Een custom made WordPress website wil niets anders zeggen dan dat je een website op maat laat maken. Precies zoals jij dat wilt en (uiteraard) een die op alle beeldschermformaten (responsive) goed zichtbaar is.
Je bepaalt je eigen structuur, vormgeving, technische uitvoering, eventuele koppelingen met bestaande systemen, functionaliteiten, e.d.
Alle standaard gemakken van WordPress, zoals het aanmaken van een nieuwe post of een pagina, blijven bestaan. Het wordt echter aangevuld met onderdelen die specifiek voor jouw website zijn gemaakt.
Mijn expertise ligt voornamelijk op het maken van custom made WordPress websites.
Aan een maatwerkwebsite worden flink wat eisen gesteld. Alles staat of valt met de inhoud die je op de site aanbiedt. Vele factoren hebben hier invloed op.
In de loop van de jaren heb ik diverse projecten gerealiseerd voor de meest uiteenlopende klanten. Verderop in dit artikel kom ik hierop terug. Voorbeelden spreken immers tot de verbeelding.
Dit artikel vormt een onderdeel uit een reeks over WordPress:
- WordPress, mijn eerste introductie >
- De vele WordPress mogelijkheden >
- Het maken van een nieuwe website met behulp van templates (gratis / gekocht) >
- Het op maat laten maken van je website in WordPress >
- WordPress en SEO >
- Een overzicht van diverse (wereldwijde) websites gemaakt in WordPress.
Heb je vragen n.a.v. een van deze artikelen of wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?
Laat een berichtje achter onder aan dit artikel of neem direct contact met me op.
Wanneer kies je voor een custom made WordPress website?
Je kiest voor maatwerk als een eigen identiteit belangrijk voor je is. Je hebt specifieke ideeën over de invulling (zowel qua inhoud, design als techniek). Een website die echt bij jou als persoon of organisatie / bedrijf past.
Daarnaast kun je de website zonder problemen steeds verder (laten) uitbouwen. Onderdelen/functionaliteiten bijvoegen, bestaande aanpassen of zelfs verwijderen. Dit is allemaal mogelijk
Het maakt niet uit of je zelfstandig bent, voor een groot of juist voor een klein (eigen) bedrijf werkt. Het enige verschil is dat je budget voor het maken van een custom made WordPress website wel wat ruimer moet zijn dan dat je gebruik maakt van een template die je kant en klaar koopt.
Hoeveel ruimer kan ik je niet precies vertellen, dat hangt van zoveel verschillende factoren af. Als je hierover een keer vrijblijvend wilt praten neem dan contact met me op. Ik help je graag op weg.
Inhoud
Voordat je kunt beginnen met het maken van een maatwerk website, dien je eerst goed te weten wat de inhoud van de site moet zijn.
Daar ben ik voor!
Ik duik samen met jou de diepte in en stel de volgende onderwerpen aan de orde:
- Onderzoek wat voor soort bedrijf je bent
- Wat de strategie van je bedrijf is
- Wat jij wilt vertellen
- Wat jouw doelgroep wil horen
- Ik doe concurrentie onderzoek
- Bekijk de mogelijkheden van de huisstijl
- Vertaal ideeën en wensen naar praktische oplossingen
- Onderzoek korte en lange termijn mogelijkheden
- Ik ontwerp de informatie-architectuur
- Doe onderzoek m.b.v. een klankbordgroep
- En nog veel meer.
Een heel leuk, boeiend maar ook intensief traject.
Een traject dat we samen doen.
Jij bent de inhoudsdeskundige en ik help je in het vertalen naar een goede interactieve oplossing. Daar bedenk ik een concept voor waarbij de inhoud centraal staat.
Als dit bepaald is, beginnen we met het bouwen (en nu ga ik heel kort door de bocht maar het gaat om het globale idee).
Een custom made WordPress site laten maken
De inhoud is bepaald en het document met de informatie-architectuur is klaar.
Dit is de basis waar het om draait.
Met deze inhoud wordt de technische realisatie uitgevoerd.
Omdat we samen al de content bepaald hebben – en we dus weten wat de functionaliteiten moeten zijn- zijn (alle) mogelijke problemen gezien. Maar dit zie je pas écht als de site als stramien gebouwd is.
