Checklist: zo krijg je een goede website

checklist goede website

Checklist voor een goede website

Wat is een goede website? Dat is natuurlijk de vraag. Want wat goed is voor jou hoeft dat niet te zijn voor mij.
Een website is goed als hij doet wat hij moet doen. Wat hij moet doen heb jijzelf bepaald:

  • Is het een online visitekaartje?
  • Is het de plaats waar jij je producten verkoopt?
  • Is het de plek waar jij laat zien dat jij de specialist bent m.b.v. artikelen?
  • Is het dé manier om jouw e-maillijst te laten groeien?
  • Is het een manier om in contact te komen met jouw doelgroep?

Wat het doel ook is, je website moet goed zijn. Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee houdt en die er voor zorgen dat je bezoekers doen wat jij wilt (een van de hierboven genoemde punten). Daarmee wordt het een succes en dus is het een goede website.

Wat heeft dit nu te maken met bloggen?” vraag je je misschien af.
Heel veel. Want je blog staat op je website, dit is het dynamische gedeelte, waar je telkens weer nieuwe artikelen plaatst. Dit zorgt voor terugkerende bezoekers maar zorgt er ook voor dat zoekmachines zoals Google je vinden. Dat is nog een reden voor een goede website.

Hieronder vind je diverse aspecten van een goede website waar je rekening mee houdt. Ze zijn zo opgeschreven dat je het als checklist kunt gebruiken. Streep lekker af wat in orde is en ga aan de slag wat nog niet goed is.

 

Checklist voor een goede website

= Content, alles draait om content =

  • De content sluit naadloos aan bij de doelen die je gesteld hebt.
    Doelen zijn bijvoorbeeld: laten groeien van je mailinglijst, het verkopen van producten, het aanvragen van offertes, het aanmelden voor een webinar, e.d.
  • De presentatie van de content moet in lijn zijn met de uitstraling van je bedrijf.
    Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afsluiten van hypotheken heeft er niets aan als de uitstraling super vrouwelijk is. Tenzij dit je specifieke doelgroep is en je een nichemarkt hebt.
  • Worden de belangrijkste vragen die je bezoekers hebben over jouw product / dienst / cursus / … beantwoord?
    Er wordt vaak gedacht vanuit wat de organisatie wil vertellen en niet zo zeer wat de potentiële bezoeker wil horen.
  • Is de content goed scanbaar?
    Lezers zijn lui. Met het scannen van de pagina moet ik als lezer een goede indruk hebben en weten waar het over gaat zonder echt te lezen.

 

= Hoe staat het met de gebruikersbeleving? =

Op de Homepage

  • Wordt de belangrijkste informatie overzichtelijk aangeboden op de homepage?
  • Is het niet teveel (overweldigend)?
  • Snap ik als bezoeker direct waar het overgaat en wat ik hier kan doen / halen?

 

Is de Navigatie logisch?

  • Is de bedachte structuur bekeken door de ogen van een potentiële bezoeker?
    Snapt jouw websitebezoeker waar het over gaat?
  • Is de hoofdnavigatie duidelijk en onderscheidend genoeg?
  • Klopt het verwachtingspatroon van elke knop afzonderlijk in de navigatie?
  • Zijn de subrubrieken begrijpelijk verdeelt over de hoofdonderdelen?
  • Is er een kruimelpad aanwezig? Of een andere manier die mij visueel de route weergeeft?

 

Hoe zit het met de hyperlinks?

  • Zijn hyperlinks duidelijk visueel onderscheidend in een pagina?
    Denk aan een specifieke kleur, een icoon dat bij de tekst wordt geplaatst (om een documentsoort aan te geven zoals een PDF, Excel of Word bestand, een pijl, e.d.
  • Worden de hyperlinks consistent toegepast?
    Bijvoorbeeld: een externe website altijd in een nieuwe tab, documenten in een viewer, interne links in hetzelfde venster, e.d.
  • Hebben alle hyperlinks door de gehele website dezelfde kleur en vorm? Zijn ze onderscheidend genoeg t.o.v. de rest van de tekst?

