Het Blogpodium van Succesvol-Bloggen.
Ondernemers uit mijn netwerk aan het woord waarom ze bloggen:
de successen, de belemmeringen, structuur, focus, prachtige reacties, mooie resultaten en bizarre feiten …
Alles mag.
Het is het verhaal van de ondernemer zélf over zijn blog.
Hiermee bied ik jou een kijkje in de keuken bij zoveel mogelijk verschillende ondernemers.
Wil jij als ondernemer ook met jouw verhaal op het Blogpodium staan?
Lees mijn eerder geplaatste oproep “Jou zoek ik!” voor alle informatie.
Op het Blogpodium staat … Germo Bekendam!
Zijn bedrijf: Organizingworks
(klik op een van de onderstaande afbeeldingen voor de link)
.
Organiseren werkt
Ik leer professionals hun werk anders te plannen en organiseren, door hun werkomgeving, werkwijze en werkplanning stap voor stap te bekijken, concreet aan te pakken en gebruiksklaar te maken, zodat er gewerkt kan worden vanuit een overzichtelijke planning met nieuwe inzichten, en duidelijke doelen.
Daarnaast geef ik mijn vak door met mijn beroepsopleiding Professional Organizer.
.
Van blog naar boek
Mijn missie is heel Nederland ‘organiseren’. Dat klinkt misschien ambitieus, maar ik meen het echt. Naast het begeleiden en trainen van mensen in hun leef- en werkomgeving en het delen van mijn ervaring en methodieken met mijn beroepsopleiding kreeg ik een aantal jaren geleden de behoefte mijn kennis ook te delen via blogs. Mijn hoofd zat vol met verhalen, methodieken en handreikingen op het gebied van plannen en organiseren. Ik begon met het schrijven van korte praktische blogs. In eerste instantie plaatste ik deze op de website.
.
De reacties waren positief en het inspireerde me om ze breder onder de aandacht te brengen bij professionals bij organisaties en bedrijven. Ik benaderde een magazine gericht op de professionele markt met de vraag of ze mijn blogs wilde plaatsen in hun on– en offline magazine. Daar bleek interesse en zo ontstond het idee om een vervolgserie blogs te maken over nut en noodzaak van georganiseerd werken. Iedere zes weken schreef ik een nieuwe blog. De eerste had als titel: organiseren is keuzes maken.
.
De reacties waren positief en na het verschijnen van een aantal blogs ontstond het idee deze serie om te zetten in een boek. De titel was snel bedacht: Organiseren Werkt! Na een aantal gesprekken over de voorwaarden werd een start gemaakt met het schrijven van de teksten. En na veel schrijven en schrappen was daar ineens mijn eerste boek. Ik ging de eerste 1.000 exemplaren ophalen bij de drukker. Ik was trots, blij en in feeststemming. We hebben het verschijnen van het boek gevierd met champagne en taart. Het boek was geschreven als handleiding tot actie voor gemotiveerde professionals die zelf op praktische wijze hun persoonlijke effectiviteit kunnen verbeteren.
.
Het uitbrengen van het boek zorgde voor veel nieuwe contacten, uitnodigingen en aandacht in het bedrijfsleven. Enige tijd later werd een herdruk uitgegeven als hardcover en ook als eBook. Deze kun je hier bekijken.
.
Het delen van kennis met blogs en een boek heeft veel gebracht. Het was en is nog steeds een leuk en leerzaam proces. Schrijven kost tijd. Dat moet natuurlijk ook georganiseerd worden. Ik doe dat door schrijftijd in te plannen in mijn agenda. Ik plan dan momenten dat ik ongestoord kan werken. Daarvoor heb ik een prikkelarme ruimte, voldoende tijd en inspiratie nodig. Als mijn gevoel niet goed is en de benodigde inspiratie er niet is plan ik het schrijven op een ander moment. Organiseren werkt op deze manier ook voor mij zelf.
.
Naast het bloggen start ik nu ook met vloggen. Daar heb ik veel zin in. Je kunt me volgen via de website, Facebook, Twitter en LinkedIn als je op de hoogte wilt blijven. Ik hoor graag van je.
Dit zie ik
Plannen en organiseren, heerlijk!
Op het professionele niveau doe ik dit ook veel. Het geeft mij houvast, focus en structuur.
Toch laat ik het soms bewust helemaal los, om te spelen.
Want dat levert ook veel op!
Zo ben ik sinds een tijd een beetje afgestapt van de to-do lijstjes.
Omdat ze mij eigelijk meer frustreerde dan dat het rust gaf.
Want de lijst is nooit af.
Wat ik zo goed vind, is dat Germo zélf een magazine benadert heeft met de vraag of ze zijn blogartikelen wilde plaatsen in hun on- en offline magazine. Gewoon doen, actie!
Als je het niet vraagt dan kom je ook geen stap verder.
Dank je Germo voor deze eyeopener die ik zelf ook moet toepassen 🙂
Met blogartikelen kun je veel meer doen dan alleen maar publiceren.
Dat is bijna mijn mantra.
Dus een boek, fysiek of juist alleen digitaal, is perfect!
Als je vooraf weet dat dit je doel is, wordt het ook veel fijner om aan het werken.
Je organiseert en plant het beter.
Germo heeft heel goed gewerkt vanuit één thema / onderwerp: nut en noodzaak van georganiseerd werken.
Deze niche zorgt er voor dat je niet alle kanten op gaat.
Dat je bij je onderwerp blijft.
Ik blijf de blog van Germo / OrganizingWorks zeker lezen.
Want tips over georganiseerd werken zijn altijd welkom!
Voor jou ook?
Wil je lezen hoe andere ondernemers hun blog ervaren?
Het succes, de strubbelingen, het proces?
Lees ook de verhalen van deze ondernemers:
Op het Blogpodium: Miranda van Driel
Op het Blogpodium Annemieke van Waterschoot
Op het Blogpodium: Katinka Michiels