Hoe breng je je artikelen onder de aandacht?

blog promoten | succesvol-bloggen.nl

Hoe breng je je artikelen onder de aandacht?

Een nieuw  blogartikel maken is super leuk, maar daarna je blog promoten? Dat is een ander verhaal. In principe is het zo dat je net zoveel tijd in het promoten van je artikel “moet” stoppen als in het maken. Maat ja … wat is moeten?

Het hangt er helemaal van af wat je met je blog (zakelijk) wilt bereiken. Wat ieder geval zeker is, is dat je wilt dat het onder de aandacht komt bij jouw doelgroep. Daar maak je artikelen voor. Je promotie doe je dan ook alleen op die plaatsen waar zij zich bevinden. Anders is het echt verspilde moeite.

De manieren waarop je onder de aandacht komt beschrijf ik hieronder. Er is veel meer mogelijk dan je denkt. Laat vooral in een reactie onder dit artikel weten wat voor jou werkt. Wie weet heb je nog een extra tip.

blog promoten | succesvol-bloggen.nl

 

Publiceren, een open deur denk je

Uiteraard moet je publiceren op je website, dat is de basis.
Maar ook de SEO (Search Engine Optimalisation, oftewel Zoekmachine optimalisatie) moet op orde zijn. Want op lange termijn krijg je hier de meeste bezoekers door. Hoe? Door zoekwoorden te gebruiken waar jouw doelgroep op zoekt in bijvoorbeeld Google.

Een fantastische website om te zien waar iemand naar op zoek is, is de website answerthepublic.com. Voer een woord in en zie alle mogelijkheden waar op gezocht wordt. Deze site is ook echt een megabron van inspiratie als je op zoek bent naar een onderwerp voor een nieuw artikel.

Je artikel is gepubliceerd met een goede SEO (bekijk vooral ook deze video met daarin 11 tips voor een goede SEO). Nu breng je als eerste je warme contacten op de hoogte. Door een mail te sturen of, als je een groter netwerk hebt, een nieuwsbrief te sturen. Doe dit op regelmatige basis, een vaste frequentie zorgt voor herkenbaarheid.

Wist je dat nieuwsbrieven met waarde bewaard worden?
Misschien doe jij dat ook.

blog promoten | succesvol-bloggen.nl

Promotie op social media

De makkelijkste manier is om je artikel op social media te plaatsen ter promotie. Niet eenmaal maar meerdere keren per kanaal op verschillende tijdstippen en dagen. Met daarbij een specifieke introductietekst die past bij de tone-of-voice van een kanaal.

Maar Facebook en Linkedin zijn niet blij als je mensen van hun platform weghaalt. Dus als je alleen een link plaatst dan wordt het bericht minder getoond. Dat komt door het algoritme. Er zijn simpele oplossingen waardoor je tóch je artikel in het zonnetje kunt zetten en niet gestraft wordt door het algoritme.

De eerste mogelijkheid is door een bericht te maken zoals je gewend bent: tekst en een afbeelding. Deze afbeelding is dezelfde als die je ook gebruikt in je blogartikel. Publiceer het bericht. Na publicatie ga je hem direct bewerken: je plaats in de tekst nu de link van je artikel en vervolgens publiceer je hetzelfde bericht weer. Een omweg maar je bericht gaat nu mee in het algoritme als “gewoon” bericht.

De tweede mogelijkheid is om weer een bericht te maken zoals je gewend bent en deze te publiceren. In de allereerste reactie, direct onder je bericht,  plaats je de link naar je artikel. Dit meld je uiteraard wel in je tekst van je bericht.

Je kunt het ook over een hele andere boeg gooien: gebruik je artikel om meerdere social media berichten van te maken. Alle content heb je al. Makkelijker kan niet.

PS.
Bekijk vooral dit voorbeeld om je blog te promoten via social media, je ziet daarin een voorbeeld planning met gebruik van diverse kanalen.

blog promoten | succesvol-bloggen.nl

 

Maak van je artikel een gratis download

Uiteraard kun je dit niet doen bij elk artikel, dat is ook niet de bedoeling. Maar van artikelen die het goed doen (check je Google Analytics) is dit zeker een prima mogelijkheid. Breid het artikel nog wat verder uit door bijvoorbeeld een stappenplan of een checklist toe te voegen. Een korte video, audio, meditatie, werkblad… allemaal mogelijk. Als het maar een waardevolle toevoeging is. Iets extra’s waardoor de noodzaak om het aan te vragen en te downloaden groot wordt.

