Mijn kennis en ervaring komt niet zo maar ergens vandaan. Bij elk project breng ik iets nieuws in en haal ik ook weer iets nieuws uit. Dit kan op diverse vlakken zijn. De kern blijft echter altijd inhoud en interactiviteit. Dat was in het verleden zo, maar zal ook in de toekomst nog zo zijn. Media veranderen, hier speel ik op in. De noodzaak blijft dus wel dat ik mij altijd moet blijven oriënteren op de nieuwste ontwikkelingen. Maar dat is alleen maar een voordeel!
Wat levert mijn kennis en ervaring jou op?
Alle opgedane kennis en ervaring uit het verleden neem ik mee naar mijn huidige projecten. Ik vertel uit ervaring wat wel en niet werkt en waarom. Maar ook hoe andere vergelijkbare organisaties met een bepaalde probleemstelling zijn omgegaan. Bovendien houd ik me op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en aarzel niet om deze te gebruiken.Hiervan profiteer jij.
Tevens heb ik producties bedacht en gerealiseerd die nog steeds (al jaren) online zijn. Of waar mijn klanten nog steeds met trots over vertellen. Ondanks verouderde technieken zijn deze producties in de basis nog steeds goed.
Hoe ik aan mijn kennis en ervaring kom
Tijdens mijn opleiding Beeld en Media technologie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht werden er seminars gegeven over beeldplaat. Dat was een van de eerste middelen om interactief een verhaal te doorlopen. Dit werd vooral gebruikt voor trainingsdoeleinden.
Min of meer zelf kunnen beslissen wat je wilt zien vond ik fascinerend. En nog steeds! Geen rechtlijnig pad dat je moet bedenken als ontwerper maar verschillende verhaallijnen die samen een groot verhaal opleveren. Een grote puzzel met veel mogelijkheden.
Een stukje terug in de tijd:
CD-i
In Nederland kwam de compact disc interactief (cd-i) van Philips langzaam op de markt. Een apparaat dat zowel voor de consumenten als de zakelijke markt gebruikt werd. In het begin waren er vooral Amerikaanse titels beschikbaar maar ook Nederland ontwikkelde verder.
Mijn afstudeerproject stond geheel in het teken van interactiviteit: de eerste Nederlandstalige cd-i titel. Hiervoor kreeg ik bij mijn stagebedrijf (Valkieser) volledig de vrijheid: onderwerp, doelgroep, onderzoek, inhoudelijke bepaling … alles was mogelijk.
Het is Tim en Beer in het ziekenhuis geworden: een zoektocht van een klein jongetje en zijn speelgoedbeer in een ziekenhuis. Een productie die daadwerkelijk door Philips is uitgebracht. Samen met medebedenker Ronnie Overgoor waren wij hier natuurlijk super trots op.
Voor mij is het daar begonnen: onderzoek doen, praten met inhoudsdeskundigen, inzicht krijgen in een organisatie, weten wat er speelt, conceptontwikkeling, inhoud en verhaallijnen bedenken, interactiviteit …..
Ik heb diverse cd-i titels mede mogen ontwikkelen zoals
- De Vliegende Hollander – Maritiem museum Rotterdam
Lees hier een kort artikel uit 1994 (!) - Beyond Limits – 2 Unlimited
Cd-i heeft geen lang leven gehad: kostbaar en technisch ingewikkeld om te maken. Ook voor de consument erg kostbaar om aan te schaffen. Daarbij kwam dat de cd-rom zijn intrede deed.
CD-Rom
Cd-rom was voor mij een ander medium, maar de inhoud en de manier van interactief denken bleef hetzelfde. Groot voordeel was wel dat het veel makkelijker was om te ontwikkelen. Ook tussentijds testen werd eenvoudiger waardoor je meer de mogelijkheid kreeg om dingen uit te proberen. Voorbeelden van cd-rom producties die ik mede heb ontwikkeld zijn
- Geheim nummer (Freudenthal instituut)
- Rembrandt in alle staten (Rembrandhuis)
- Anne Frank cd-rom (Anne Frank stichting Amsterdam).
Internet haalde de cd-rom langzaam in. Waarom nog een dure cd-rom ontwikkelen als je het ook op internet kan plaatsen? Voordeel hierbij is dat je kunt doorontwikkelen terwijl de site al live staat.
Weer een ander medium, maar nog steeds staan inhoud en interactiviteit centraal.
Internet
Internet gaf weer geheel andere mogelijkheden. De grootste proef op de som was toch wel de site van de eerste Big Brother reeks waaraan ik ook meewerkte. Live streamen en live updates plaatsen. Elke week weer reuze spannend als er een bewoner uitging. Dan moesten er ook de nodige aanpassingen aan de site gemaakt worden.
