Social media, waarom zou je?

social media

Tja, waarom zou je social media zakelijk inzetten? Er zijn nog steeds genoeg bedrijven in mijn nabije omgeving die niet goed weten op wat voor een manier zij social media kunnen inzetten. Of het wel gebruiken maar niet ten volle benutten. Gemiste kansen! Daarom geef ik in dit artikel een korte uitleg waarom jij zakelijk gezien social media moet (ja moet) gebruiken.

 

 Veel gehoorde uitspraken (of zijn het smoesjes?)

 Een greep van uitspraken die ik van bedrijven hoor:

“Ik krijg er niet meer opdrachten uit dus waarom zou ik er dan tijd in stoppen?”

“Het kost me teveel tijd en die heb ik niet.”

“Mijn doelgroep / klanten zitten niet op social media dus waarom zou ik dat dan wel doen?”

“Niemand in mijn bedrijf heeft er echt verstand van dus laten we het maar zitten.”

“Ik zie er het nut niet van in.”

Beren zijn er genoeg op de weg. Maar als bedrijf mag je geen kansen laten liggen en dat doe je zo wel.

 

Waarom je sociale media zakelijk gebruikt

Een van de belangrijkste redenen om je als bedrijf te profileren op social media is het vergroten van je zichtbaarheid:

  • Laat zien wie je bent.
  • Vertel wat je doet.
  • Creëer een platform om met jouw doelgroep in contact te komen (interactie!).
  • Ontdek waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en speel hier op in.
  • Jouw doelgroep werkt als een ambassadeur voor jouw organisatie (denk aan likes, retweets).

.

social media

 

Heb geduld, het gaat niet lukken van vandaag op morgen

Social media is niet iets waar je direct resultaat mee krijgt (als in: vandaag een artikel geplaatst, morgen een nieuwe klant). Je moet een lange adem hebben. Investeer in tijd en soms een beetje geld.

Maar uiteindelijk levert social media je wel wat op:

    • Als je op diverse kanalen op de juiste manier actief bent, krijg je steeds meer commitment van jouw doelgroep. Ze weten je te waarderen en vooral te vinden. Hierdoor ontstaan nieuwe klanten.
    • Als jij van jouw klanten feedback krijgt over een product, dienst of service is dat zeer waardevol! Ook als dit slecht is. Want dan kan je er iets aan doen. Hoe je dit oplost is ook een manier om je te profileren. Een foutje maken we allemaal, het gaat erom hoe we dit oplossen
    • Ontdekken van nieuwe trends / behoeften en hierop inspelen.
      Door het monitoren van je social media kun je veel sneller schakelen.
      Je bent geen statische organisatie maar juist actief en dynamisch!
    • Door alle bovenstaande punten bij elkaar krijg je nieuwe klanten!

 

 Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Van jouw bedrijf vraagt dit om verandering, daar moet je open voor staan:

  • Beschouw social media als een structurele aanvulling op je communicatie.
    Beschouw het niet als een “moetje”.
  • Richt je organisatie er op in.
    Betrek medewerkers erbij. Laat ze vooral ook zelf met ideeën komen en deze, waar mogelijk, uitvoeren.
  • Social media is 24/7, hoe ga je als bedrijf daar mee om?
  • Maar het allerbelangrijkste: Creëer een visie en stel doelen die je wilt bereiken.
    Alleen dan krijg je er grip op en kun je ook meten wat je doet!

 

Waar te beginnen? Er is zoveel mogelijk.

“Het creëren van een visie en het bepalen van doelen.”

Ik weet het, op “papier” klinkt dit lekker simpel. Maar in de praktijk blijkt dit toch lastiger te zijn dan je denkt.
Vooral ook omdat elk bedrijf kampt met een bepaalde tunnelvisie. Je kijkt met een bepaalde blik en die is moeilijk los te laten.

“Waar moet ik beginnen?”

In het begin is social media nogal overweldigend. Er is zo ontzettend veel, hoe maak je een goede keuze?

Het begint met …

  • … weten wie jij bent en wie je doelgroep is: creëer persona’s.
  • … bepalen hoe en op welke manier jij wilt communiceren (tekst, beeld, audio, video) maar vooral ook weten wat je doelgroep wilt.
  • … het bepalen van de juiste social media kanalen.
  • bekijken van sociale media kanalen van concurrenten of van andere bedrijven buiten je sector.
  • … het stellen van de juiste(!) doelen.
  • … het lef hebben om te starten en dingen uit te proberen!

.

social media

 

Kennis gebruiken van een specialist

Wees niet bang om expertise in te huren om te zorgen voor een goede basis. Een frisse blik zorgt ervoor dat je kijkt naar jouw organisatie en doelgroep op een andere, misschien zelfs verrassende, manier.

Laat je voorlichten over de mogelijkheden. Ontdek welke kanalen er zijn en wat voor een specifieke mogelijkheden ze elk hebben. Dan maak je een doordachte keuze welke sociale media voor jouw organisatie het meest geschikt is (kies er bij de start hooguit voor twee, uitbreiden of veranderen kan altijd nog). Maak samen een social media strategie, bepaal de doelen en stel een contentkalender op. Op deze manier krijg je houvast en rust.

Dit is wat ik doe  en waar ik bedrijven bij help. Ik help je op weg, adviseer en ondersteun. Praktisch, pragmatisch en concreet. Daar heb jij als bedrijf wat aan.

Social media is zakelijk gezien een must

De argumenten die ik aan het begin van mijn artikel noemde om social media niet te gebruiken in je bedrijfsvoering, kan ik ombuigen naar redenen om het juist wel te doen. Het is echter geen “welles nietes” spelletje. Je wilt kansen creëren, innoveren en verder groeien.

Laten we eens om tafel zitten om te sparren over jouw zichtbaarheid en kansen op social media. Zet stappen. Zet mijn expertise in om samen met jou, als inhoudsdeskundige, een visie te bepalen en actie te ondernemen. Bel me op: 06 41 38 74 86 Of mail me op yolanda@succesvol-bloggen.nl

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *