Wat heb je nodig?
Ooit ben je begonnen als ondernemer. Omdat je zelfstandig wilde zijn, je vleugels wilde uitslaan en vooral om je eigen koers te bepalen. Je bent goed in je vak, weet hoe je jouw klanten het allerbeste kunt helpen en bent hard aan het werk. Heel hard aan het werk. Maar niet alleen met je vak. Als je heel eerlijk bent ben je iets van 50 tot 60% bezig met andere zaken. Zoals acquisitie, administratie, promotie, social media, je website, online training, nieuwsbrief, e-book en wat al niet meer. Je had nooit gedacht dat er zoveel tijd in ging zitten. Had ik al gezegd dat je heel hard werkt?
Om je een hart onder de riem te steken wil ik je graag het verhaal vertellen van een ondernemer waar ik mee werk. Zij was het even helemaal zat, stond op het punt om alles op te geven. Dat pakte anders uit. Het keerpunt was de vraag “Wat heb je nodig?”.
(uit privacyoverweging noem ik uiteraard haar naam niet)
“Het ondernemen had ik mij toch iets anders voorgesteld”
“Ik ben coach en help vrouwen met burn-out klachten. Daar ben ik goed in, stop er mijn ziel en zaligheid in. Omdat ik pas deze switch gemaakt heb moet ik alles nog opstarten. Als ik zie hoeveel tijd ik per week kwijt ben aan alle online communicatie dan ben ik het echt even helemaal zat. Per week ben ik gewoon iets van 16 uur bezig met het schrijven van een blog, social media berichten, nieuwsbrief en weet ik wat allemaal niet meer! Mijn website is nog steeds niet helemaal af, er komt geen einde aan. Het ondernemen had ik mij toch iets anders voorgesteld.”
Ze zit tegenover mij en is er helemaal klaar mee.
Klaar met alles wat niets met coachen te maken heeft.
Klaar met de stress op zondagavond omdat ze nog al haar social media berichten “moet” bedenken, maken en inplannen.
Klaar met het schrijven van een blog waar ze geen reacties op krijgt (denkt ze).
Klaar met een nieuwsbrief die niemand leest (denkt ze).
Ze zit er serieus over na te denken om weer ergens in loondienst te gaan. Misschien zelfs haar oude beroep weer op te pakken. Lekker makkelijk, dan hoeft ze “alleen maar” te werken op de afgesproken uren. Dan maar geen onafhankelijkheid.
Toch schreeuwt alles in haar lijf: NEE!!!!
Ze heeft een klein jaar geleden heel bewust voor dit pad gekozen. Haar werk als coach doet ze heel goed, alleen al het andere eromheen maakt haar onzeker. Het levert te weinig op en ze stopt er zoveel tijd en energie in. Daarom zit ze nu bij mij. Om het goed aan te pakken, te horen waar het misgaat en wat ze eraan kan doen. Want eerlijk gezegd deed ze tot nu toe maar wat. Ze had het idee dat ze dit er allemaal wel even bij kon doen, toen ze nog in loondienst werkte deed ze het ook. Alleen moet ze het nu voor zichzelf doen en dat is een heel ander gevoel.
“Met welk doel doe jij al deze online communicatie” vraag ik.
“Nou gewoon, ik moet toch zichtbaar zijn. Dan moet je veel berichten plaatsen, krijg je een groter netwerk en daarmee nieuwe klanten”
“Dus zichtbaarheid is je doel?”
“Ja, nee … ik wil gewoon nieuwe klanten. Die wil ik bereiken.”
“Wie reageren er op je quizen en rebusberichten op Facebook?”
“Heel veel mensen! Enorm leuk.”
“Hoe sluiten deze berichten aan bij jouw coachingspraktijk?”
“Niet, maar ik moet toch veel reacties krijgen? Anders ziet het algoritme van Facebook mij niet.”
