelijk met je tijd om. Dat is wat zowel jij als ik wil. Daarom alles over het bepalen van blogdoelen in dit artikel.

 

Wat voor blogdoelen zijn er?

Ik zal wat voorbeelden geven van blogdoelen:

  • Je wilt je naamsbekendheid vergroten.
  • Je beter zichtbaar maken bij je doelgroep.
  • Je wilt het aantal mensen verhogen dat jou en je bedrijf herkent.
  • Je wilt je visie op jouw vakgebied, werkmethode of service tonen.
  • Je wilt een verandering teweeg brengen.
  • Je wilt jezelf neerzetten als expert.
  • Je wilt je producten of diensten onder de aandacht brengen.
  • Je wilt meer offerte aanvragen bewerkstelligen.
  • Je wilt nieuwe lezers en daarmee klanten werven.
  • Je wilt meer direct contact met je doelgroep.
  • ….

 

Vaak heb je één hoofd blogdoel en meerdere kleine doelen die ondersteunend zijn.
Zo is mijn hoofd blogdoel: mijzelf laten zien als expert. Dat doe ik door artikelen te maken die ondernemers helpen bij het maken en bedenken van een strategisch plan voor hun zakelijke blog. Kun jij in één zin jouw blog hoofddoel beschrijven?

 

4 redenen waarom blogdoelen belangrijk zijn

Ik vertelde al dat door een specifiek doel te hebben je meer efficiënt met je tijd om gaat.
Hoe dan?

1. Blogdoelen geven structuur.

Je blijft focus houden op je hoofdzaken. Toets elk idee dat je hebt aan je blogdoel door het stellen van een paar basisvragen.
Zoals:

  • Draagt het onderwerp daadwerkelijk iets bij?
  • Wat is de toegevoegde waarde?
  • Wat levert het mij op?
  • Wat wil ik ermee bereiken?

.
Heb je geen duidelijke antwoorden? Dan is het een leuk idee, meer niet, parkeer het.Weggooien hoeft niet want je weet nooit of je er in de toekomst nog wel iets aan hebt!

 

Werkboek De Reis van je klant in beeld | Succesvol-Bloggen.nl

 

2. Blogdoelen helpen je vooruit te kijken.

Werk met een (digitale) contentkalender. Daarin leg je voor een lange periode al je ideeën voor blogartikelen vast. Denk ook aan een serie van artikelen, een thema of misschien wil je aan het einde van het jaar wel een e-book hebben. Daar werk je dan naar toe.

Evaluatie en het bijstellen van  ideeën is echter altijd nodig. Want het komt ook voor dat je iets bedacht hebt voor een bepaalde week maar dat je er totaal geen zin in hebt, dan schuif je lekker. Voeg ook regelmatig nieuwe ideeën toe, daar heb je later weer profijt van.  Bedenk wel bij elk nieuw idee op welke manier hij een bijdrage levert aan je blogdoel.

Evaluatie voor het behalen van je blogdoel doe je op 3 manieren:
* Door de statistieken van je website te bekijken (Google Analytics).
* Door te kijken wat je blogpromotie doet op social media (welk artikel brengt wat los?).
* Door met mensen te praten en te vragen wat ze ervan vinden.

Dan weet je of je op de goede weg zit of dat je je plannen moet bijstellen. Want een contentkalender is dynamisch en past zich aan naar jouw resultaten.

 

3. Blogdoelen zijn een geweldige stok achter de deur.

Ik werk zelf het beste als ik onder druk sta. Dan neem ik snel beslissingen en weet heel goed de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden. Geen twijfelmomenten maar direct een duidelijke beslissing. Dat werkt ook zo bij het hebben van een blogdoel. Vooraf heb je deze vastgelegd en daar houdt je je aan. Dan werk je met focus en structuur, dat geeft enorm veel rust!
Hoe concreter je bent in het stellen van je blogdoel hoe “makkelijker” het wordt om hieraan te werken.

 

4. Blogdoelen zijn super motiverend

Door je blogdoel in kleine stukjes onder te verdelen wordt het eenvoudiger om succes te behalen. Waardoor je elke keer een positief gevoel krijgt. Dat verdient dan weer een beloning voor jezelf (wees trots op je behaalde successen!).

 

blogdoelen bepalen

 

Hoe bepaal je je blogdoelen?

Je weet nu dat blogdoelen belangrijk zijn.
Hoe bepaal je ze?

  • Noteer al je ideeën.
    Wat wil je bereiken met je bedrijf? Wat is de toegevoegde waarde van je blog om dit doel te behalen?
    Het noteren van je ideeen die je bijvoorbeeld zo:
    1. Elk idee dat je hebt schrijf je op (al dan niet digitaal).
    Ontdek de rode lijn, dit zijn jouw blogdoelen.
    2. Bepaal een hoofddoel en bedenk wat je daar allemaal over gaat vertellen.
    Maak een visuele mindmap of een woordspin.
    .
  • Beperk je, maak het niet te groot en onrealistisch.
    Misschien heb je een waslijst aan ideeën en kom je uit om minstens 10 blogdoelen. Schrap en beperk je tot maximaal 3.
    .
  • Maak elk blogdoel concreet.
    Noem getallen. Schrijf op dat je elke maand 10 lezers erbij wilt of 100 nieuwe volgers op sociale media of 3 offerte aanvragen …. Maak je doel realistisch en stel een deadline. Haal je je doel niet dan weet je tenminste waardoor dit komt en kun je er aan werken.
    .
  • Maak een actieplan.
    Je hebt concrete aantallen genoemd bij je blogplan maar nu moet er een actieplan komen. Hoe krijg je dit voor elkaar? Door 10 nieuwe lezers erbij te krijgen moet je aan blogpromotie doen: nieuwsbrieven, sociale media, … Maak het overzichtelijk in kleine stapjes, dan is het goed uitvoerbaar.
    .
  • Bekijk je statistieken.
    Dit noemde ik al eerder als punt. De meeste mensen vinden statistieken niet leuk. Het laat echter zien of je op de goede weg bezig bent. Anders stop je tijd in iets waar niemand op zit te wachten. Zonde!
    .
  • Wees niet bang om je blogdoelen bij te stellen.
    Voortschrijdend inzicht leidt ertoe dat je doelen anders worden. Jij verandert en je bedrijf ook. Wees niet bang om van je plan af te wijken en nieuwe doelen te stellen.

 

Wanneer bepaal je je blogdoelen?

Dat maakt eigenlijk niet uit, als je het maar doet. Elk moment om hiermee te starten is goed. Om eenvoudige redenen:

  • Je gaat efficiënt met je tijd om.
  • Je werkt aan een concreet doel.
  • Het is makkelijker om goede resultaten te boeken.
  • Het werkt motiverend.

 

Hulp nodig bij het bepalen van je blogdoel?

Je blogdoel bepalen maar eerst weten wat jou en je bedrijf past?
Wat je onderscheidend vermogen is?
Hoe je start met je blog of hoe je je bestaande blog een oppepper geeft?
Stuur mij gerust een bericht: yolanda@succesvol-bloggen.nl of bel mij: 06 41 38 74 86.

 

 

Tags from the story
,