 

Is de pagina indeling logisch?

  • Is de pagina indeling afgestemd op de manier waarop jouw specifieke doelgroep gewend is websites te bekijken?
    Met pagina indeling wordt bijvoorbeeld de plaats van de navigatie, downloads, aanverwante onderwerpen, call-to-action buttons, e.d. bedoelt. Een afwijkende vorm kan er toe leiden dat jouw gebruikers de informatie niet snel kunnen vinden en afhaken.
  • Zijn de belangrijkste onderdelen in een pagina helder en overzichtelijk weergegeven?
    Maak eventueel gebruik van anchors (titels die springen naar een bepaald gedeelte in de webpagina) om het overzicht te bewaren bij een lange pagina. Vraag je trouwens eerst af of de pagina opknippen niet een beter alternatief is.

 

Hoe zit het met informatie op pagina niveau?

  • Is het voor je potentiële bezoeker direct duidelijk wat hij op de pagina kan verwachten aan informatie?
  • Is tekst goed lees- en scanbaar?
    Maak je gebruik van tussenkoppen, genoeg witregels?
  • Is de verhouding tussen beeld en tekst in orde voor de doelen die je gesteld hebt?

 

checklist goede website

= Lekker Leesbare Teksten =

  • Maak je gebruik van subkoppen?
    Door deze subkoppen te lezen heb je als bezoekers direct een idee waar de gehele tekst over gaat. En het is goed voor je SEO.
  • Zorg dat je subkoppen aangeeft met H1, H2 .e.d.
    Dit is van belang voor zoekengines. Hoe hoger het getal hoe belangrijker de titel in het artikel.
  • Zorg dat de kernwoorden van je SEO (later daarover meer) terugkomen in je belangrijkste hoofdtitels (H1 en H2).
  • Maak je genoeg gebruik van witruimte / witregels?
    Hele blokken tekst worden als grijs gebied gezien en nodigen niet uit tot lezen.
  • Schrijf niet te lange zinnen.
  • Schrijf helder en beknopt, ga er vanuit dat de potentiële bezoeker geen kennis heeft van de materie.
  • Schrijf voor mensen en niet voor zoekmachines.
  • Doe altijd aan bronvermelding als je van externe bronnen gebruik maakt.

 

= Foto’s zorgen voor afwisseling, het oog wil ook wat =

  • Zorg dat je een duidelijke beeldtaal hebt die door je gehele site hetzelfde is.
  • Zorg dat je weet hoe het zit met de rechten op het beeldmateriaal.
    Bij twijfel: niet plaatsen.
  • Doe aan bronvermelding.
  • Zorg dat de foto ook de zoekterm(-en) bevat van je SEO.
  • Geef een alt-tekst.
  • Comprimeer je foto’s.
    Dit zorgt voor een snellere laadtijd. Je kunt een foto hier comprimeren of installeer een plug-in die dit automatisch voor je doet.
  • Hoort de foto bij een externe link: geef deze link ook aan het beeld.
    Klik je op het beeld dan ga je direct naar deze externe site.
  • Bekijk de foto in de webpagina op diverse formaten beeldschermen om te beoordelen of de belangrijkste informatie op de foto overal goed zichtbaar is.

 

= Goede SEO zorgt dat bezoekers je vinden m.b.v. zoekopdrachten in zoekmachines =

  • Komt het door jou gekozen zoekwoord (kernwoord) overeen met de woorden waarop jouw potentiële bezoekers zoeken?
    Het zoekwoord “taart” is erg algemeen “ worteltaart” is specifieker en heeft voor een bepaalde doelgroep een groter bereik. Nog beter is een longtail zoekwoord als “glutenrvije verjaardag worteltaart”
  • Zorg dat je zoekwoord in je url terug komt.
  • Gebruik het zoekwoord in je titels (H1 en H2).
  • Verwerk het zoekwoord in de metabeschrijving.
    Deze beschrijving wordt getoond in de zoekresultaten van zoekengines, het vertelt je waar de pagina over gaat. Op basis van deze beschrijving beslis je als gebruiker of je wel of niet op de link klikt.
  • Schrijf voor mensen en niet voor zoekengines!

