Online schrijftips: Nr. 9 – Draai niet om de zaken heen

online schrijftips nr 9

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”.
Alle onderwerpen uit de reeks staan onderaan dit artikel.
Dit is artikel 9 uit de reeks.

 

Draai niet om de zaken heen

Als je een informatieve tekst schrijft dan structureer je je tekst aan de hand van de omgekeerde piramide.
Dat houdt in dat je met de belangrijkste informatie begint.
Dat is namelijk antwoord dat je geeft op de vraag die je lezer heeft.
Je komt direct ter zake.
Geen ellenlange introductie die je artikel onnodig lang maakt.
In je eerste alinea maak je direct duidelijk waar het om gaat.

Het onderwerp is relevant voor je doelgroep.
Dat heb je al uitgezocht.
Je hoeft dan ook geen extra uitleg of duiding te geven.
Dat weet je lezer al.

De titel van je artikel is heel belangrijk.
Samen met de metadesrciption die vertelt waar het artikel over gaat.
Deze twee samen verschijnen in zoekmachines als zoekresultaat en zorgen ervoor dat je wel of niet klikt op een link.

Ga dit bij jezelf ook maar eens na de eerstvolgende keer dat je een zoekopdracht geeft.
Waarom klik je wel op de ene link maar niet op de ander?
Wat is de trigger voor jou?
Zijn het specifieke woorden?

Enfin, dit is een zijpad en ik heb juist beschreven in het artikel “Baken je onderwerp af” dat je dit niet moet doen

Waar het omgaat is dat de eerste alinea “perfect” moet aansluiten bij de titel.
Dan maak je de verwachting waar.
Doe je dat niet dan haakt je lezer af.

 

Maak de verwachting in je titel waar

Een vals verwachtingspatroon wekken komt voor.
Dat de titel zo aantrekkelijk is gemaakt dat je wel MOET klikken.

Om er vervolgens achter te komen dat je bekocht bent.
Een “clickbait” heet dat.

Een clickbait is een misleidende of sensationele titel met als enige doel iemand te verleiden om op de link te klikken. Veelal in combinatie met reclame (al dan niet betaald).
Leer hier meer over Clickbaits en hier ook.

Een mooi voorbeeld hiervan is het artikel met als link “Kruidvat gaat failliet“.
In verschillende Facebook groepen is hier een hoop om te doen geweest, in negatieve zin.
Negatieve reacties van bloggers onderling.
Omdat de titel alleen maar gekozen is om te “lokken”.
De inhoud sluit niet aan op de titel.
Valse voorwendselen.

Het artikel heeft ongetwijfeld een hoop clicks gekregen
(nu ook weer doordat ik hem hier deel, grrr).
Maar ook een hoop negatieve publiciteit.

 

Samenvattend

In de eerste alinea geef je direct de belangrijkste informatie die het verwachtingspatroon van de titel waar maakt.
Je valt als het ware met de deur in huis.
Tevens zorg je er ook voor dat je nieuwsgierigheid wekt zodat je lezer ook doorleest.

 

Artikelreeks Online Schrijftips

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”:

01 – Weet voor wie je schrijft
02 – Baken je onderwerp af
03 – Zorg voor structuur
04 – Geef jij antwoord op alle vragen
05 – Gebruik concrete taal
06 – Wees consistent in de tone-of-voice
07 – Breng lucht in je artikel
08 – Wees lekker actief
09 – Draai niet om de zaken heen
Bonus – De Checklist

 

Tags from the story
, ,