Je wilt je graag zo professioneel en goed mogelijk online presenteren via een website. Of je nu een zelfstandige, een (non-profit) organisatie of bedrijf bent, dat maakt in principe niets uit. Wat wel uitmaakt is welke expertise je wenst in te huren en welk budget je daarvoor beschikbaar hebt.
Je kunt een (nieuwe) website laten maken m.b.v. een al dan niet gratis theme.
Een WordPress theme wil zeggen: een layout met functionaliteiten in een specifiek design. Dit kun je invullen met jouw eigen content. Maar je zit wel vast aan hetgeen je krijgt. Dat moet je je goed realiseren.
Dit artikel vormt een onderdeel uit een reeks over WordPress:
- WordPress, mijn eerste introductie >
- De vele WordPress mogelijkheden >
- Het maken van een nieuwe website met behulp van templates (gratis / gekocht) >
- Het op maat laten maken van je website in WordPress >
- WordPress en SEO >
- Een overzicht van diverse (wereldwijde) websites gemaakt in WordPress.
Heb je vragen n.a.v. een van deze artikelen of wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?
Laat een berichtje achter onder aan dit artikel of neem direct contact met mij op.
Wie gebruikt een WordPress theme?
- Jij, want je kunt alles zelf doen.
Je weet wat je wilt en je hebt de nodige ervaring.
Deze website heb ik bijvoorbeeld aangekocht als WordPress theme en vervolgens helemaal naar mijn idee ingericht en ingevuld. Omdat ik ook wel wat code kan schrijven kan ik bepaalde zaken toch iets meer naar mijn hand zetten.
- Er zijn webbouwers die werken op basis van bestaande WordPress theme’s.
Zij weten als geen ander wat er allemaal beschikbaar is en helpen jou bij het maken van de beste keuze. Vervolgens kunnen ze deze helemaal voor je inrichten waarna jij je alleen maar op de content hoeft te richten.
Voorbeeld van zo’n webbouwer is bijvoorbeeld sowmedia.nl.
Deze tweede categorie laat ik buiten beschouwing omdat zij je meenemen in het gehele realisatieproces. Je hoeft zelf niet over specifieke kennis te beschikken.
Ik begeleid, adviseer en ondersteun zelf ook zelfstandigen en bedrijven als zij op deze manier willen werken. Samen bepalen we de strategie voor jou als zelfstandige of als organisatie / bedrijf. Dat is dus een stap voordat je een website gaat maken.
Zelf richt ik mij meer op het maken van custom made WordPress projecten (dit wordt het volgende artikel in de WordPress reeks) maar ook het gebruik van een bestaand WordPress theme is mij dus niet onbekend.
Val je in de eerste categorie, alles zelf doen, dan moet je zelf alle beslissingen nemen. Een erg leuk proces!
De reden waarom je gebruik maakt van een bestaande WordPress theme
Je maakt gebruik van een bestaande WordPress theme omdat je met een beperkt budget toch online goed voor de dag wilt komen. Het kan ook heel goed mogelijk zijn dat een bestaande theme alles bevat wat je wilt. Zowel qua functionaliteiten als qua design. Dan hoef je niet verder te zoeken.
Naast een website kun je uiteraard ook een blog opzetten met een bestaande theme.
Dat werkt in principe hetzelfde, de functionaliteiten zijn echter beperkter. Logisch want je hebt in een blog niet zoveel nodig. Je moet dan alleen goed kijken of de verschillende contentvormen (tekst, images, video, audio, e.d.) die jij wilt gebruiken, mogelijk zijn.
Een blog gebruik je persoonlijk of zakelijk.
Als bedrijf kun je er voor kiezen om een blog te integreren binnen je website. Maar het kan ook een bewuste keuze zijn om een blog juist daarbuiten te laten. Bijvoorbeeld als je blog niets te maken heeft met je bedrijfsdoelstellingen maar het wel een uiting is van je bedrijf. Zoals een project in Kenia dat het personeel samen initieert en steunt.
Waarom moet je juist wel of niet voor een bestaand WordPress theme kiezen?
Redenen om het wel te doen:
- Het is een redelijk gemakkelijke manier om op een relatief snelle wijze een eigen website te krijgen.
- Je hebt wereldwijd veel keuze.
- Het is kostenbesparend (als je alles zelf kunt).
- Het werkt prima voor kleine (non-profit) organisaties en vooral zelfstandigen.
- Als je redelijk handig bent op meerdere vlakken en vooral geen schroom hebt om iets nieuws te proberen.
- .
Redenen om het niet te doen:
- Als je specifieke wensen hebt (informatiestructuur, contentvormen, design, koppeling met bestaande systemen, e.d.).
- Als je je wilt onderscheiden.
- Als je inhoudelijk nog niet weet wat je wilt en dus ook geen goede keuzes kunt maken.
- Als je niet bekend bent met het maken van websites dan begrijp je ook de structurele opbouw niet (ik stel het nu heel zwart-wit).
- Als je er geen tijd voor kunt vrijmaken.
- Als je niet om kunt gaan met trial en error.
Geloof me, soms kun je je blind staren op een probleem waarom iets niet werkt.
Allerbelangrijkste eerste stap voor het kiezen van een geschikt WordPress theme : bepaal je inhoud
- Wat wil je vertellen?
- Aan wie wil je het vertellen?
- Wat is jouw doelgroep gewend qua interactie, design, e.d.
- Bedenk wat je minimaal nodig hebt aan functionaliteiten, voor nu maar ook in de nabije (en wat verdere) toekomst.
- Bepaal je hoofdonderdelen en subonderdelen en geef prioriteiten.
- Bedenk wat voor een soort content je hebt: tekst, beeld, video, documenten, e.d.
