Creëer een persona voor je blog

persona

Het is belangrijker dan ooit om content af te stemmen op de behoefte van je lezer.
Je moet daarvoor je lezer en zijn / haar informatiebehoefte goed begrijpen.
Door te weten voor wie je schrijft wordt het ook een stuk makkelijker om de juiste content te maken
(lees ook Online schrijftip nr 1 “Weet voor wie je schrijft”). Een persona is hier een krachtig en praktische middel voor.

 

Waarom is een persona zo effectief?

Een persona is een fictief persoon die jouw lezer symboliseert. Deze beproefde reclametechniek brengt de behoefte van je doelgroep in kaart. Het helpt je om vragen te beantwoorden;

  • Wie is deze persoon?
  • Hoe ziet hij/zij eruit?
  • Wat doet hij/zij in het dagelijkse leven?
  • Hoe ziet de gezinssamenstelling eruit?
  • Wat zijn de hobby’s en interesses?
  • Waar is behoefte aan?
  • Welke vragen of problemen zijn er? Waar antwoorden en oplossingen voor nodig zijn (van jou!).
  • en nog veel meer! Bedenk het maar.

 

Een persona brengt jouw bezoeker tot leven. Waardoor het makkelijker wordt om hiervoor waardevolle content te maken. Omdat je er heel goed in verdiept het weet je wat wel en niet gewaardeerd wordt. Daardoor weet je ook in hoeverre je buiten de lijntjes kunt kleuren. Want dat maakt het spannend, een reden om jou te volgen.

 

Hoe maak je een persona?

Hieronder zie je een Pinterest bord met verschillende soorten persona’s. De manier waarop je er een maakt, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als het maar voor jou werkt: je wekt een fictief persoon als het ware tot leven. De voorbeelden inspireren je en laten zien wat mogelijk is.

Een eenvoudig stappenplan op papier:

  • Pak een aantal kranten en tijdschriften die jouw doelgroep leest (belangrijk!).
    Weet je niet wat ze lezen? Vraag het eens op je Facebook pagina. Heb ik ook gedaan, sindsdien lees ik de Flow.
  • Kies pakkende titels, woorden, foto’s, quotes die bij jouw persona horen.
  • Kies een foto van een persoon die jouw ideale klant vertegenwoordigd.
  • Plak het allemaal op een groot vel.
  • Schrijf er steekwoorden en zinnen bij die voor jou belangrijk zijn. Die horen bij deze persoon.
  • Hang dit vel op bij je computer.
    Ga je een nieuw artikel schrijven? Kijk dan eerst eens naar dit vel en vraag jezelf af waar deze persoon tegenaan loopt en hoe jij daar het beste bij aansluit.

Drie voorbeelden voor een digitale versie:

  • Mogelijkheid 1: Pinterest.
    Maak een verborgen pinterestbord aan en plaats hier de pins in die helemaal bij jouw ideale klant horen.
  • Mogelijkheid 2: Canva.
    Google diverse afbeeldingen bij elkaar, je gebruikt ze alleen voor eigen gebruik dus met de rechten zit het wel goed (nooit publiceren dus!). Maak in Canva een collage van deze beelden en voeg er tekst aan toe: steekwoorden, zinnen en quotes.
  • Mogelijkheid 3: Photoshop.
    Ook nu verzamel je weer diverse afbeeldingen en maak je er een eigen compositie van in Photoshop.

TIP: Of je nu een versie maakt op papier of digitaal: maak het niet te mooi. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat erom dat je een fictief persoon tot leven roept en dat je daar content voor maakt.

NOG EEN TIP: Je kunt ook een bestaande klant gebruiken als ideale klant. Beschrijf dan alles wat deze klant tot ideale klant maakt.

 

Een Pinterestbord vol met inspiratie voor het maken van een persona!

Op mijn Pinterestbord verzamel ik de meest uiteenlopende voorbeelden van een persona. Om jou te inspireren, om te laten zien dat er diverse manieren zijn om er een uit te werken. Kijk wat het beste bij jou past. Wat jou helpt. Je doet het uiteindelijk voor jezelf en voor niemand anders.

Lees verder door onder het bord.

 

Tip: Kijk bij de bladen!

Bladenmakers zijn echt een kei in het maken van persona’s. Net zoals reclame en marketing bedrijven trouwens. Ik heb een drietal geschreven voorbeelden ter inspiratie.

Flow magazine

“Flow lezers zijn creatief, nuchter en hebben een internationale mindset. De meerderheid is vrouw en tussen de 35-55 jaar oud. Ze zijn relatief hoog opgeleid en combineren werk vaak met een druk gezinsleven. Daarnaast zijn ze ondernemend, verantwoordelijk, sociaal en geïnteresseerd in positieve psychologie, vakmanschap en handgemaakte producten. Flow heeft lezers tussen de 20 en 65 jaar oud. De jongere lezers vinden de creatieve DIY projecten leuk en de oudere lezers de filosofische verhalen en de retro invloeden.”

Marie claire

“De Marie Claire lezeres is een dynamische werkende 28+ vrouw met oog voor stijl, die uit het leven – en uit zichzelf – wil halen wat erin zit. Vrienden, werk, fashion, liefde, de wereld om zich heen, maar ook het vinden van een goede balans tussen carrière en privé.

  • Vrouw, 28+
  • Urban professional
  • Bezig met haar persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Financieel onafhankelijk
  • Op de hoogte van trends op mode- en beautygebied
  • Altijd stijlvol – privé en op het werk”

Vt wonen

“De lezers van vtwonen zijn vrouwen en mannen tussen de 25 en 55 jaar, die graag een mooi en fijn huis hebben en daar tijd en geld aan besteden. Ze zijn hoog opgeleid, welstandig (sociale klasse A, B1 en B2), hebben veelal een eigen huis, en geven vijf keer zo veel geld uit aan wonen als de gemiddelde Nederlander. Meer dan de helft heeft thuiswonende kinderen onder de 14 jaar. Bovendien zijn de lezers geïnteresseerd in kunst en cultuur, antiek, vormgeving, film en literatuur. Ze vinden sfeer, gezelligheid en lekker eten heel belangrijk en zijn actief bezig in en om het huis. Ze houden van uitgaan, lekker thuis zijn en vrienden ontvangen. Ook gaan ze graag met vakantie en bezoeken ze evenementen.”

Bron: Sanoma

 

Nu jij

Bedenk eens goed hoe jouw ideale klant / lezer eruit ziet.
Maak een persona in beeld of tekst, zo nauwkeurig mogelijk.
Print hem uit en hang hem op bij je bureau.

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een artikel, kijk je goed naar deze persoon.
Tune in.
Dit helpt je om de juiste keuzes te maken.

 

Hulp nodig?

Heb je al eens een persona gemaakt maar helpt het jou niet? Dan help ik je graag op weg.
Stuur mij een mail en zet in de onderwerpregel “gratis gesprek”.
In een 30 minuten videogesprek bespreken we jouw persona en kijken we waar het aan schort. na dit gesprek heb je hem scherp, gegarandeerd. De datum en tijdstip voor het gesprek doen we in overleg.

Ja, dat GRATIS gesprek wil ik!

Als het goed is opent je mailprogramma. Is dit niet het geval mail dan naar yolanda@succesvol-bloggen.nl

Bewaren

Bewaren

Bewaren