Maak de juiste content voor de juiste doelgroep
Dit lijkt echt een ontzettende open deur: de juiste content voor de juiste doelgroep maken. Toch is dit niet vanzelfsprekend. Omdat we:
- Uitgaan van onze eigen aannames.
- Denken te weten waar onze bezoeker behoefte aan heeft.
- Denken te weten wat voor een vragen hij/zij heeft.
- Denken te weten tegen welke problemen hij/zij aanloopt.
Pas als je echt in gesprek gaat met je doelgroep kom je erachter waar de behoefte ligt. Dan kun je de juiste content maken voor de juiste doelgroep.
Een doelgroep die makkelijk lijkt maar niet is, zijn kinderen.
Daarom leek het me leuk om aan de hand van deze doelgroep jou mijn eigen verhaal te vertellen. Deze aanpak werkt in principe voor alle doelgroepen. Aan het einde van dit artikel krijg je een een compact stappenplan hoe jij dit zelf ook kunt doen.
Casus: “Bedenk en maak een website voor ons kinderziekenhuis”
Wat een droomopdracht he? Voor mij tenminste wel 🙂 Het gaat over het Wilhemina Kinderziekenhuis in Utrecht. Compleet de vrijheid om een prachtige website te bedenken en te maken. De grote vraag: wat komt er op de website te staan? Dat hangt af van de informatiebehoefte. Eerst brengen we in kaart waarom de kinderen naar het ziekenhuis komen.
De primaire doelgroep zijn kinderen die een bezoek brengen aan de polikliniek, kinderen die een dagopname of meerdere dagen opname krijgen en kinderen die een bezoek hebben gebracht aan de ehbo.
De secundair doelgroep zijn broertjes, zusjes, familieleden, klasgenoten en alle kinderen die willen weten wat een kinderziekenhuis is.
De informatiebehoefte is dus verschillend, toch zijn er heel veel overlappingen. Want de verschillende trajecten lopen in elkaar over. Hoeft niet, kan wel.
Eén traject is bijvoorbeeld een bezoek aan de polikliniek voor een armblessure waaruit misschien blijkt dat er toch een operatie nodig is. Of een val van een fiets waarbij op de ehbo blijkt dat deze gebroken is. Maar ook een chronische ziekte zoals bijvoorbeeld reuma waardoor je regelmatig op de polikliniek moet komen. Er valt van alles te bedenken.
Juist, er valt van alles te bedenken. Maar wat is de realiteit? Tijd voor onderzoek.
Uitgebreid de tijd nemen voor onderzoek om de juiste content te bepalen
Dagenlang heb ik in het ziekenhuis rondgezworven, echt letterlijk. In wachtruimtes gezeten om te zien wat kinderen en ouders doen, wat voor een gesprekken ze onderling hebben, wat er voor afleiding is. Maar ook vragen gesteld aan de kinderen en ouders/verzorgers. Hoe gaan ze het gesprek met de arts in maar ook weer uit …. echt álles heb ik gevraagd.
Op de ehbo heb ik gezeten om te kijken wat voor een gevallen er binnenkomen, welke vragen kinderen hebben, wat de beleving is. Ik heb gesproken met kinderen en ouders achteraf om te zien wat de meeste indruk heeft gemaakt én waar de meeste vragen over zijn.
Op de verpleegafdelingen om te zien hoe de dag verloopt, wat kinderen doen. Hoe alle algemene medische zaken verlopen. Maar ook wat ze doen aan afleiding en school. Elke ruimte in het ziekenhuis heb ik bekeken. Om de sfeer te proeven, te zien wat er gebeurd en alles vast te leggen in snapshots. Kijken met én door de ogen van kinderen.
Daarnaast vele gesprekken gevoerd:
met kinderen, ouders, broers en zusjes, artsen, verpleegkundigen, pedagogisch medewerkers, keukenpersoneel, schoonmakers, leerkrachten …. en nog veel meer.
Dit grondige onderzoek zorgt ervoor dat ik heel goed weet waar de informatiebehoefte ligt.
Jij kunt dit allemaal online doen, verdiep je in jouw doelgroep. Door het maken van een persona weet je heel gericht te zoeken en krijg je de antwoorden waar je naar op zoek bent
De rode draad voor de juiste informatiebehoefte
Een schat aan informatie heeft dit onderzoek opgeleverd. Hierdoor is de rode draad heel goed in beeld gekomen. De vraag is echter, waar ligt de grens? Want echte medische informatie geef je niet op een website. Je wilt niemand bang maken, wél eerlijk zijn. Niet zeggen dat een prik geen pijn doet of dat een specifiek onderzoek niet vervelend is.
Je moet nét genoeg informatie geven. Specifieke medische informatie wordt besproken in de relatie tussen kind / ouder en arts. Lees mijn eerder gepubliceerde blogartikel “Ziektebeeld van het WKZ uitgelicht” hoe een onderdeel uit deze site tot stand is gekomen.
Daarnaast moet het niveau van de informatie goed aansluiten bij kinderen in verschillende leeftijdsgroepen. De gemiddelde leeftijd is 8 – 12 jaar, zij bekijken de website zelfstandig. Onder de 8 jaar doen ze dit vaak samen met een ouder/volwassene. Maar ook kinderen boven de 12 jaar moeten zich nog aangesproken voelen. Niet te kinderachtig dus.
Met dit onderzoek naar de informatiebehoefte is er een ontwerp gekomen voor de website. Deze is vervolgens nog getoetst bij kinderen, ouders en divers personeel binnen het ziekenhuis.
Hoe bepaal jij de juiste informatie voor jouw doelgroep?
Nu hoeft het echt niet zo te zijn dat jij bovenstaande werkwijze ook gaat toepassen.| Wat kun je wel doen? Een 3 stappenplan:
-
Ga uit van jouw ervaring.
Breng alles in beeld waarvan jij denkt dat jouw doelgroep daar behoefte aan heeft.
Ga de vragen in je mailbox na, op social media of die je mondeling gesteld zijn. -
Ga in gesprek met je doelgroep.
Vraag wat ze willen weten, dit kun je online maar ook offline doen. Op elk moment! Heb je een gesprek met iemand die in jouw doelgroep valt, stel dan een vraag. Oók als het in de supermarkt is.
-
Breng alles in kaart.
Alle overlappingen (van punt 1 en 2) zijn goed, daar ligt de focus. Breng vervolgens in kaart wat de aanverwante zaken zijn. Jouw doelgroep weet nog niet dat ze hier ook behoefte aan heeft maar jij weet dat uit eigen ervaring wel.
Nu heb je een schat aan inspiratie om de juiste content voor de juiste doelgroep te maken.
De juiste content voor de juiste doelgroep: Wat levert dit jou op?
Dit kun je waarschijnlijk zelf ook wel bedenken maar toch zet ik het op een rijtje voor je:
- Je trekt de juiste bezoekers aan.
- Meer terugkerende bezoekers.
- Meer betrokkenheid.
- Meer interactie.
- Meer impact.
- Een groter bereik (delen).
- Meer binding met je doelgroep.
- Meer vertrouwen van je doelgroep.
Kortom: je bent online véél en véél meer zichtbaar bij de juiste mensen.
De juiste content voor de juiste doelgroep begint met een goede basis waarop je kunt voortborduren, neem hier de tijd voor.
Wil jij de juiste content bedenken en maken voor jouw doelgroep? Er zijn verschillende trainingen die je kunt volgen, in een groep of 1-op-1. Liever een andere aanpak? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.