Bloginspiratie voor januari: begin het jaar eens anders door te vertellen over je mislukkingen.
Soms lijkt het namelijk wel alsof alles wat die “ene” ondernemer of persoon doet verandert in goud. Niets is minder waar. Als je op social media kijkt wordt het ene na het andere positieve bericht de wereld ingestuurd. Hoe realistisch is dat? Erger nog: het lijkt allemaal zo op elkaar. De 10 “mislukkingen” in dit artikel brengen je vast op een idee ((er zitten er trouwens 4 bij die ik uit eigen ervaring deel, benieuwd welke? Ik deel ze onderaan de lijst).
Mislukkingen bestaan in mijn ogen niet echt. Het heeft alleen anders uitgepakt dan je dacht, je hebt het tenminste wél geprobeerd. Daarmee weet je beter wat je wel en niet wilt. Weet je beter wat wel en niet werkt. Dat hoop ik althans, anders heb je een mooi verhaal (pijnlijk mag ook, dat is ook herkenbaar).
Deel je verhaal, dat maakt je menselijk. Het leuke is dat deze artikelen, of berichten op social media, vaak veel reacties geven. Omdat het herkenbaar is. Het is ook een verademing dat iemand eens een keer niet iets positiefs vertelt maar er eerlijk voor durft uit te komen dat het niet gewerkt heeft. Geef er wel een positieve twist aan want daar leren we van!
Bloginspiratie en mislukkingen: hoe gebruik je het en pas je het toe?
Vertellen over je “mislukkingen”, 10 ideeën ter inspiratie.
Het zijn haakjes om je eigen verhaal mee op te roepen, er een compleet eigen draai aan te geven (lees verderop welke mijn eigen zijn …)
- De tig online trainingen die je aangeschaft hebt maar nog nooit bekeken.
Maar dan is er ook die ene, die ene die alles goed maakt. Omdat je daar wel écht wat aan hebt, daar vertel je over.
Of niet, als die “ene” er niet is. Vertel dan waarom je ze aangeschaft hebt, wat je verwachtingspatroon was.
. - De vakboeken die staan te verstoffen.
Probleem: geen tijd of liever gezegd geen tijd vrijmaken. Dan is er de zomervakantie, waar wel tijd is en je dus alle rust hebt om te lezen. Je hebt dat ene boel speciaal voor dit moment bewaard. Geen doorkomen aan blijkt nu. Of het is totaal niet wat je verwacht had. Of ….
. - De businesscoach die minder wist dan jij.
Je hebt een reden gehad om samen te werken met een businesscoach, intake gesprek gehad en je besluit samen te werken. Maar gaande weg kom je erachter dat jouw kennis verder rijkt dan die van haar. Wat zegt dat? Wat doe/deed je? Meestal is een businesscoach niet goedkoop, een traject al helemaal niet. Ging je door, haak je af, heb je de waarheid gezegd?
. - De e-mailfunnel die je hebt aangemaakt maar niet werkt.
Iedereen moet aan de funnel, jij hebt het dus ook gedaan. Met veel pijn en moeite werkt hij, althans dat was de bedoeling.
. - De VA (virtueel assistent) waarvoor je eigenlijk geen werk hebt maar die je wel al betaald.
Een VA die je werk uit handen moet nemen maar eigenlijk alleen maar geld kost. Waarom had je ook alweer hier toe besloten?
. - Het event waar je verwachtingsvol naar toe ging maar gebakken lucht bleek te zijn.
Het klonk op papier allemaal zo mooi, maar in de praktijk krijg je alleen te horen wat je in betaalde programma’s kunt krijgen. Is het een groot verkoopverhaal. Je blijft hoopvol zitten omdat je denkt dat het nog wel wat zal worden. Aan het einde van de dag heb je spijt dat je niet direct in de ochtend al bent weggegaan.
. - Het online programma dat je lanceerde maar geen klanten opleverde.
Kneiterhard heb je er weken aan gewerkt, je lanceert maar er koopt niemand. Je doet je best op social media. Het werkt niet, het gaat niet. Jammer maar helaas? Die businesscoach inschakelen? Advertentiegeld er tegen aan? Leverde het wat op?
. - De vlogcamera die je aangeschaft hebt maar niet durft te gebruiken.
Vloggen is hot, dat zegt toch iedereen? Je hebt een cursus gedaan en een camera aangeschaft. Waarom doe je het niet, heb je geen lef en geen zin?
. - De presentatie die volledig in de soep liep omdat deelnemers een soortgelijke presentatie voor jou kregen van iemand anders.
Tot in de puntjes voorbereid, alleen is de organisatie vergeten te vertellen dat er meer sprekers over dit onderwerp zijn.
Daar sta je dan … (als deelnemer in de zaal een keer meegemaakt, was erg sneu voor de spreker). Wat heb jij een keer als spreker meegemaakt wat niet helemaal vlekkeloos verliep?
. - Een beurs waar je op stond met een dure stand en waar geen hond kwam.
Het klonk zo mooi, een groot nieuw netwerk aanboren. Alleen is de locatie belabberd, de uitstraling past totaal niet en het aantal bezoekers is echt minimaal. Echt een aanfluiting, een mooi verhaal en een wijze les blijft over. Het was eens maar nooit meer.
Mijn eigen mislukkingen?
Vooruit, met de billen bloot.
Nummer 1 – aangeschafte online trainingen waar ik nooit wat mee gedaan heb.
Volle goede moed aangeschaft maar op de een of andere manier komt het er niet van. Op zich geen probleem als je hem “levenslang” kunt gebruiken. Een andere verhaal wordt als je maar een jaar toegang heb, (bijna) ongezien is hij verlopen.
Nummer 2 – vakboeken die staan te verstoffen
Dit is eigenlijk hetzelfde als nummer 1, met het grote verschil dat ze wel houdbaar blijven. Vaak bewaar ik deze boeken om te lezen tijdens de vakantie. Als het eenmaal vakantie is dan wil ik mij ontspannen en heb ik zin in andere boeken. Enfin, zo blijft de cirkel rond.
Nummer 3 – de business coach die minder wist dan jij.
Het leek zo’n mooie samenwerking te worden maar toen we de diepte in gingen was het “water” maar 1 meter diep. Voor iemand die niet kan zwemmen prima maar niet voor mij. Stom, ik had beter moeten opletten. Vooral toen de rollen werden omgedraaid. Als je dan ook nog een rekening krijgt voor het traject … tja ik ben niet gek.
Nummer 6 – het event van gebakken lucht
Het event zelf klonk op de website heel goed, het had alle potentie. Maar de dag zelf bleek een groot luchtkasteel. Want het event had alleen maar als doel om vervolgtrajecten te verkopen. Daar is op zich niets mis mee maar dat moet je wel communiceren. En al helemaal in de prijs laten doorschemeren, want anders verwacht je er wel wat van. De geloofwaardigheid is dan ook helemaal weg.
Zoals je merkt noem ik geen namen, dat vind ik niet netjes. Dat hoeft namelijk ook niet, dat is bijzaak.
Wat doet het, wat leer ik ervan en hoe ga ik er mee om. Dit zijn de verhalen die jij ook kunt maken en delen, daar heeft iemand anders ook wat aan.
Zo zijn mijn “mislukkingen” verwerkt in dit blogartikel, zo simpel kan het zijn.
Letterlijk je “mislukking” vertellen
Nog een “mislukking” die ik heb meegemaakt. Ooit heb ik namelijk een goede les geleerd over rechten op beeld, dat heb ik live verteld op Facebook.
Luister maar hieronder, nogal pijnlijk.
Wat heb jij voor een verhaal om te vertellen? Of ben jij iemand van punt 2 in de lijst hierboven?
Meer inspiratie?
Elke maand krijg je inspiratie voor blogartikelen, de ene keer omtrent een specifiek thema (zoals nu “mislukkingen) een andere keer zijn het diverse onderwerpen. Inspiratie met een twist, haakjes die je verder helpen. Ik ga het niet voor je voorkauwen maar help je wel op weg.
Automatisch in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse bloginspiratie.
Wat doe je op Social Media in Januari?
Daarover heb ik ook inspiratie, 31 dagen unieke social media inspiratie om precies te zijn.
Ook weer om geheel naar eigen hand te zetten en vooral om te gebruiken wanneer en waar jij wilt.
Het is van 2019 maar prima te gebruiken voor dit jaar.