Checklist: zo krijg je een goede website

checklist goede website

.

.
Wat is een goede website?
Het antwoord op deze vraag is heel divers, het hangt namelijk van het doel van je website af. Gebruik je je website als online visitekaartje, wil je een grotere mailingslijst opbouwen, offertes laten aanvragen, producten verkopen, cursus / training / opleiding aanbieden, kennis delen, ….

Ondanks al deze verschillende doelen zijn er bepaalde aspecten die een website tot goed bestempelen.
Ik heb deze aspecten zo compact mogelijk beschreven zodat je het als een soort checklist kunt gebruiken.

Checklist: zo krijg je een goede website.

= Content =

  • De content moet naadloos aansluiten bij de doelen die je gesteld hebt.
    Doelen zijn bijvoorbeeld: laten groeien van je mailinglijst, het verkopen van producten, het aanvragen van offertes, het aanmelden voor een webinar, e.d.
  • De presentatie van de content moet in lijn zijn met de uitstraling van je bedrijf.
    Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afsluiten van hypotheken heeft er niets aan als de uitstraling super vrouwelijk is. Tenzij dit je specifieke doelgroep is en je een nichemarkt hebt.
  • Worden de belangrijkste vragen die je bezoekers hebben over jouw product / dienst / cursus / … beantwoord?
    Er wordt vaak gedacht vanuit wat de organisatie wil vertellen en niet zo zeer wat de potentiële bezoeker wil horen.
  • Kun je de content goed scannen?
    Lezers zijn lui. Met het scannen van de pagina moet ik als lezer een goede indruk hebben.

 

= Gebruikersbeleving =

Homepage

  • Wordt de belangrijkste informatie overzichtelijk aangeboden op de homepage?

 

Navigatie

  • Is de bedachte structuur bekeken door de ogen van een potentiële bezoeker?
    Snapt jouw websitebezoeker dan waar het over gaat?
    Klopt het verwachtingspatroon?
  • Is de hoofdnavigatie duidelijk en onderscheidend genoeg?
  • Klopt het verwachtingspatroon van elke knop afzonderlijk in de navigatie?
  • Zijn de subrubrieken begrijpelijk verdeelt over de hoofdonderdelen?
  • Is er een kruimelpad aanwezig? Of een andere manier die mij visueel de route weergeeft?

 

Hyperlinks

  • Zijn hyperlinks duidelijk visueel onderscheidend in een pagina?
    Denk aan een specifieke kleur, een icoon dat bij de tekst wordt geplaatst (om een documentsoort aan te geven zoals een PDF, Excel of Word bestand, een pijl, e.d.
  • Worden de hyperlinks consistent toegepast?
    Bijvoorbeeld: een externe website altijd in een nieuwe tab, documenten in een viewer, interne links in hetzelfde venster, e.d.

 

Pagina indeling

  • Is de pagina indeling afgestemd op de manier waarop jouw specifieke doelgroep gewend is websites te bekijken?
    Met pagina indeling wordt bijvoorbeeld de plaats van de navigatie, downloads, aanverwante onderwerpen, call-to-action buttons, e.d. bedoelt.
    Een afwijkende vorm kan er toe leiden dat jouw gebruikers de informatie niet snel kunnen vinden en afhaken.
  • Zijn de belangrijkste onderdelen in een pagina helder en overzichtelijk weergegeven?
    Maak eventueel gebruik van anchors (titels die springen naar een bepaald gedeelte in de webpagina) om het overzicht te bewaren bij een lange pagina. Vraag je trouwens eerst af of de pagina opknippen niet een beter alternatief is.

 

Informatie op pagina niveau

  • Is het voor je potentiële bezoeker direct duidelijk wat hij op de pagina kan verwachten aan informatie?
  • Is tekst goed lees- en scanbaar?
    Maak je gebruik van tussenkoppen, genoeg witregels?
  • Is de verhouding tussen beeld en tekst in orde voor de doelen die je gesteld hebt?