Binnen mijn toenmalige werkgever Lost Boys heb ik naast de Big Brother site (waar ik de website redactie tijdens live uitzendingen ondersteunde) ook diverse andere mooie internetproducties mogen maken.
Internet draaide in het begin vooral om mooie statische beelden, zonder echte beweging of animatie. Daar kwam pas echt verandering in toen Flash werd geïntroduceerd. Hiermee kon je veel meer beleving voor de bezoeker brengen. De eerste belevingswebsite die ik bedacht en ontwikkeld heb, was de website van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.
In deze site staat de doelgroep (kinderen in de leeftijd van 8 – 12 jaar) centraal. Alle informatie wordt op een dusdanige manier aangeboden dat de doelgroep volledig zelf de regie heeft. Een totaalbeleving van beeld, animatie, audio, video en tekst. Als beloning voor de goede uitvoering ontvingen we in 2004 de Gouden Reiger.
Ondertussen is Flash zo goed als uitgestorven met de komst van bijvoorbeeld de iPad.
En zijn er inmiddels betere alternatieven om beweging en beleving in een site aan te brengen. Denk aan alle mogelijkheden van Paralax in WordPress.
Heden en Toekomst
Nu hebben we vooral te maken met verschillende devices: desktop, laptop, tablet, smartphone en alles wat daar tussenin ligt. Elke website moet overal goed zichtbaar op de verschillende devices zijn.
Apps, (serious) games, consoles….. deze zijn een aanvulling geworden op het internet. Niet alleen voor fun, maar ook voor educatie en zakelijk gebruik.
Voor het Rode Kruis ziekenhuis in Beverwijk heb ik destijds niet alleen een website bedacht en ontwikkeld maar ook een app. In deze i-tunes app staan de boekjes voor de allerkleinsten. Ideaal om thuis op de bank door te nemen als er een opname in het ziekenhuis in het verschiet ligt.
Je kunt hem hier gratis downloaden.
Rode draad
De rode draad in mijn opgedane kennis en ervaring is dat inhoud en interactiviteit centraal staan, ongeacht het medium. Ik moet altijd blijven denken aan de eindgebruiker. Hoe gaat hij met een medium om, waar liggen zijn primaire behoeften, wat zijn hoofd- en bijzaken, welk verhaal wil je vertellen, e.d.
Het medium of de techniek zijn middelen, die je kunt uitbuiten met alle mogelijkheden die dit biedt. Ze versterken en ondersteunen je verhaal.
Team
Alhoewel het voor mij vanzelfsprekend is wil het ik het toch benoemen: een website of een ander interactief product maak je samen met een team. Iedereen heeft zijn eigen rol hierin. Samen vul je elkaar aan en versterk je elkaar. Als klant ben jij de inhoudsdeskundige, jij weet precies wat je wilt vertellen als organisatie.
Ik kan een goed idee verzinnen hoe jouw verhaal het beste overkomt. En bepaal wat de inhoud en presentatievorm is. Verder werken er in het team nog een designer en programmeurs mee. Eventueel ook nog een tekstschrijver, fotograaf, illustrator of animator. Ook is het mogelijk om een onderzoeker in te schakelen die precies de behoeften in kaart brengt van bijvoorbeeld jongeren.
Doelgroepen
Wat opvalt is dat ik mij altijd heb ingezet op projecten die niet puur commercieel zijn. Geen actiematige websites voor producten of diensten voor een bedrijf zoals Unilever. Dat is geen toevallige keuze, dit is een segment dat mij minder ligt. Ik heb daar minder gevoel voor.
Waarom levert mijn kennis en ervaring jou geld op?
Je weet nu waar mijn kennis en ervaring vandaan komen. Ik heb producties bedacht en gerealiseerd die ik nog steeds zonder schaamrood op de kaken kan laten zien. Ook al is het jaren later en heeft de techniek ons op alle mogelijke fronten ingehaald. Dat is een teken dat een product in de basis goed is.
Voor jou kan ik deze websites ook maken. Al mijn bagage neem ik mee en pas ik toe. Dat kan ik snel en doeltreffend. Ik heb een gedegen ondergrond. En een stevig netwerk van professionals om mij heen die mij, maar ook jou, ondersteunen en aanvullen. Samen met jou als inhoudsdeskundige, neem ik de juiste beslissingen voor de ontwikkeling van een website.
Iedereen heeft zo zijn eigen verhaal en geschiedenis, wat is die van jou?
Ik hoop dat je het leuk vond om mijn verhaal te lezen. Wil je mij belonen door het artikel te delen via sociale media? Alvast bedankt!