- Bedenk van te tevoren hoe je omgaat met beeldmateriaal.
Bezit je dit zelf? Ga je gebruik maken van stockmateriaal? Koop je het in? Beeldmateriaal is bepalend voor je presentatie, onderschat dit niet. - Wil je formulieren in de site? En wat moet hier dan in komen te staan?
- Bepaal op wat voor een manier je social media in je site wilt betrekken.
Zoals je ziet draait het in de eerste stap vooral om de inhoud, dit is echt het allerbelangrijkste. Pas als je dit bepaald hebt kun je een volgende stap zetten
Design moet passen bij jouw bedrijf en bij jouw doelgroep
Voor het kiezen van een design moet je het volgende in je achterhoofd houden:
- Kies een WordPress theme die past bij jou als persoon of bij jouw organisatie / bedrijf.
Het is je online visitekaartje en deze uitstraling moet goed passen. - Bedenk wat jouw doelgroep het meest aanspreekt.
Veel verschillende vrolijke kleuren past niet direct bij een zakelijke uitstraling. Net zoals je geen zakelijke look & feel wilt hebben bij de website voor bijvoorbeeld een kinderdagverblijf. Houdt hier rekening mee. - Je doelgroep moet snappen hoe hij in jouw site moet navigeren.
Kies je een hele fancy interactie/presentatie structuur dan past dit meer bij een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld een website over zorg voor de doelgroep van 50+.
Onderzoek de sites waar jouw doelgroep zich bevindt en vorm dan zelf je mening wat je mooi vindt of juist goed vindt werken. Bedenk ook goed wat je zelf wilt uitstralen.
Komen deze twee goed overeen (persoonlijke en zakelijke smaak) dan is dat fijn. Zo niet dan zal je prioriteiten moeten stellen. Bedenk dat het een zakelijke uiting is.
Responsive design
Responsive wil zeggen dat een website op diverse beeldschermformaten goed zichtbaar is. Dit is een eerste vereiste. Je wilt immers dat je site zowel op de desktop, een laptop, tablet of mobiel goed zichtbaar is.
Van elk WordPress theme is vaak een demo versie beschikbaar. Bekijk deze op verschillende beeldschermformaten.
Dit kan al heel eenvoudig door je browserscherm groter en kleiner te maken. Zo zie je snel per formaat wat hij al dan niet laat zien.
SEO
De structuur van de site moet zo gebouwd zijn dat hij SEO waardig is. Als het goed is zal de ontwikkelaar hier iets over vertellen bij zijn theme.
Staat er niets bij en wil je graag het theme aanschaffen stuur dan gewoon een mail met je vraag hierover.
In een WordPress theme heb je altijd de mogelijkheid om zelf nog een plug-in te installeren waarmee je zelf je SEO kunt instellen. Bijvoorbeeld die van Yoast.
Een plug-in installeren is zeer eenvoudig, bij Yoast staat precies beschreven hoe je dit moet doen.
Voorbeelden van websites met templates
Als je in Google gaat zoeken op ” WordPress theme ” dan krijg je een hele waslijst.
Om je een idee te geven wat voor een WordPress themes er beschikbaar zijn geef ik klein overzicht met sites:
- WordPress.org
- WordPress.com
- Themeforest
- Elegantthemes
- Mojothemes
- Woo themes
- Templatic
- Organic themes
- Theme Trust
Hoe weet je of een WordPress theme van een betrouwbare partij is?
Ik let hierbij op de volgende zaken:
- Een partij heeft vaak meerdere themes gemaakt en heeft dus de nodige ervaring met klanten.
- Bekijk hoe vaak ze een update uitbrengen van een theme.
- Op welke manier kun je ondersteuning krijgen?
- Is de bijbehorende documentatie reeds beschikbaar om in te kijken?
- Is er een FAQ beschikbaar?
- Zijn er reviews te lezen?
- Zijn er voorbeelden hoe een WordPress theme toegepast is door anderen (showcases)?
Als je een theme ziet die niets van dit alles heeft maar het theme spreekt je wel heel erg aan dan kun je ook de gok nemen. Meestal zijn de prijzen van een WordPress theme laag, bevalt het niet dan ga je op zoek naar iets anders.
Je koopt een WordPress theme en dan?
Na betaling ga je de theme downloaden, vaak als .zip bestand. In dit bestand zit alles wat je nodig hebt, inclusief handleiding.
Sommige aanbieders van een WordPress theme bieden aan om tegen een kleine betaling de site voor je neer te zetten zoals je in de demoversie hebt gezien. Dan hoef je niet alles zelf in te regelen.
Je moet niet schrikken want je hebt nog niets. Je moet eerst alles regelen voordat je aan de slag kunt. Voor het gemak ga ik er even van uit dat je de hosting al geregeld hebt, zonder dit kun je namelijk nog niet aan de slag. Een hostingpartij die alleen WordPress sites host is bijvoorbeeld Savvii. Zij kunnen je ook ondersteuning bieden als je daar behoefte aan hebt.
Je gaat nu aan de slag: pagina’s aanmaken, onderdelen bepalen, menustructuur inrichten, content schrijven / invoeren, e.d.
En veel heel veel testen, maken van revisies, herschrijven, finetunen, e.d.
Test gewoon al je ideeën uit, beoordeel het en kies de juiste weg voor jou.
Conclusie
Het aankopen van een bestaand WordPress theme is erg handig en kan relatief snel werken. Er is veel keuze maar bedenk vooraf goed wat je wilt. Het is een leuk proces waar je wel de tijd voor moet nemen.
Je moet redelijk handig zijn en enigszins de logica van een website begrijpen.
En vooral geen schroom hebben en bang zijn dat je iets verkeerds doet.
Just do it!