We lopen al haar uitingen langs: Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, website, blog en haar nieuwsbrief. Nu ze het zo bij elkaar ziet schrikt ze eigenlijk van hetgeen ze aan het doen is. Vooral omdat ze zelf nu ook ziet dat ze overal iets anders doet. Er zit geen lijn in en vaak heeft het niets met de essentie van haar coaching te maken. Ze drijft te vaak van haar missie en visie af.
“Wat heb je nodig?” vraag ik als we alles hebben doorgenomen.
“Wat heb jij nodig waardoor je het gevoel krijgt dat je weer grip op de zaken hebt?
Waardoor je wél het resultaat gaat bereiken wat je wilt?”.
Tekst gaat door onder de afbeelding.
Het is even stil.
“Gewoon, dat iemand zegt wat ik moet doen. Dat ik het niet zelf hoef te bedenken maar dat er een plan ligt dat ik gewoon kan uitvoeren. Ik ben een specialist in mijn vakgebied maar van online communicatie, marketing of hoe dat allemaal ook mag heten heb ik geen kaas gegeten. Ik wil een plan van een specialist, net zoals ik dat aan mijn klanten geef. Die hebben daar enorm veel baat bij, dat wil ik eigenlijk ook maar dan op een ander vlak.
Ik wil af en toe even weten of wat ik doe goed is. Iemand die meekijkt en stuurt.”
“Maar ook iemand die ziet wat ik nog meer kan doen. Want soms heb ik echt geen idee meer waar ik de inspiratie vandaan moet halen.
Als coach blijf ik mijn klanten ook ondersteunen, zorg ervoor dat ze niet weer in dezelfde valkuilen trappen.
Jij schudt het allemaal maar zo uit je mouw. Jij haalt gewoon uit 1 artikel 4 Facebookberichten, 1 video en 1 infographic. Dat bedenk ik zelf echt niet”.”
Het antwoordt dat ze geeft is mij nog veel te algemeen.
Nogmaals vraag ik “Wat heb je nodig“, dit herhaal ik zelfs drie keer. Pas dan komt de essentie eruit en is het probleem waar ze tegenaan loopt helder. Omdat ze nu echt eerlijk is. Want je denkt dat je een probleem hebt met iets maar maar uiteindelijk blijkt het toch iets anders te zijn. Het allerbelangrijkste: ze heeft zelf het probleem benoemt. Het zelf ingezien.
Wat ik gedaan heb ik eigenlijk precies hetzelfde als dat zij ook doet met haar klanten maar dan op een ander vlak. Ze moet er eigenlijk wel om lachen als ze zich dat realiseert.
Aan het einde van de dag kijkt ze mij aan, is enorm opgelucht.
“Jemig, wat geeft dit mij een hoop lucht. Ik weet nu waar ik mijn tijd en energie in ga stoppen en ik ga een heleboel schrappen.
Kan ik eindelijk weer eens Boer Zoek Vrouw kijken op zondagavond.”
Wat heb jij nodig?
Durf jij die vraag aan jezelf te stellen? Door echt te kijken wat je nodig hebt? Om het je makkelijker te maken? Om het anders te doen? Om te schrappen?
Wat heb jij nodig waardoor je meer tijd overhoudt voor hetgeen je goed in bent: jouw vakgebied.
Maar ook waardoor je tijd overhoudt voor andere zaken: lekker naar de film, tijd met je familie of gewoon bingewatchen op Netflix.
Als je diep in je hart kijkt, wat is het waar je hulp bij nodig hebt? Waar WIL je hulp bij?
Is dat echt zo onbereikbaar voor je of maak je dat zelf zo?
Als je ook een frisse blik wilt op alles wat je doet, net zoals mijn klant in het verhaal, stuur mij dan een bericht.
Vaak bereik je met een paar (kleine) aanpassingen al een enorm resultaat.
Geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
Ik vind dit uitermate teleurstellend!
Wat vind je precies teleurstellend? Dan kan ik er wat mee, nu niet.