Laatst heb ik een artikel gemaakt over de blog trends van 2018.
Een reactie die ik hierop kreeg was :
“Heeft bloggen eigenlijk nog wel zin?
Omdat er zo ontzettend veel gepubliceerd wordt ontstaat er een overload aan informatie.
Wordt mijn blog nog wel opgemerkt en gelezen?”
Graag geef ik antwoord op de vraag of bloggen in 2018 nog wel zin heeft.
Jij bent uniek
Het is waar dat er ontzettend veel waardevolle informatie op internet te vinden is.
Heel veel over hetzelfde onderwerp.
Is dat een reden om dan niet jouw eigen verhaal te vertellen en te delen?
Stel je eens voor dat je een kapper bent.
Ga je dan geen kapperszaak openen omdat er al zoveel van zijn?
Nee toch!
Elke kapper trekt zijn eigen publiek aan.
Elke kapper heeft zijn eigen specialisme.
Elke kapper is uniek in zijn soort.
Of het nu de prijs, knippen, kleuren, fohnen, mannen, vrouwen, kinderen, producten o.i.d. is, er is altijd een reden waarom je juist naar die ene kapper gaat en niet naar die ander.
Wég met die belemmering dat je niet onderscheidend genoeg bent en niets meer hebt toe te voegen aan alles wat er al is.
.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
5 redenen waarom bloggen in 2018 nog steeds interessant is
-
Een blog op je website zorgt voor aanzienlijk meer bezoekers.
Een website met alleen informatie over het bedrijf is nogal eenzijdig.
Het zend alleen maar.
Er is geen interactie.
Daarbij komt dat ik als bezoeker niet goed de veelzijdigheid kan beoordelen.
Een blog op je website laat zien dat je met je vak bezig bent.
Dat je weet waar je het over hebt.
Je laat mij als lezer verschillende invalshoeken zien.
Waar ik waarschijnlijk helemaal nog geen weet van heb maar die mij wel verder helpen.
Of die mij zo nieuwsgierig maken dat ik meer wil weten.
Een blog op je website zorgt voor terugkerend bezoek.
.
-
Een dynamische site is beter vindbaar door zoekmachines.
Een blog op je site geeft dynamiek.
Publiceer je bijvoorbeeld 1 keer per week een artikel op je site dan is er dus steeds nieuwe content.
Daar worden niet alleen je lezers blij van maar ook de zoekmachines.
Die waarderen je site hoger.
Dat heeft ook te maken met het feit dat je waardevolle informatie geeft over een specifiek onderwerp.
Ben jij bijvoorbeeld een coach op het gebied van werkstress en schrijf je daar elke week een artikel over, dan draagt dat bij aan je expertstatus.
Google kijkt naar de zoekvragen en de relevante informatie die aangeboden wordt.
Hoe waardevoller een artikel hoe hoger je in de lijst komt.
.
-
Jij bent beter vindbaar.
Als je informatie zoekt, waar zoek je dan als eerste?
Google.
Googlen is niet voor niets een nieuw werkwoord geworden in de spreektaal.
Het aantal zoekopdrachten is ruim 60.000 per seconde.
Ruim 2 triljoen zoekopdrachten per maand, wereldwijd.
Wat een bizar getal.
Waar het om gaat is dat we alles vragen op internet.
Het is onze primaire informatiebron.
Dat wil zeggen dat er een enorme informatiebehoefte is.
Door je blog maak je artikelen waar mensen naar op zoek zijn.
Omdat je een oplossing geeft voor een probleem of een antwoord op een vraag.
Informatie zoeken we altijd én overal.
Door de smartphone is alles ongebonden aan tijd en plaats.
.
-
Je eigen kennis en vaardigheden ontwikkelen zich steeds verder.
Elke keer als je een artikel maakt ben je met je vak bezig.
Een klein onderwerp licht je uit.
Deze belicht je van een specifieke invalshoek waarvan je weet dat je lezer (jouw ideale lezer) echt geïnteresseerd is.
Soms wil ik mijn kennis of verhaal onderbouwen met feiten en cijfers.
Die zoek ik dan weer op internet.
Wat er voor zorgt dat mijn kennis ook up-to-date blijft.
Zoals bijvoorbeeld het aantal zoekopdrachten per seconde op Google, dat heb ik echt even moeten opzoeken. Tegelijkertijd verdiep ik mij er nog wat verder in.
Niet alleen heel nuttig voor mijzelf maar ook voor mijn lezers en klanten want die profiteren hier ook weer van.
Daarnaast verbeter je ook je communicatieve vaardigheden.
Want hoe vertel je je verhaal op een zo duidelijk mogelijk manier?
Of juist op een zo inspirerend mogelijke manier?
Door veel te oefenen word je er steeds beter in en gaat het steeds sneller.
Je komt sneller tot de kern.
.
-
Je bouwt een enorm archief aan artikelen op waar je veel meer mee kunt doen.
Door consequent te blijven bloggen ontstaat er langzaam een heel waardevol archief aan artikelen.
Waar je veel meer mee kunt doen:
- Artikelen met elkaar verbinden d.m.v. links.
- Artikelen over een onderwerp bundelen tot een e-book.
- Artikelen verder uitdiepen en gebruiken voor een (online) training.
Je verdoet dus nooit je tijd en energie aan het maken van een blogartikel als je het zo benadert.
Je bouwt iets op waar je later ook nog plezier én profijt van hebt.
Jij niet alleen,
Je artikelen zorgen ervoor dat mensen je leren kennen en vertrouwen.
Dat is de basis die nodig is om klant te worden.
Tot slot
Bloggen als ondernemer doe je met een bepaald doel (lees ook het artikel “Blogdoelen, waarom je ze nodig hebt“).
Je wilt meer zichtbaarheid, jezelf neerzetten als expert, vertrouwen wekken waardoor je producten of diensten kunt verkopen, e.d.
Doe dit op een manier waar jij zelf blij van wordt.
Waar je energie en resultaat krijgt.
Alles wat je erin stopt krijg je terug.
Want door artikelen te maken die bij passen trek je de juiste klanten aan.
Bloggen in 2018 heeft dus wel degelijk zin.
Meer dan ooit zelfs.
.
Zelf aan de slag?
Wil jij aan de slag met het maken van een eigen succesvolle blog?
Kom dan naar de introductie workshop “In 9 stappen een succesvolle blog”.
In één ochtend leer je alles over bloggen op je eigen uniek manier.
Met en zonder tekst.
Of kijk bij de andere beschikbare trainingen.
Geweldig artikel.
Ik begrijp de gedachten goed, maar je bent inderdaad uniek dus bloggen heeft zeker nog wel zin vind ik. Leuk artikel, bedankt hiervoor! 🙂
Dank je wel, leuk te horen. Ook in 2019 heeft bloggen zeker nog steeds zin, het is investeren op lange termijn.