Hapsnap bloggen.
Gewoon een waardevol (!) artikel maken ergens gedurende de week.
Je hebt immers altijd inspiratie.
Je weet precies wat je wilt vertellen en waar je doelgroep behoefte aan heeft.
Dat sluit helemaal aan bij het doel dat je hebt met je bedrijf.
Elke week maak je toch gewoon wat tijd vrij?
Een uurtje moet lukken.
Klinkt mooi, IN THEORIE.
DE PRAKTIJK.
Je weet dat je deze week nog een waardevol artikel moet maken.
Ja MOET.
Want dit is zo afgesproken.
Met jezelf, met je team of het bedrijf waar je werkt.
Maar geen tijd, zin, inspiratie ….
De berg wordt steeds hoger.
Je MOET want er hangt veel van af, overslaan is geen optie.
De afkeer wordt steeds groter.
Uiteindelijk heb je er met pijn en moeite er weer iets uitgeperst.
Het staat online, godzijdank.
Je bent er weer voor een paar dagen vanaf.
Het staat online …. mooi.
Geen hond die er naar kraait.
Het wordt niet opgemerkt.
De website bezoeken stijgen niet.
Geen reacties.
Het wordt niet gedeeld.
Je vraagt jezelf echt af waar je in hemelsnaam mee bezig bent.
Waar doe je het voor?
De andere kant weet ik ook: werken vanuit een plan, met een contentstrategie.
Dáár zit de kracht!
Niet alleen tijdens het maken (focus, structuur, tijdbesparing) maar vooral ook in het resultaat: interactie, verbinding, zichtbaarheid, groter netwerk en ook opdrachten.
Graag vertel ik je de basisprincipes van de contentstrategie.
Dit is het eerste artikel uit de reeks, er volgen er nog 3:
- 01– Het waarom van een goede contentstrategie: Nooit meer Hapsnap Bloggen: maak een plan!
- 02– Het onderzoek: welke onderwerpen?
- 03– De strategie: hoe pak je het aan?
- 04 – Uitvoering: niet twijfelen maar DOEN. Van fouten leer je.
Wat is een plan?
M.a.w. wat is contentstrategie?
Je zorgt ervoor dat alle artikelen die je maakt goed aansluiten bij de wensen en behoefte van jouw doelgroep.
Je geeft antwoord op vragen die spelen en geeft oplossingen op problemen die er zijn.
Hier maak je een plan voor op het gebied van planning, ontwikkeling, publicatie en promotie.
Hoe doe ik het zelf?
Begin 2017 ben ik er eens goed voor gaan zitten.
Ik heb de tijd genomen om alles in grote lijnen uit te zetten:
- Om te zien welke momenten belangrijk zijn voor mijn doelgroep.
- Om te bepalen waar mijn eigen piek ligt (denk aan lanceringen).
- Om te kijken welke vragen ik het afgelopen jaar had gekregen.
- Wat de rode draad is.
- Waar ik zelf naar toe wil met mijn bedrijf (missie en visie).
- Om de onderwerpen uit te zetten.
- Hoe ik series wilde maken.
- Integratie van gastblogs.
- De wijze van promoten (kanalen en berichten).
Daar heb ik tot op de dag van vandaag plezier van.
Zowel on- als offline.
Belangrijk: het levert mij concreet resultaat op.
Een grotere en loyalere doelgroep met meer interactie.
Dat heeft geleid tot meer klanten en dus meer omzet.
Dat had ik met Hapsnap werk echt niet bereikt.
Waarom een contentstrategie?
Een goed plan scheelt je uiteindelijk een hoop tijd en energie maar levert méér op.
“Meer doen met minder” is mijn motto.
Want veel ondernemers die Hapsnap werken zien de potentie niet in van alles wat ze hebben liggen.
Door een goed doordacht plan te maken ga je dit juist ten volle benutten omdat:
- Je doel helder blijft, waardoor je met veel meer structuur gaat werken.
- Je verbinding gaat leggen tussen verschillende artikelen.
