In mijn vorige blogartikel heb ik het gehad over het testen van je website met behulp van Eye Tracking. Een manier om je gebruiksvriendelijkheid en je conversie te verbeteren. Er is ook een geheel andere manier van testen zonder dat er testpersonen aan te pas komen: de expert review.
Met een expert review wordt je website onderzocht door een usability expert. Hij/zij bekijkt hoe gebruiksvriendelijk en toegankelijk jouw website is. Hieruit volgt een rapport of presentatie met concrete verbeterpunten.
Om een idee te geven waar er precies naar gekeken wordt, een korte opsomming:
- Algehele layout
- Structuur / logische opbouw, onderlinge verbanden
- Interactiemogelijkheden
- Inhoud en opmaak (leesbaarheid) van de teksten
- Beoordeling van beeld en gebruik
- Manier waarop interne en externe links worden aangeboden
- Formulieren opzet en afhandeling
- Bestel- of aanvraagproces
- Zoekfunctie
- …
Voordeel van een expert review
Het grootste voordeel van een expert review is dat je maar 1 expert nodig hebt die de test uitvoert. Het is een quickscan van alle verbeterpunten. Een expert review is iets wat je eigenlijk altijd wel kunt laten uitvoeren.
Stel je hebt een webshop en je merkt dat bezoekers verschillende pagina’s met producten bekijken. De artikelen worden in de winkelmand gestopt maar bij het afrekenen haken er veel af. Waar ligt dat aan?
Is het formulier niet duidelijk (te veel velden, onduidelijke velden of onlogische volgorde van velden) werkt de techniek niet goed, moet je teveel handelingen als bezoeker uitvoeren, zijn je prijzen te hoog, ….
Een expert doorloopt de route als bezoeker en onderzoekt waar de knelpunten liggen.
Met de uitslag van het rapport breng je concrete verbeterpunten aan waarna je merkt dat de conversie versterkt is (dat is immers meetbaar: een voor en na meting).
Expert review in de praktijk
Momenteel ben ik bezig met het uitvoeren van een expert review (een andere site trouwens als waarop ik de Eye Tracking test op uitvoerde). Het betreft een site die gericht is op leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs. Er worden modules aangeboden die een leerkracht in verschillende stappen doorloopt.
Hoewel ik de gebruiksvriendelijkheid goed kan beoordelen ontbreekt het mij aan exacte kennis waar leerkrachten precies behoefte aan hebben. Hoe verbeteren we de modules zodat leerkrachten er nog meer profijt van hebben? Waardoor ze nog meer modules bekijken, langer op de site blijven en het terugkerend bezoek omhoog gaat..
Ik heb hiervoor de hulp ingeroepen van een andere usability expert om mij op dit vlak aan te vullen. Hij heeft specifieke kennis in het onderwijs (geeft namelijk les in interaction design) en kon zo direct al een paar punten opnoemen die niet logisch waren. Het meest in het oogspringende was bijvoorbeeld de gebruikte terminologie.
Zijn specifieke kennis in de onderwijswereld zorgt er voor dat wij ons goed kunnen inleven in de gedachtewereld van de eindgebruiker van deze site.
Samen maken we gebruik van een zogenaamde scenario-evaluatie. Hiermee brengen wij de route in kaart van een fictieve websitebezoeker (leerkracht in dit geval). Alle stappen die deze bezoeker doorloopt passen wij zelf ook toe. Daarmee ervaren wij zelf of de site goed functioneert.
Daarnaast kijken wij ook welke elementen we missen. Dit is een goede aanvulling op hetgeen nu aan content, of aan functionaliteiten, aangeboden wordt.
Ook kijken we of de teksten aanscherping nodig hebben die meer aansluit bij de doelgroep. Hier maken we richtlijnen voor.
Het rapport dat wij uitbrengen is een concrete lijst met aanbevelingen.
Omdat ik ook op een andere manier bij de website betrokken ben (contentmanagement), voer ik de bevindingen direct uit.
Na een half jaar worden de statistieken opnieuw bekeken.
Deze worden vergeleken met de nulmeting, voordat wij de veranderingen hebben aangebracht.
Vervangt een expert review een gebruikerstest?
Het antwoord is simpel: nee.
De website zien en beleven door de eigen gebruikers (doelgroep) blijft het meest waardevol. Je hebt echter niet altijd de luxe om een gebruikerstest uit te laten voeren.
Een expert review is een welkom alternatief of aanvulling!
Het resultaat is altijd een gedegen rapport met bevindingen, adviezen en aanbevelingen.
Verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van je website, dan gaat de conversie ook omhoog.
Een waardevolle investering dus.
Nieuwsgierig geworden wat ik voor jou hierin kan betekenen?
Bel of mail me gewoon dan kijken we er samen naar.Bewaren