Waarom zou je dit doen?
Als je je warme netwerk wilt uitbreiden, denk aan je e-maillijst.
Maar je kunt het ook doen als extra service voor de mensen die al op je lijst staan, die krijgen dan een extra bonus.

Een artikel kun je echter ook prima gebruiken als een soort script voor een video. Je verhaal heb je immers al bedacht en opgeschreven, vertel er nu over in een video. Al dan niet live (Facebook, Instagram, Linkedin).
Je verhaal vertel je waarschijnlijk toch net weer iets anders dan in schrift. Daardoor is het nog steeds een waardevolle aanvulling als je als bezoeker de tekst al gelezen hebt.

Kortom: doe meer met de content die je al hebt.
Wees creatief met je artikelen!

PS.
Download bijvoorbeeld het e-book met daarin “9 online schrijftips voor artikelen die wél gelezen worden.
Meer e-books? Bekijk de specials en download ze allemaal!

 

blog promoten | succesvol-bloggen.nl

Je artikel als basis voor een live gebeurtenis

Meer doen met de artikelen die je hebt, niet alleen online maar ook offline.
Heb je artikelen over een specifiek onderwerp waar veel animo voor is? Maak daar een training of workshop van. Ga dieper in op de stof en maak er een mooi programma van.

Wat dacht je van een magazine?
Bundel artikelen en maak er een prachtig (online) magazine van.

Vertel ook aan mensen dat je een blog hebt, zeker zakelijk gezien is dit heel interessant. Komt een bepaald onderwerp aan bod in een gesprek waar je “toevallig” een artikel over gemaakt hebt? Vertel dit, geef je visitekaartje waar de url van je website op staat. Zo heb je makkelijk er weer een volger bij.

PS.
Een voorbeeld hoe ik dit gedaan heb lees je in het artikel “3 Tips voor een geslaagde training“.
Het onderwerp van deze training was “De Geheimen van Slimme en Creatieve Content”, mijn speerpunt op o.a. deze website. Deze training is ontstaan n.a.v. reacties op mijn artikelen en de live gesprekken die ik voer. Zoiets kun jij ook doen!

 

 

Je blog promoten: onderneem actie, het gaat niet vanzelf

Samenvattend geef ik je deze 3 tips:

  • Wees creatief met de manier waarop je artikel onder de aandacht brengt bij je doelgroep.
  • Wees niet bang om in herhaling te vallen.
  • Doe meer met de content die je hebt.

Je maakt een artikel niet alleen voor de korte maar bovenal voor de lange termijn.
Bloggen vergt een lange adem, als je eenmaal een archief aan artikelen hebt dan heb je “goud” in handen: je hebt altijd waardevolle content om te delen op diverse manieren.
Omdat de content er al is scheelt het je enorm veel tijd en energie, terwijl je toch steeds op een goede manier contact legt met jouw doelgroep.

Verbinding aangaan, contact leggen en vertrouwen opbouwen.
Bezoekers moeten je leren kennen en je kennis op waarde schatten. Als je dat weet te bereiken dan is de stap naar klant worden een héél stuk kleiner. Dat is wat je wilt toch?

.

De volledige infographic

De onderstaande infographic laat alle elementen bij elkaar zien om je blog te promoten.
Bewaar hem (sla de afbeelding op), print hem uit en hang hem op bij je bureau.
Kijk er even naar als je een nieuw artikel gaat maken, dan weet je waar je het voor doet, voor wie je het doet en vooral wat het je gaat opleveren op korte én lange termijn.
Dat werkt gelijk een stuk fijner.

Heb jij nog aanvullende tips?
Laat het vooral weten door bijvoorbeeld een reactie onder dit artikel te plaatsen.
Mij een mail sturen mag uiteraard ook: yolanda@succesvol-bloggen.nl

 

blog promoten | succesvol-bloggen.nl