Alles wat uniek is aan navigatiestructuur, functionaliteiten en presentatie, is uitgewerkt. Je ziet en voelt nu echt wat de site doet. Aanpassingen zijn dan alsnog te maken.
Klopt het stramien dan kan het design verder uitgewerkt worden. Het design sluit dan naadloos aan bij de website. Uiteraard is vooraf wel een stijlbepaling gemaakt die jij als klant al hebt goedgekeurd.
In het stramien kun je alle content invoeren. Dit is immers meer van hetzelfde.
Omdat het schrijven, redigeren en finetunen van content een arbeidsintensief proces is, wil je hier zoveel mogelijk tijd voor hebben.
Het bovenstaande proces geeft een beeld van mijn werkwijze. Dit heb ik in de loop van de jaren bedacht, ondervonden en aangepast. Ik wil mogelijke problemen zoveel mogelijk naar voren halen.
Voorbeelden van custom made WordPress websites
Maar wat zijn die specifieke wensen die niet in een standaard WordPress website hebt zitten? Deze kan ik het beste uitleggen en laten zien aan de hand van een aantal voorbeelden. Uiteenlopende projecten die ik met een team gemaakt heb voor diverse klanten. Drie kleine voorbeelden die op maat gemaakt zijn.
Wie weet brengt dit jou op ideeën … of heb je vragen over mogelijkheden voor jouw website. Aarzel niet om me dit te vragen.
Amsterdam Slavernij – Stadsarchief Amsterdam >
Het filteren van een lijst artikelen is niet nieuw. Anders wordt het als je een visuele lijst gaat samenstellen waarbij ook de filters visueel worden aangeboden. Het daagt uit tot onderzoeken.
Furore >
In de website van Furore kun je aangeven welke thema’s, klanten en documenten je wilt tonen bij een onderdeel, deze heb je eerder los ingevoerd. Hierdoor kun je al je content op een zeer brede basis inzetten.
Het Wilhelmina Kinderziekenhuis >
In de website van het Wilhelmina Kinderziekenhuis kun je bepalen welke illustratie je aan de rechterkant getoond wilt hebben. Deze kun je kiezen uit een “grote bak”.
Rechtsbovenaan staat een “weetje”, de hoogte hiervan is afhankelijk van de lengte van de tekst. De afstand tussen het blok van een weetje en de illustratie staat altijd in verhouding. Is de content te kort dat wordt er geen illustratie getoond.
Design
Niets zo bepalend als een eigen identiteit en dus een design dat aansluit bij jou of jouw bedrijf. Beschik je over een grafische huisstijl dan kan deze een vertaling krijgen naar een digitale uiting. Deze kun je dus ook op maat laten maken. Op een dusdanige manier dat het design verwerkt tot templates en zodat jij deze eenvoudig kunt gebruiken.
Je moet er wel van uitgaan dat het design jouw doelgroep echt aanspreekt. En dat het kwaliteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Dat kan betekenen dat je digitale uiting net even iets anders wordt omdat dit beter past.
Hierover geef ik zelf ook advies. Persoonlijke smaak moet je kunnen uitschakelen, je moet een omschakeling kunnen maken en het met andere ogen beoordelen. Een ander ziet sneller de “pijnpunten” dan jijzelf.
Over de uitstraling van een website is zoveel meer te vertellen, dat doe ik liever in een apart artikel.
Lees hier hoe je een goede briefing aan een designer kunt geven.
Wat kan ik voor jou betekenen?
Eigenlijk te veel om op te noemen.
Ik kan:
- … een concept voor je bedenken
- … je helpen met het bepalen van de informatie-architectuur
- … je helpen met de presentatievormen van je content
- … dienen als sparringspartner
- … je helpen bij het vormen van je beslissing
- … je helpen met het zoeken naar de juiste webbouwer
- … een second opinion geven
- … je helpen bij het bepalen van je online communicatie
- …..
Heb je ideeën gekregen of blijf je na het lezen van dit artikel zitten met diverse vragen?
Laat je emailadres of telefoonnummer hieronder achter en ik neem vrijblijvend contact met je op. Of bel me direct om meteen antwoord te krijgen 🙂
Bewaren