Mijn eigen Onkunde en Frustratie

onkunde en frustratie

Onkunde en frustratie, dat heb ik recent weer eens mogen ervaren.
Bij het maken van een “flitsende” video intro.

Op het moment zelf is het echt niet leuk.
Maar achteraf kwam ik tot het inzicht dat het juist heel erg goed is geweest dat ik hiermee te maken kreeg.
Omdat dit gevoel een grote herkenning voor jou is.
Omdat veel van mijn klanten ditzelfde ervaren.
Laat ik maar bij het begin beginnen.

Het gevoel van Onkunde en Frustratie ontstaat door onmacht

Ik wilde dus een intro maken voor een video.
Niet al te moeilijk maar wel lekker dynamisch.
Het probleem is alleen dat ik hier niet zo heel behendig in ben.
Gewoon een video opnemen waarin ik iets in vertel dat gaat prima (zie bijvoorbeeld “Blogtip: Ale je echt niet meer weet waarover te bloggen“).
Maar een echte intro maken, dat is weer een ander verhaal.

Nu weet ik dat er op YouTube vele instructiefilmpjes beschikbaar zijn.
Zo kwam ik op de video van Sarah Diene terecht (jonge meid).
Echt super gaaf maar toch te uitgebreid voor hetgeen ik wilde.
Ze liet mij echter wel zien dat werken met een greenscreen redelijk eenvoudig is.

Op YouTube ging ik zoeken naar geschikte greenscreen intro animaties
(deze pagina vertelt je alles over greenscreens).
Ruim een uur later…
Veel gezien maar nog steeds niet wat ik wilde.
Te hoekig, te druk, te hip, te oudbollig, te …

Zelf maar aan de slag.
Eigen greenscreen gemaakt (in Illustrator), dat is geen probleem.
Op naar iMovie (ik werk op een Mac).
Tja, toen begon het geklooi.
Want ik kon het beeld er goed in plaatsen en als greenscreen gebruiken maar waarom beweegt het beeld nu automatisch?
Hoe krijg ik dat er weer uit?
De helpfunctie aan en zoeken naar het probleem.
Oplossing gevonden.

Dan een titel erin.
Want deze intro wil ik vaker gebruiken en dan plaats ik er elke keer een andere titel in.
Waar zit de tekst in iMovie?
Grrr …. alleen maar standaard titels te gebruiken en die zitten niet op de plaats waar ik ze wil hebben.
Weer de helpfunctie raadplegen.
Kan. Dus. Niet.

Wat nu?
Dan maar naar screencast-o-matic, een alternatief als programma.
Niet ideaal maar ik kom een hele stuk verder.
Maar.
Ik kan er dan geen aparte audio onder zetten.
Die moet ook onder de intro.
Dat heb ik zo bedacht.
GRRRRRR.

Plan B: geen aparte intro audio eronder.
Ik begin het ondertussen reuze zat te worden.
Ik ben gewoon een halve middag aan het klooien en nog steeds heb ik niet wat ik wil.
Wel een alternatief plan maar ik kan en wil het nog niet opgegeven.
Er MOET een betere manier zijn.

Op YouTube zag ik ook dat je mooie animaties kunt maken in Keynote.
Weer wat filmpjes bekijken hoe ik dat moet doen op een makkelijke manier.
Keynote opstarten en wat uitproberen.
Dan kom ik tot de conclusie dat ik echt gek ben.
Ik ga het anders doen.

IK.GA.HULP. VRAGEN.

Tja deze middag was een goede les.
Dat gevoel dat ik deze middag had, hebben veel ondernemers ook.
Worden al moe en gefrustreerd bij het idee alleen al dat er bijvoorbeeld een infographic gemaakt moet worden.
Zien zichzelf ook al zo een hele middag zitten klooien met als eindresultaat NIETS.

Het heeft allemaal te maken met onkunde en onmacht.
Want als je even de weg wordt gewezen dan lukt het wél.
Blijkt het allemaal niet zo moeilijk te zijn als je dacht.
Als je maar weet hoé.

 

Mijn les uit deze onkunde en frustratie

Dat gevoel dat ik had, dat heb jij dus ook.
Dat wil je niet.
Ik ook niet.
Dat ga ik heel goed onthouden.
Als je bij mij een training gaat doen dan leer ik hóe je iets doet.
Zodat je je kunt focussen op de inhoud en niet op een tool die niet doet wat jij wilt.
En als je er niet uitkomt dan heb je een hulplijn.
Dat ben ik.

En die introvideo?
Die is er nu nog niet maar vanaf januari kun je hem zien.
Want linksom of rechtsom het gaat lukken.
Zonder onkunde en frustratie want desnoods besteed ik het uit.
Die mogelijkheid bestaat ook!
Doe alleen waar je goed in bent.

Ik ben alleen een beetje eigenwijs en wil het graag ook zélf snappen en kunnen.
Daarna besteed ik het wel uit.
Maar goed, dat is een gevoel dat veel van mijn klanten ook herkennen.
Jij ook?

 

Blogtips, Inspiratie, Voorbeelden?

Wekelijks een bericht in je mailbox.
Naar waardevolle en relevante artikelen.
Ik beloof dat ik jouw e-mailadres niet aan derden doorgeef.
Heb je er opeens geen zin meer in (wat ik natuurlijk niet hoop), dan ben je met 1 klik uitgeschreven.

Tags from the story
, ,