Online schrijftips: Nr. 4 – Geef jij antwoord op alle vragen?

online schrijftips nr 4

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”.
Alle onderwerpen uit de reeks staan onderaan dit artikel.
Dit is artikel 4 uit de reeks.

Geef jij antwoord op alle vragen?

Hoe weet je of je alle vragen beantwoordt in je artikel?
Door het stellen van deze zeer eenvoudige vragen:

  • Wie?
    Voor is dit artikel bedoelt?

    De hele doelgroep waarvoor je schrijft of misschien een deel daarvan?
    Voorbeeld van je hele doelgroep:
    “Ik schrijf voor mensen die tegen een burn-out aan zitten.”
    Segment eruit:
    “Ik schrijf dit artikel voor vrouwen tussen de 30 – 40 jaar, met kinderen, die tegen een burn-out aan zitten.”
    .
  • Wat?
    Wat is het onderwerp van je artikel?

    Deze is in één zin samen te vatten.
    .
  • Waar?
    Waar valt nog meer informatie te halen?

    Binnen jouw eigen site, om artikelen met elkaar te verbinden?
    Bij derden?
    Waarbij je er voor waakt dat deze informatie niet belangrijker is dan hetgeen jij zelf biedt.
    Dan is je lezer voorgoed weg.
    Tip: open een externe link altijd in een nieuw venster zodat jouw pagina ook nog openblijft staan.
    .
  • Wanneer?
    Data en tijdstippen
    van bijvoorbeeld een event, workshop, webinar, …
    Of interpreteer de “wanneer” als:
    Wanneer je een bepaalde handeling doet.
    Wanneer is een bepaalde tool echt handig?
    Wanneer is dit boek echt een aanrader?
    .
  • Waarom?
    Waarom moet je lezer dit doen? Waarom heeft deze informatie nut?
    Waarom moet hij je artikel lezen? Waarom zou hij je artikel moeten delen?
    .
  • Hoe?
    Hoe heeft je lezer profijt bij je stuk?
    Hoe gaat hij te werk (bijvoorbeeld via een stappenplan of checklist).

 

Geef zelf je eigen interpretatie aan de basisvragen.
Check of je ze allemaal kunt beantwoorden.

 

Elk blogartikel staat op zichzelf

De tijd dat iemand op de homepage van je website komt en daarmee weet wat jij precies doet en waarvoor je staat, is echt voorbij.

De meeste bezoekers komen binnen via zoekopdrachten in bijvoorbeeld Google, via een promotiebericht die je geplaatst via een van de social media kanalen of via een andere weg.

Dat heeft gevolgen voor je blogartikelen.

Ga er vanuit dat je lezer geen voorkennis heeft.
Ze kennen jou niet en hebben waarschijnlijk niet een van je blogartikelen gelezen.
Geef daarom alle informatie die nodig is om het artikel te snappen.

Misschien is het nodig om het in de juiste context te plaatsen als het artikel een onderdeel is uit een groter geheel.
Vermeld dan de artikelreeks (met links!) en op welke positie dit artikel thuishoort. (zoals ik nu doe met dit artikel).

Zo weet je lezer ook of er nog meer artikelen over dit onderwerp aankomen.
Waardoor jij voor een terugkerend bezoek zorgt.

 

Samenvattend

Om te weten of de informatie in je artikel compleet is stel je jezelf de volgende vragen:
Wie?, Wat?, Waar?, Wanneer?, Waarom? en Hoe?

Probeer te voorkomen dat je artikel aanvullende vragen oproept.
Omdat het antwoord dat je geeft niet compleet genoeg is.
Dit werkt frustrerend.

Vragen die je wel wilt oproepen zijn vragen die leiden tot interactie.
Met andere lezers én met jou.

 

Artikelreeks Online Schrijftips

Dit artikel is een onderdeel uit de reeks “9 online schrijftips voor blogartikelen die wél gelezen worden”:

01 – Weet voor wie je schrijft
02 – Baken je onderwerp af
03 – Zorg voor structuur
04 – Geef jij antwoord op alle vragen
05 – Gebruik concrete taal
06 – Wees consistent in de tone-of-voice
07 – Breng lucht in je artikel
08 – Wees lekker actief
09 – Draai niet om de zaken heen
Bonus – De Checklist

Tags from the story
, ,