Wist je dat interne- en externe links net zo belangrijk zijn als de inhoud? In dit artikel lees je alles over het nut van interne links.
Lees ook “Externe links jagen je bezoekers niet weg“.
.
Wat is een interne link?
Met een interne link breng je andere artikelen / pagina’s onder de aandacht van je bezoeker die aansluiten bij het onderwerp. Je bewijst hem hiermee een dienst want je biedt verdiepende of aanvullende informatie aan.
Een interne link wordt meestal geopend in dezelfde pagina, je bezoeker leest immers door op dezelfde site. Maar als jij de pagina liever laat openen in een nieuwe tab dan kan dat uiteraard ook. Het is jouw feestje zeg ik altijd. Wees wel altijd consequent, dus door je gehele site altijd dezelfde keuze maken voor het openen van interne links.
Links hebben vaak een andere kleur t.o.v. andere tekst, bij mij is dit oranje Dit is iets wat in het (WordPress) thema van je site zit, de kleur kun je eenvoudig (laten) aanpassen. Laat duidelijk zien dat het een link betreft, door de tekst te onderstrepen bijvoorbeeld. Maar vaak is een afwijkende kleur al voldoende.
Waarom zijn interne links belangrijk?
Als je veel blogt, of een langere tijd blogt, bouw je een archief op aan artikelen. Je bezoeker heeft echter geen idee waar je allemaal over geschreven hebt. Categorieën en tags helpen hem wel maar daar moet hij moeite voor doen. Dat doet hij dus niet. Je maakt het je lezer makkelijk door relevante artikelen, die eerder verschenen zijn, in het artikel zelf aan te bieden. Met 1 simpele klik leest hij dan door.
Een van mijn laatste artikelen is “Je blog op een mobiel: 7 leesbaarheids tips”. In dit artikel zitten diverse links naar aanverwante artikelen zoals Tips voor een goede SEO, Automatisch comprimeren van je foto’s, Tussenkoppen in je artikel en nog meer. Deze artikelen zorgen er voor dat de leesbaarheid van je blog, ook op mobiel, wordt vergroot. Relevante interne links dus.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
Wat zijn de voordelen van interne links?
De eerste noemde ik hierboven al: je laat je bezoeker makkelijk doorlezen. Hij hoeft niet te zoeken naar aanverwante artikelen. Dit doorlezen zorgt er weer voor dat een bezoeker langer op je blogt blijft, dit is weer goed voor je SEO.
Het tweede voordeel is dat je blog makkelijker doorzoekbaar is. Hij krijgt een idee van de omvang en het soort artikelen. Dit zorgt voor terugkerend bezoek.
Het derde voordeel is dat je zorgt voor structuur in je blog. Want je zorgt immers voor verbindingen tussen artikelen onderling. Dat is weer goed de SEO. Google volgt deze lijntjes ook, hoe meer er te vinden is over een specifiek onderwerp hoe beter.
Interne links zorgen voor een win-win situatie:
- Voor je bezoeker.
Relevante artikelen over hetzelfde onderwerp zijn met een klik voorhanden. - Voor je SEO.
Je verbindt artikelen met elkaar én het doorlezen zorgt voor een langere bezoektijd. - Voor jou.
Terugkerende bezoekers én je komt hoger in de zoekresultaten van Google!
Hoeveel interne links in een artikel?
Het gaat niet om het aantal, het gaat om de relevantie. Als jij artikelen geschreven hebt die echt een toegevoegde waarde bieden op het huidige artikel, dan is het zeker de moeite waard. Bedenk wel dat als je teveel interne links in je artikel plaatst je bezoeker weer last krijgt van keuzestress. Plaats de belangrijkste in je lopende tekst (dus tekstuele links) en plaats anderen als “Artikelen die mogelijk ook interessant zijn voor jou”. Deze staan vaak onderaan de pagina (aan te maken een WordPress plug-in)
Een blogpost waarbij je als bezoeker wel veel interne links verwacht is een overzichtsartikel. Zo heb ik in december 2017 een overzicht gemaakt met daarin alle artikelen van het afgelopen jaar die het best zijn gelezen: “Top 12 blogartikelen van 2017: een handig overzicht”. Dit is een mooie manier om oudere, goed gelezen artikelen weer onder de aandacht te brengen.
Deze video van Yoast (ja van de bekende Yoast plug-in) geeft ook een mooie uitleg op de vraag “Hoeveel interne links op een pagina?”
Wat kun je nog meer doen met interne links?
Interne links zijn goed voor je bezoekers, voor de SEO en voor jou. Niet alleen voor de terugkerende bezoekers en de SEO maar ook voor nog een andere reden. “Meer doen met minder” noem ik dat. Want je stopt veel tijd en energie in het maken van artikelen. Degene die het goed doen (dat merk je aan de statistieken maar vooral aan de respons die het geeft, zicht- en onzichtbaar voor de buitenwereld) dáár wil je meer mee doen. Wat dat precies is vertel ik in mijn training “Bloggen Met en Zonder Tekst”.