 

= Hoe komen bezoekers in Contact met jou? =

  • Staat de contactknop op een duidelijk zichtbare plaats (in de top, footer, sidebar)?
  • Is er op elke pagina de mogelijkheid om contact te zoeken?
  • Zijn er verschillende manieren van contact zoeken mogelijk?
    Denk aan mailen, formulier invullen, telefoonnummer, whatsapp, …

 

= Is de site Responsive? =

  • Is de website op diverse beeldschermformaten goed te bekijken?
  • Is het menu goed te zien en vooral te begrijpen?
    Het hamburgermenu (drie streepjes boven elkaar) is ingeburgerd. Toch is het niet voor iedereen even duidelijk dat dit een menu button is. Check het bij jouw doelgroep.
  • Maak een weloverwogen beslissing of je bepaalde inhoud al dan niet laat zien op bijvoorbeeld een mobiel.
  • Beoordeel de snelheid van je website.

 

= Test Test Test =

  • Bekijk je website op verschillende soorten webbrowsers.
  • Bekijk de website op een groot beeldscherm: laptop, tablet en mobiel.
  • Beoordeel of de knopjes groot genoeg zijn voor de mobiel.
    Niets zo vervelend als dat de knopjes te klein zijn voor je vingers. Let dus ook op de doelgroep waar de website voor is. Een oudere doelgriep heeft meer behoefte aan grotere knoppen dan bijvoorbeeld 25 jarigen.
  • Vul formulieren in en test alles. Check de hele route die een bezoeker ook doorloopt.
  • Installeer een “broken links” plug-in.
    Deze checkt automatisch over links niet meer werkt en geeft je een melding.

 

= Hoe zit het met de Vormgeving? =

Smaak (persoonlijk maar ook zakelijk) is een belangrijk gegeven. Net zoals de keuze voor kleuren en kleurcombinaties. Daar heb je een bepaald gevoel bij, of een associatie. Maar ook is vormgeving en kleurgebruik bepalend voor een specifieke doelgroep. Het hangt ook van het doel van je website af welke vormgeving het beste werkt.

  • Zijn er niet teveel verschillende kleuren aanwezig? Teveel leidt af.
  • Is de vormgeving logisch voor je bezoeker?
  • Draagt de vormgeving bij aan de inhoud? Versterken ze elkaar?
  • Wordt de vormgeving consistent doorgevoerd in alle uitingen?
  • Past de vormgeving bij je doelgroep? Test het uit.
  • Is de vormgeving trendgevoelig? Is een belangrijke keuze.
  • Is de vormgeving doorgevoerd op elke pagina in de website, zit er een doordachte lijn in?

 

Tot slot

Een website is nooit af. Het fijne is dat je er continue aan kunt werken en verbeteringen in blijft aanbrengen. Dat is tegelijkertijd ook de valkuil: het is nooit klaar. Het is altijd goed om zeker 1 keer per half jaar eens kritisch naar je site te kijken. Inhoudelijke aanpassingen zijn relatief makkelijk te maken. Andere zaken, zoals nieuwe functionaliteiten, grote uitbreidingen e.d. plan je op een later moment in. Bijvoorbeeld in de zomerperiode als het wat rustiger is.

Heb jij n.a.v. deze checklist vragen over jouw website? Stuur mij dan vooral een bericht: yolanda@succesvol-bloggen.nl.
Want ik heb niet alleen verstand van bloggen maar ook van websites.

 

De inspiratie voor dit artikel heb ik gekregen van Ben Vroom, een usability expert.
Daarnaast heb ik hem aangevuld met onderdelen die ik zelf belangrijk vind en uitgebreid met aanvullende, informatie.

 

Bewaren