 

checklist goede website

= Teksten =

  • Maak je gebruik van subkoppen?
    Door deze subkoppen te lezen heb je als bezoekers direct een idee waar de gehele tekst over gaat.
  • Zorg dat je subkoppen aangeeft met H1, H2 .e.d.
    Dit is van belang voor zoekengines.
    Hoe hoger het getal hoe belangrijker de titel in het artikel.
  • Zorg dat de kernwoorden van je SEO (later daarover meer) terugkomen in je belangrijkste hoofdtitels (H1 en H2).
  • Maak je genoeg gebruik van witruimte / witregels?
    Hele blokken tekst worden als grijs gebied gezien en nodigen niet uit tot lezen.
  • Schrijf niet te lange zinnen.
  • Schrijf helder en beknopt, ga er vanuit dat de potentiële bezoeker geen kennis heeft van de materie.
  • Schrijf voor mensen en niet voor zoekmachines.
  • Doe altijd aan bronvermelding als je van externe bronnen gebruik maakt.

 

= Foto’s =

  • Zorg dat je weet hoe het zit met de rechten op het beeldmateriaal.
    Bij twijfel: niet plaatsen.
  • Doe aan bronvermelding.
  • Zorg dat de foto ook de zoekterm(-en) bevat van je SEO.
  • Geef een alt-tekst.
  • Comprimeer je foto’s.
    Dit zorgt voor een snellere laadtijd.
    Je kunt een foto hier comprimeren of installeer een plug-in die dit automatisch voor je doet.
  • Hoort de foto bij een externe link: geef deze link ook aan het beeld.
    Klik je op het beeld dan ga je direct naar deze externe site.
  • Bekijk de foto in de webpagina op diverse formaten beeldschermen om te beoordelen of de belangrijkste informatie op de foto overal goed zichtbaar is.

 

= SEO =

  • Komt het door jou gekozen zoekwoord (kernwoord) overeen met de woorden waarop jouw potentiële bezoekers zoeken?
    Het zoekwoord “taart” is erg algemeen “ worteltaart” is specifieker en heeft voor een bepaalde doelgroep een groter bereik.
  • Zorg dat je zoekwoord in je url terug komt.
  • Gebruik het zoekwoord in je titels (H1 en H2).
  • Verwerk het zoekwoord in de metabeschrijving.
    Deze beschrijving wordt getoond in de zoekresultaten van zoekengines, het vertelt je waar de pagina over gaat. Op basis van deze beschrijving beslis je als gebruiker of je wel of niet op de link klikt.
  • Schrijf voor mensen en niet voor zoekengines!

 

= Contact =

  • Staat de contactknop op een duidelijk zichtbare plaats?
  • Is er op elke pagina de mogelijkheid om contact te zoeken?
  • Zijn er verschillende manieren van contact zoeken mogelijk?
    Denk aan mailen, formulier invullen, telefoonnummer, whatsapp, …

 

= Responsive =

  • Is de website op diverse beeldschermformaten goed te bekijken?
  • Is het menu goed te zien en vooral te begrijpen?
    Het hamburgermenu (drie streepjes boven elkaar) is ingeburgerd. Toch is het niet voor iedereen even duidelijk dat dit een menu button is. Check het bij jouw doelgroep.
  • Maak een weloverwogen beslissing of je bepaalde inhoud al dan niet laat zien op bijvoorbeeld een mobiel.
  • Beoordeel de snelheid van je website.

 

= Testen =

  • Bekijk je website op verschillende soorten webbrowsers.
  • Bekijk de website op een groot beeldscherm: laptop, tablet en mobiel.
  • Beoordeel of de knopjes groot genoeg zijn voor de mobiel.
    Niets zo vervelend als dat de knopjes te klein zijn voor je vingers.
  • Vul formulieren in en test alles.
  • Installeer een “broken links” plug-in.
    Deze checkt automatisch over links niet meer werkt en geeft je een melding.

 

= Vormgeving =

Smaak (persoonlijk maar ook zakelijk) is een belangrijk gegeven.
Net zoals de keuze voor kleuren en kleurcombinaties. Daar heb je een bepaald gevoel bij, of een associatie.

Maar ook is vormgeving en kleurgebruik bepalend voor een specifieke doelgroep.
En hangt het ook van je doel van je website af welke vormgeving het beste werkt. Nu ik hier zo over schrijf realiseer ik me dat dit wel een mooi blogonderwerp is.
Wordt vervolgd dus!

 

Dit is mijn aangepaste versie van de originele tekst van Ben Vroom.
Daarnaast heb ik hem aangevuld met onderdelen die ik zelf belangrijk vind en uitgebreid met aanvullende, informatieve tekst.

 

Bewaren

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *