Blog verspreiden via diverse kanalen
Je maakt blogartikelen met een bepaald persoon in je achterhoofd: jouw persona. Deze persona staat voor jouw ideale klant. Hij/zij zoekt antwoorden op vragen, oplossingen voor problemen of voor het invullen van een bepaalde behoefte. Maar wat doe je nadat je een artikel gemaakt hebt?
Voor het verspreiden van je artikelen maak je onderscheid tussen je warme netwerk (mensen die je al kent) en de “koude” kant. Je warme netwerk zijn je bestaande klanten, die op je e-maillijst staan en die je actief volgen op een van de sociale mediakanalen. Je stuurt een nieuwsbrief en plaats je artikel op je eigen bedrijfspagina (Facebook) of tijdlijn (Linkedin). De koude kant is je artikel onder de aandacht brengen bij alle andere mensen binnen je doelgroep maar die je nog niet kent. Denk hierbij ook aan Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube, e.d.
Google laat ik met SEO even buitenbeschouwing. Want dit is iets dat je doet tijdens het maken van een artikel. Een goede SEO zorgt voor het grootste gedeelte van je bezoekers, hier hoef je niets voor te doen. Je kunt rekenen op zeker 80% van je bezoekers via Google als je SEO op orde is.