- Je meer resultaat krijgt omdat je voldoet in de behoefte van je doelgroep.
Een plan zorgt er voor dat je doelgroep weet wat hij aan jou heeft.
Door op een vaste dag (en het liefst tijdstip) te publiceren bevorder je een terugkerend bezoek.
Hierdoor wordt een lezer loyaal en verhoogt dit de interactie.
Want de lezer leert jou langzaam kennen.
Uiteindelijk maak je geen artikelen voor jezelf.
Je wilt verbinding met je doelgroep, dáár doe je het voor.
Omdat je een bepaald doel wilt bereiken.
Als ik een plan maak, zit ik er dan altijd aan vast?
Een plan is er om je sturing te geven, het je makkelijker te maken.
Want Hapsnap werken kost veel meer tijd en energie.
Elke keer weer iets nieuws verzinnen.
Paniek als je geen inspiratie hebt.
Een plan is dynamisch en is op elk moment aan te passen.
Zolang je je doel maar in ogenschouw houdt.
Zo heb ik zelf dit jaar een initiatief ontwikkeld die ik niet vooraf bedacht had.
Moet ik het dan niet doen?
Nee hoor, want het past namelijk wél heel goed met het doel dat ik voor ogen heb:
Bloggen op een verfrissend andere manier.
De “31 dagen bloggen zonder tekst” was een super idee en een schot in de roos.
Voor mij, maar vooral voor mijn doelgroep.
Heel concreet laten zien wat ik bedoel met Bloggen Zonder Tekst.
Om je te inspireren.
Tot op heden krijg ik daar veel positieve reacties op terug.
Voortschrijdend inzicht zorgt ervoor dat je een plan bijstelt.
- Omdat je merkt dat iets niet werkt.
- Omdat je de focus wilt verleggen.
- Omdat er nieuwe vragen en problemen zijn bij je doelgroep die je wilt beantwoorden.
Een plan laat zien of je op de goede weg bent.
Je ziet namelijk of je je doel haalt of niet.
Wat is er leuker dan elk succes(je) te vieren?
Dat zorgt voor een stimulans om door te gaan.
Wat is het resultaat van het hebben van een plan / contentstrategie?
De inhoud van een plan is voor elke ondernemer anders.
Omdat de doelen en vooral de doelgroep anders zijn.
Ongeacht de inhoud is het resultaat wel hetzelfde:
- Meer online zichtbaarheid
Je doelgroep weet je te vinden via diverse kanalen.
Dat niet alleen: de manier waarop je communiceert op de verschillende kanalen sluit op elkaar aan.
Het versterkt elkaar.
Lees ook het artikel “Social Media Planning voorbeeld voor je Blogpromotie“. - Verhoogde loyaliteit en interactie
Je doelgroep leert je steeds beter kennen en vertrouwen door je artikelen.
Het laat de mens achter het bedrijf zien. - Je werkt veel efficiënter
Het scheelt je tijd en energie.
Je weet namelijk waarom, waarvoor, waar, wanneer en hoe.
Blijf je Hapsnap bloggen of ga je aan de slag met een plan?
En …. wat ga jij doen?
Blijf je Hapsnap bloggen of ben je klaar voor de volgende stap?
Het volgende artikel uit deze reeks gaat over: Het onderzoek: welke onderwerpen?
Want dit is de basis van je plan.
Waardoor je focus, structuur en energie krijgt.
Want je krijgt er alleen maar meer inspiratie door.
Waardoor je er echt lol in krijgt.
Dat niet alleen: het resultaat is er ook naar.
Fijn artikel Yolanda! Dan realiseer ik me dat ik nog meer kan verbeteren. Soms ook wel onrustig: altijd blijven verbeteren……
Als ondernemer ben je nooit klaar.
Helemaal waar. Als je maar eerst de dingen blijft doen die voor jou echt belangrijk zijn komt het wel goed.
Heel herkenbare onderdelen
Zeker, het hoeft ook niet moeilijk te zijn 🙂
Top artikel!
Dank je wel Jaap!