Jeugdmarketing 1960 – 2015

jeugdmarketing

Momenteel ben ik bezig met de realisatie van een informatieve website voor het Stadsarchief Amsterdam. Een site die hoort bij de tentoonstelling “Van ziek naar beter: 150 jaar Emma Kinderziekenhuis.”. Mooie oude foto’s en verhalen over kinderen.

Ik heb nu vakantie en heb zojuist het boek “Gouden jaren” uitgelezen van Annegreet van Bergen. “Hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is verandert”. Vanuit het project waar ik mee bezig ben loopt dit thema mooi door.

De ontwikkelingen zijn echt heel erg snel gegaan. Zaken die ik nog ken van mijn oma komen er in voor. Mijn moeder had met dit boek helemaal een feest der herkenning.

Vakantie, geneeskunde, wegwerpgemak (nu, vroeger echt niet!), fotografie, communicatie, werkomstandigheden …. Dit zijn slechts een paar thema’s.

Ook de allereerste marketingcampagne voor kinderen wordt beschreven.
De kinderen van nu doen nog net zo hard mee aan dergelijke campagnes, zo ook mijn zoon.

jeugdmarketing

De Melk-Brigadiers: jeugdmarketing 1960

Begin jaren zestig konden kinderen lid worden van de zogenaamde M-Brigade. De melkboer bracht logboeken mee en daarin tekende je een glas voor elke beker melk dat je dronk. Je moest drie bekers melk drinken op een dag. Als je logboek vol was, stuurde je het op en kreeg je daarvoor in ruil een oranje-blauw embleem van de M-Brigade. Dit embleem werd dan op je jas genaaid door je moeder zodat iedereen kon zien dat je bij de M-Brigade hoorde. Je werd ook beloond met M-bekers en M-speldjes.

Een meisje vroeg aan haar moeder waarom de M-Brigade zoveel cadeautjes gaf.
“Doen ze dat omdat melk goed voor ons is of willen ze melk verkopen?”
Haar moeder dacht dat het van allebei een beetje was.

De allereerste succesvolle marketingcampagne speciaal gericht op kinderen was geboren!

Bron: Gouden jaren – Annegreet van Bergen

jeugdmarketing

Freek Vonk en Albert Heijn: jeugdmarketing 2015

Recent heeft Albert Heijn een verzamelalbum uitgegeven met dierenplaatjes van Freek Vonk. De held van veel kinderen, in ieder geval die van mijn zoon (8).

Bij elke besteding van 10 euro kreeg je een setje van 4 kaartstickers.

Het verzamelalbum met dieren is niet alleen leuk maar ook leerzaam. Het geeft veel informatie over dieren en de landen waar ze vandaan komen. Deze educatieve waarde zorgt ervoor dat je als ouder ook mee gaat doen.

Maar ook mijn zoon heeft heel goed door waar dit verzamelalbum voor dient:
“Zodat we lekker veel boodschappen doen”.

Emma Kinderziekenhuis

Zoals ik aan het begin al schreef ben ik bezig met het maken van een informatieve website over het 150 jarig bestaan van het Emma Kinderziekenhuis.

Terwijl ik op mijn vakantie adres het boek “Gouden jaren ” aan het lezen ben ontdek ik hierin ook een leuk weetje over het Emma Kinderziekenhuis:

De Amsterdamse hoogleraar kinderoncologie Tom Voûte (1936-2008) heeft er namelijk voor gezorgd dat in 1993 de eerste rode neuzen clowns optraden in het Emma Kinderziekenhuis. We kennen ze nu beter als de Cliniclowns.

Tom Voûte heeft het idee overgenomen van de Amerikaan Patch Williams (1943) die als arts in opleiding ontdekte dat kinderen eerder beter worden als ze kunnen lachen (wie kent trouwens de film niet met Robin Williams?).

De opening van de tentoonstelling over “Tussen ziek en beter:150 jaar Emma Kinderziekenhuis” is donderdag 27 augustus.
De website is dan ook live.
Ik hou jullie op de hoogte!

 

Bewaren

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *